Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skjule ledninger bak lister?

Anbefalte innlegg

lurer på om det er noen som helst mulighet for meg å skule ledningene mine bak nye lister? Eller om jeg kan legge de i rør uten å dra ut ledningene og legge nye. Jeg lurer og på om jeg kan undersøke om en ledning er i bruk selv og i såfall om det bare er å fjerne den. tenker å sparkle taket å få det slett og legge nye lister og ellers pusse og male hele rommet på nytt. Har blitt tipset om at gipslister kan ære lurt for å skule ledniner. Er det noen som har erfaring med dette?

Endret av idapetrine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var mange ledninger, skal du ha bort/dekke alle?

For å utelukke noen så bare følg de begge veger.

Går de til noe du ikke bruker/skal ha så kan den fjernes.

Skal du ha nytt tak? Tar du av listene ser det fortsatt ut som at kablene er for korte samt kommer ut av hull langt ned på veggen.

5-6-7cm senket tak dekker jo alt, men da blir ikke rommet originalt.

Lenke til kommentar

åpent forlagt pr skal ikke kles inn da skal det legges rør på den!

Er elektriker selv og kan nok bare si det slik at disse ledningene får du ikke skjult på en fin måte med mindre du forer på og kler veggene på nytt, evt. river ned veggene og kler det opp igjen. Da må det selvsagt tres rør på og kobling må da skje av fagfolk:)

Lenke til kommentar

jeg har pusset opp en gammel leilighet og ble i den forbindelse lurt av elektriker. De skulle fjerne alle uaktive ledninger og legge opp nyt sånn at jeg kan skule de på sikt. dette ble ikke gjort men regningen ble likevel på svimlende mye så har ikke lyst til å kontakte elektriker igjen.

I følge "min" installatør, skal ledninger som ikke er i bruk etter forskriftene fjernes. Dersom du har avtalt dette med elektrikeren og det ikke ble gjort, bør du reklamere på jobben.

Hva angår å skjule ledninger bak lister: Det finnes lister med hulrom bak som er beregnet til å skjule ledninger, jeg tror det var i Swe-Door-kakatalogen jeg så det, av alle steder... Hvilke krav som gjelder til ledninger som skal skjules bak lister, eller for den saks skyld i en kabelkanal, vet jeg ikke.

Men det enkleste er sannsynligvis å få fjernet ledininger som ikke er i bruk, å få lagt de gjenværende så pent som mulig i en åpen installasjon. Det kan se helt greit ut.

Lenke til kommentar

Mener og huske at Swedoor kun har fotlister. Blir muligens litt for smale for bruk i tak.

Når det gjelder ledningsnettet generelt så ser det jo ut som en "opprydning" hadde gjort seg ja. Det var relativt rotete. Kjenner du ingen elekrikkere som kan ta en liten jobb på "fritiden"? Det er MYE å hente på pris når du slipper og betale 5-10 X innkjøpspris på materialer.

Ellers så syntes jeg helsparkling av paneltak høres ut som en dårlig idé. Panelet vil bevege seg, og du er nesten dømt til og få sprekker. 

Lenke til kommentar

Her er det bare å rive reint om du skal få det bra.

Ser ut som en blanding av gammelt og nytt om en annen og videre lapping på dette blir bare enda mere rot.

Joda det kan bli dyrt men skal du ha et bra resultat så må dette vekk.

Og angående svart elektriker så er det det dummeste du kan gjøre for det varer ikke lengere en til at eltilsynet er på besøk så er dere ikke venner lengere.

Årsaken er at den svarte elektrikeren neppe kan gi deg noe samsvarserklæring og du blir svarteper når tilsynet forespør denne.

Nå står du der og må finne et firma som sier seg villig til å ta på seg ansvaret for jobben som er gjort som i sin tur kan bli dyrt.

Lenke til kommentar

Det ser da ut til at alle disse ledningene er i bruk, sikkert en del forskjellige kurser, blir litt jobb å rydde opp i dette her.

Alternativ 1: Om det var meg ville jeg revet taket og veggene (eventuelt foret ned taket), røsket vekk alt av kabler og lagt nytt opplegg skjult i rør og med veggbokser til bryterne på veggene.

Alternativ 2: Ta kablene og koblingsboksene av veggene og legg de i kabelkanaler. Ikke så fancy, men billigere og lettere.

Alternativ 3: Male over kablene.

Alternativ 4: Få ny takst på huset, for så å sette fyr på driten om en stund. :ph34r:

Selvsagt må du ha en autorisert installatør til å holde gjøre alternativ 1&2. Sikkert en del av dette som er egne kurser, jeg ville da trekt alt med pn i rør sin helhet til sikringskapet. Det er dyrt å kjøpe hus/leilighet som er eldgammel med dårlig el-opplegg og vvs-opplegg, men det visste du vel på forhånd :whistle:

Lenke til kommentar

Hvor sier de det?

Såvidt jeg har fått med meg på NEK 400 2010 kurst for 14 dager siden så kan endringer og utvidelser fortsatt gjøres etter forskrifter fra når installasjonen var ny.

Unntaket er når ny kurs skal opprettes, da kan ikke gamle UZ elementer benyttes om det var noen slike ledige i skapet og ny kurs lagt etter den nye normen skal følges.

Så om det er noe jeg ikke har fått med meg så vennligst belær meg.

Lenke til kommentar

Og at å ha PR-kabler spikret påvegg er ikke lovlig lenger, er det det du prøver å si? Eller hva prøver du å si egentlig?

siden de legger opp en ny pr kabel, klarer ikke helt og se åssen type de gamle er, men viss den ikke følger samme forskrift så skal alle legges nytt!

viss det er eldre på veggs kabler, så kan det være silkekabler, eller pr uten jord.

Lenke til kommentar

vel på kurset jeg var på, så sa de at viss du endrer noe så skal alt i rommet være godkjent etter nyeste forskrift.

Noen sier det, og andre sier (inkludert en installatør fra det lokale kraftselskapet) sier at man tilogmed kan legge opp en jordet kurs (til f.eks. varmepumpe) i et rom fullt at ujordede kontakter. Hvis det første er rett, tjener elektrikerne mye penger, da enhver småjobb kan bli en full omlegging, hvis det andre er rett, sparer forbrukerne penger.

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt jeg bør vite i fohold til maling av kabler? har jeg lov til å løsne de fra veggen (sammen med koblingsboks)og legge nytt tak og sette opp nye lister og feste de gamle ledningene på igjen? og isåfall klarer jeg å få det fint? :)

Endret av idapetrine
Lenke til kommentar

Er det noe spesielt jeg bør vite i fohold til maling av kabler? har jeg lov til å løsne de fra veggen (sammen med koblingsboks)og legge nytt tak og sette opp nye lister og feste de gamle ledningene på igjen? og isåfall klarer jeg å få det fint? :)

Mal i vei, men la installasjonen bli værende.

Å rive kabler for å få de fint etterpå. Dropp det. De vil ikke se ut i det heile.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...