Gå til innhold

Vil denne macen gjøre jobben godt nok?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg vurderer endelig å kjøpe meg ny pc/mac, men er ganske usikker. Jeg har noenlunde skjønt det slik at jeg kan få en god pc med samme ytelse som en dyrere mac?, men det frister også litt å bare kjøpe en mac pga designet og den store skjermen.

Jeg spiller aldri så det er ikke noe problem, men jeg driver masse med foto og video og filene kan bli ganske store til tider, så lurte egentlig på om denne Macen vil takle full hd redigering og redigering av store bildefiler.

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok tatt 8GB 2x4GB RAM, men ellers skal den gjøre en strålende jobb.

Edit: Stabiliteten i OS X gjør alt for meg. Macen min har ikke kræsjet en eneste gang, den er rask til å starte opp, rask når jeg jobber og hele oppsettet er egentlig mye enklere og bedre, i følge min mening.

Endret av Laugh
Lenke til kommentar

Så en 3400 kroner mer? Hvor mye har dette å si på ytelsen? Jeg er vant til å vente litt når ting rendrer osv så ser ikke helt det som det største problemet. Men vil jo helst at maskinen ikke skal fryse når jeg redigerer og sånt. Ang. prossesoren så er den grei nok?

Lenke til kommentar

Ved vanlig bilderedigering holder standardoppsettet, men nå vet jeg ikke hvor krevende full hd redigering er i forhold (jobber ikke så mye med bilder). Spørs jo også om du har mange programmer oppe samtidig og lignende. Jeg liker at ting funker, hater å vente, sannsynligvis derfor jeg legger så stor vekt på rammen.

Jeg ville nok valgt prosessoren til 1700 kr mer også, men jeg ser på rammen som mer nødvendig. Evt. kan du ta 2.93 GHz i7 også 8GB 4x2GB.

Lenke til kommentar

skjønner. Jeg har nå en skoledata med 3 gb ram, men husker ikke helt hvilken prosessor. Er hvertfall ikke i3,i5 eller i7, og denne klarer å redigere hd, men som sagt så går det relativt tregt. Vi har også forrige utgaven av imac på skolen og disse takler egentlig også hd fint når jeg tenker meg om, så tror nok standardoppsettet + litt mer ram bør holde for meg. Vet du noe om hva forskjellen på 2x4gb ram og 4x2 gb ram er? Ser det er 1700 kr forskjell på de to valgene.

Lenke til kommentar

Vel, jeg får vel bli førstemann til å tale imot. Prisen på dette systemet er nok nærmere tre til fire ganger så høy som prisen på en tilsvarende PC med samme komponenter ville vært. I begge tilfeller vil du ikke ha noe problem med redigering av video og bilder (store som små), og selv om poenget om at OS X er svært stabilt er notert, er det ikke til å stikke under en stol at Windows 7 slett ikke er like buggy som Vista og diverse tidligere utgaver av Windows. Har selv brukt Win7 i et år, og jeg fikk min første blåskjerm denne uken. Selv om det er irriterende når det intreffer er det langt fra vanlig.

Prisen er for meg helt klart en avgjørende faktor i dette tilfellet. Over 20k for en relativt middelmådig maskin (dagens komponenter tatt i betraktning) med HD5750-grafikkort er latterlig dyrt, selv for Apple. Jeg ville heller gått for en PC med tilsvarende komponenter, evt. en i7-prosessor, et noe kraftigere grafikkort om du skal spille overhodet, og selvsagt en SSD-disk ettersom du skal drive med relativt harddiskintensivt arbeid. Og en stor skjerm :)

edit: jeg tok ikke med i betraktningen at skjermen tross alt er 27", har endel større oppløsning enn fullHD og S-IPS, noe som selvsagt øker prisen ganske mye :)

Jeg tok meg den frihet å lage en komponentliste, og den endte til slutt opp på omtrent samme pris som imacen med 2*4GB RAM. Mitt forslag har "kun" 6 GB RAM, men til gjengjeld har den en i7-950 og en 80 GB SSD i tillegg til en 2TB lagringsdisk. Den har også en Dell Ultrasharp-skjerm med samme størrelse og oppløsning som imacen, og S-IPS, altså mye det samme der.

I bunn og grunn koker det da ned til hva du vil prioritere: lav pris (ved å sette opp enda et nytt PC-oppsett som består av rimeligere men helt kurante deler, tilsvarende imac sin standardkonfigurasjon + ekstra RAM), rask prosessor og harddisk på bekostning av 2 GB RAM og OS X, eller rett og slett mac-konseptet ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ser helt klart hva du mener, og jeg er enig i at jeg nok kan få en billigere maskin ( uten skjerm ) men med samme ytelse, men så skal denne skjermen være veldig bra og ting kan fort bli dyrt på pc fronten også om jeg skal ha en like stor skjerm med samme ytelse osv. Er også enig i at jeg kansje burde hatt en ssd disk, men så lenge den maskinen jeg nå har satt opp klarer div. hd materiale relativt greit tror jeg jeg skal klare meg uten. Men prisen er som sagt forsatt en faktor.

