OyvHoe10 Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Hjelp til å sette sammen PC Hei! Ønsker meg en ny pc. Hvilke deler og utstyr kan Dere anbefale for å få mest mulig igjen for pengene? Pc-en skal hovedsakelig brukes og tilpasses til Videoredigering. Ofte tunge jobber med MPEG 4. Bruker Pinnacle Studio 14. Ultimate. En annen viktig sak er at PC-en er mest mulig stillegående. Tenker meg en PC som inneholder bra utstyr, men innenfor et så rimelig budsjett som mulig. Men det skal funke og gå relativt stille. Budsjett 10 til 15/20 tusen. 20 000,- er den absolutte smertegrense. Har selv tenkt dette som viktig.: Rask prosessor. SDD kort til operativsystem og programmvare. (Høy lese og skrivehastighet) Mye og raskt internminne? Sjermkort med CUDA og som kan avlaste prosessor? (Er dette viktig? Og hva med støy?) Harddisk rask og med god plass. Når det gjelder støy så er vel både kabinett og strømforsyning viktig? Godt hovedbord med bl.a. usb 3. Ellers så ønsker jeg: God lyd til avspilling av musikk. Tilkoblingsmuligheter til nettverk, Firewire, TV og to skjermer. Kan Dere gi meg noen tips og sette sammen noen forslag? Eller anbefale enkeltprodukter/deler? Har funnet noen produkter under. Men er usikker på om dette er godt, eller dårlig, eller om jeg på noen områder kaster bort pengene på noe som gir lite gevinst i forhold til kostnadene. Lønner det seg å få satt delene sammen hos f.eks. komplett, eller sette den sammen selv? På forhånd takk for hjelpen. Har funnet noen deler på komplett.no Har noen komentarer til disse? Se under. Cooler Master CM 690 II Advanced Sort Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 19 dBA 859,- Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6× SATA, 120mm Vifte 579,- MagicView UCD-562 USB 2.0 multikortleser m/ SIM-funksjon 195 Gigabyte GA-X58A-UD3R ATX, Socket-1366, DDR3, 4xPCI-Ex(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, Rev2.0 1.749,- Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan 2.395,- Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3 549,- Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA 1.750,- Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB SATA2, 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket 1.895,- Western Digitial Caviar® Green 2TB SATA2, 7200RPM, 64MB, 300 Mb/s 739,- OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws) ASUS Xonar D2X/XDT, 7.1 channel SPDIF, EAX2.0, DTS, DVS, DDL, PCI-Express 1x 1.595,- Microsoft Windows Ultimate 7 2.595,- Lenke til kommentar
kevral Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Hvor viktig er "stille"? Hvis dette er av stor betydning er det mye å lese hos silentpcreview.com. Noen kommentarer (men ingen fasit): - Nvidia trekker vel jevnt over mer strøm og lager mer støy enn ATI. Jeg er dessverre helt blank på videoredigering, men hvis du kan greie deg med et relativt forsiktig skjermkort er det et par passivt kjølte modeller fra ATI i 5750 eller 5770 som definitivt er verdt en titt. Disse er kraftige nok til å spille, om enn kanskje ikke Bad Company 2 med full antialiasing. - Strømforsyningen lager ofte mye støy. Jeg ville kjøpt Corsair (men ikke CX-serien) eller Seasonic. - Kjøling: kjøp den største og dyreste CPU-luftkjøleren du får plass til i kabinettet. Jeg ville kjøpt Noctua eller Thermalright. - Kabinett: god luftflyt holder temperaturene nede, selv med vifter på lav fart. De aller fleste vifter som følger med kabinetter kan ikke kalles "stille" og må byttes ut. Sørg for at du får luftfiltre. Antec har flere kabinetter laget spesifikt for å være stille: P183, Solo, NSK2480 og Fusion. P183 er den med mest luftflyt (2480 og Fusion er HTPC-kabinetter) men det blir for lite til en spillmaskin med 2 skjermkort. Ett passivt kjølt skjermkort og en kraftig CPU bør derimot gå bra. Fractal Design Define R3 er en slags ripoff av P183 med en del forbedrede løsninger og mye bedre luftflyt. Jeg har en R2 stående som server med 3 vifter og den forsvinner mer eller mindre i bakgrunnsstøyen (harddiskene lager mest lyd). Den kan utvides med 4x 120mm eller 140mm til, som på lav fart bør kunne kjøle det meste uten å bråke for mye. - SSD: Tror OCZ Vertex 2 har bedre ytelse til omtrent samme pris. Ellers er Intels 3. generasjon rett rundt hjørnet. - Lydkort: har ikke prøvd D2X, men har en Essence ST i spillmaskinen. Laget spesielt for hodetelefoner og har innebygd forsterker og helt fantastisk lyd. Endret 30. oktober 2010 av kevral Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå