Gå til innhold

Norges første spesiallagede iPad-magasin er nå klart


Dette synes jeg om Bonytt Bad for iPad  

1 stemme

  1. 1. Hva synes du om pilotutgaven Bonytt Bad etter å ha lastet den ned fra App Store og lest litt i e-magasinet?

    • Bedre enn forventet på første forsøk, jeg gleder meg til fortsettelsen
      0
    • Bra, litt fin-tuning her, så blir slike e-magasiner veldig gode
      0
    • Tja... Resultatet ble vel omtrent som man kunne regne med?
      0
    • Her er det mye arbeid å gjøre. Lykke til!
    • Totalt misforstått! E-magasiner skal da virkelig ikke være sånn?
      0


Anbefalte innlegg

Nå er Bonytt Bad tilgjengelig i App Store, som første norske magasin spesiallaget for iPad! (lørdag 30. oktober 2010)

 

Brettmagasinet er en pilot fra Hjemmet Mortensen, og vi ønsker tilbakemeldinger fra dere som er lesere om hva dere synes om vårt første forsøk. Bare gjennom slike tilbakemeldinger kan vi forbedre oss når vi går løs på neste magasin.

 

Hjemmet Mortensen er Norges største magasin- og ukebladutgiver, med blader som Hjemmet, Norsk Ukeblad, Kamille, Vi Menn, Her og Nå, Bonytt og Det Nye blant de rundt 40 titlene i porteføljen.

 

Vi er ydmyke overfor det å lage e-magasiner, for det har vi aldri gjort før. Derfor er det utrolig viktig for oss å få tilbakespill - både positive og negative - om piloten Bonytt Bad. Konstruktiv kritikk lærer vi av. Vi lover at vi vil lese alle tilbakemeldinger nøye, og ta de med oss i det videre arbeidet med å lage andre brettmagasiner.

 

Bonytt Bad er spesiallaget for iPad, med blant annet en del multimedieinnhold som bildegallerier, lyd og et 360-graders bilde. Layouten er også laget for å kunne bli lest både vertikalt og horisontalt. Ja, det finnes en del PDF-baserte magasiner allerede, men vi tror at leserne ønsker å utnytte mulighetene de har på de nye brettene for å oppleve stoffet på annerledes måter. Prøv for eksempel å snurre dusjhodet rundt i Bonytt Bad for å se designen fra flere sider!

 

Svar på spørreskjemaet vårt i Bonytt Bad for iPad, kom gjerne med kommentarer her i forumet - eller send meg rett og slett en e-post direkte med dine innspill. Konstruktiv kritikk mottas med stor takk!

 

Min e-postadresse er sigmund.clementz (at) hm-media.no .

 

Med vennlig hilsen

for Hjemmet Mortensen

Sigmund Clementz

prosjektleder

Endret av SigmundC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke ipad å teste på nå, så kan ikke si så mye om iPad-magasinet utover skjermbildene jeg så i AppStore. Ser ut som om dere har fått mest inspirasjon fra papirutgaven. Sånn generelt så mener jeg det er et steg i feil retning. Jeg har tro på at digitale magasiner (forstått som selvstendige produkt med en begynnelse og en ende) kan slå an, men ikke så lenge de hovedsaklig er multimodale utgaver av print-utgaven.

 

Mitt poeng: iPad er en digital enhet med en skjerm og har mer til felles med en datamaskin/nettside enn papir. F.eks. så vil det på skjerm være mer naturlig å skrolle enn å bla, det gir en bedre leseopplevelse da øynene slipper å måtte reorientere seg for hver side. Å skrolle er helt naturlig, ingen grunn til å lage kunstige hindringer som krever at man blar for hver "side". Ha hver artikkel på en side, å bla for å komme til en ny seksjon er mer naturlig enn å bla for å lese videre samme artikkel/kapittel/seksjon.

 

Styrkene til iPad (m.fl) er ikke bare at man kan putte inn spennende multimodale elementer. Det er en nettverkstilkoblet datamaskin, altså man kan skrive hypertekst med lenker som ikke bare lenker innad i magasinet (f.eks. innholdsfortegnelsen, relevante artikler andre steder i magasinet), den kan også lenke til relevante artikler i tidligere magasin, eller til orforklaringer, produsenters hjemmeside, interiørblogger etcetera.

 

Som sagt, jeg har ikke testet magasinet, så dette er mer generelle tanker om magasiner på iPad generelt og sikkert ikke så veldig relevant for deres evaluering, men det er nå så.

 

Lykke til videre.

 

Edit: Leste blogposten til Anders Brenna, og utifra skjermbildene hans så ser det ut som om dere benytter dere av skrolling i større grad enn blaing, i hvertfall til en viss grad. Godt.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Hei, Thlom, og takk for tilbakemeldingene dine. De skal vi ta med oss i det videre arbeidet med brettmagasiner i Hjemmet Mortensen.

 

En del av de tingene du påpeker bør være der, finnes faktisk i Bonytt Bad for iPad, men det er jo litt vanskelig å få inntrykk av dette gjennom tre-fire skjermdumper.

 

Hjemmet Mortensen/Egmont Magasiner deltar i den lukkede delen av Adobe betaprogram, Adobe Digital Publishing Solution. Det mest kjente magasinet som er laget på denne publiseringsplattformen er Wired. Den som bruker Bonytt Bad vil derfor kjenne igjen en del fra Wireds navigering og en del andre elementer.

 

Når det gjelder bruk av multimedia, har vi prøvd dette i noe grad i vårt første magasin, selv om vi har en ganske verktøykasse som kan legge inn langt mer. Vi ønsker å prøve ut ting litt forsiktig, og få tilbakemeldinger som din fra brukere om hva de synes. Nesten gang vil vi trolig prøve litt mer.

 

Vi hører gjerne fra deg igjen når du har fått slått kloa i en iPad. Det er nok ikke så lenge til de blir tilgjengelige i Norge...

 

Mvh Sigmund Clementz

prosjektleder

Lenke til kommentar

Adobes løsning er noe herk. Enormt tunge applikasjoner som låser leseren inn i et kunstig avlukke – lenker, sitering og annet en tar som en selvfølge på nett eksisterer ikke.

 

Khoi Vinh (inntil nylig designansvarlig for NY Times' nettsider) skrev nettopp en god analyse av fenomenet, langt klarere enn det noe forummedlem her har forutsetninger for å komme opp med:

«My opinion about iPad-based magazines is that they run counter to how people use tablets today and, unless something changes, will remain at odds with the way people will use tablets as the medium matures. They’re bloated, user-unfriendly and map to a tired pattern of mass media brands trying vainly to establish beachheads on new platforms without really understanding the platforms at all.»

 

Vilje til eksperimentering er selvsagt glimrende, og slik jeg leser trådstarters innlegg bør dette prosjektet primært sees som et tidlig forsøk. Inntil videre stinker det imidlertid mugg av Adobes løsninger; gårsdagens konklusjoner forsøkt hamret ned i dagens virkelighet. Klarer noen som har blitt vant med kombinasjonen NetNewsWire og Instapaper å ha genuin tro på Adobe Digital Publishing?

 

Men: det er besnærende å kunne skrive dette fra Wien, langt unna rekkevidden til noen norsk bladhylle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...