En annen faktor er jo det å velge ut hvilke komponenter jeg skal ha. Ser det er uendelige tråder på forumet her om hvilket komponenter som er best på det osv, men i hver enkelt tråd så er det forskjellige meninger og derfor frister imacen litt fordi jeg får alt i en fin pakke og jeg vet det fungerer fra første stund av så slipper jeg å tenke på alt hardwaren, men som sagt. Må tenke litt økonomi også.

Lenke til kommentar

hehe, takk, men den fungerer ikke?

Og nå kommer neste spørsmål. Om jeg skulle gå for imacen. Hvor mye større ytelse vil jeg merke hvis jeg går for i7 prosessoren? Er det mer å hente på en ssd disk eller burde jeg oppgradere prossesoren og la harddisken være som den er?

Lenke til kommentar

Oppgraderer du prosessoren vil du legge merke til raskere komprimeringer, raskere rendring, og generelt sett bedre ytelse på CPU tunge program.

SSD'en vil gi deg raskere oppstart, raskere åpning av filer, den kan gi deg raskere lagring (kommer ann på SSD'en). Kort sagt, programmer som bruker hard disken mye.

Nå sjekket jeg kjapt om jeg fant ut hvilken SSD det er, men fant ingen ting. IKKE oppgrader til SSD før du vet hvilken det er, det kan være det ikke er verdt det ;)

Ellers, ikke la dette bli en Mac vs PC diskusjon.

Noen av pc'ene mac tilbyr er godt priset andre er dårlig priset, slik er det både med windows og mac pc'er.

Det du hovedsakelig betaler for når du kjøper en mac er operativsystemet, gode materialer og design.

Før du kjøper ny PC burde du finne ut hvorfor du kjøper ny, og hva du skal bruke den til. Skal du bruke den til kontorarbeid og bilderedigering er det ett godt valg, men hvis du skal bruke GPU tunge programmer burde du kansje revurdere.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar Diabolicelf. Da tror jeg nok at jeg heller vil prioritere prosessoren framfør raskere oppstart/lagring. Jeg overlever lagring og åpning på den maskinen jeg har nå så tror ikke det er noe problem. Raskere rendring er mer et viktig tema for meg da det vil gjøre arbeidsflyten både raskere og lettere.

Men det siste svaret ditt om at hvis jeg skal bruke den til kontor/bildeoppgaver, mener du da at macen hadde vært et godt alternativ eller misforstår jeg deg helt da?

Lenke til kommentar

Men om jeg kjøper denne, hvor lang tid vil det ta før jeg må oppgradere igjen? Jeg trenger absolutt ikke alltid ha det siste og beste på markedet og så lenge denne fungerere for mitt bruk ser jeg ikke noe behov for å skifte denne ut på MANGE år.

Lenke til kommentar

Men om jeg kjøper denne, hvor lang tid vil det ta før jeg må oppgradere igjen? Jeg trenger absolutt ikke alltid ha det siste og beste på markedet og så lenge denne fungerere for mitt bruk ser jeg ikke noe behov for å skifte denne ut på MANGE år.

Hos meg ville nok valget heller stått mellom en vanlig Mac eller PC. Vedlikehold når det gjelder støv er mye lettere, og dermed lengre levetid. Ikke minst får man mer for pengene.

Den eneste grunnen til å velge iMac foran PC/Mac må vel være mindre kabelrot og design.

Her er det jeg ville gjort: (Edit: ser at dette ble ganske likt oppsettet jeg har selv, med unntak av skjerm.)

Skjerm: (ca. 6000-8000)

Gå for en god skjerm. Hvis du skal ha 27" skjerm, vil jeg tro Dell sin skjerm er det som gir mest for pengene. Hvis du går for en 24" skjerm, vil du ha flere skjermer å velge mellom, fra blant annet Eizo.

Unngå for all del skjermer med TN-panel

CPU (og hovedkort): (ca. 3200)

Gå for Intel i7 950. Kjapp prosessor som ikke er alt for dyr. Til dette trenger du et hovedkort med 1366 socket.

Minne: (ca. 1000-2000)

Jeg ville satt i et rimelig sett med 3x2GB minne, eller 6x2GB minne.

Skjermkort:

Er veldig usikker på behovet her. Vet ikke helt om et grafikkort hjelper med rendringen i bilderedigering og filmredigering, og vet heller ikke hvilke skjermkort som er best til dette. Mulig noen andre som vet.

Lagring:

Aller helst ville jeg gått for en SSD til oppstart, og et RAID 0 med lagring. En pris på et sånt oppsett vil koste omtrent 3000,- avhengig av hvor mye plass du skal ha. Det er fullt mulig å gjøre dette billigere.

Vanlige mekaniske harddisker er flaskehals som bare det, og en SSD vil gjøre det meste mye kjappere. Til lagring av større filer vil et RAID 0 system av to vanlige disker også hjelpe til.

Eventuelt kan du stryke SSD'n og sette inn en sånn når prisene blir lavere.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...