Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin rebooter når crossfireX er enabled


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så det hadde begynt å lekke under pumpa av en eller annen grunn så jeg måtte ta fra hverandre alt sammen. Jeg skrudde pumpa på skikkelig godt og byttet o-ring, hvis det lekker igjen vet jeg ikke hva som er greia her.

Siden jeg måtte tørke opp og sette opp loopen igjen bestemte jeg meg for å ta av begge GPU blokkene for å se om noe var feil som kunne forsåke rebootinga.

Jeg tror en termal pad på en av de små brikkene til GPU2 hadde sklidd av, men det kan hende det skjedde i det jeg tok av blokken også. Uansett, jeg satt alle termal pads på riktige plasser på begge kortene og skrudde de sammen igjen. Jeg har ikke noe termal paste til å ta på GPU prossesoren så jeg måtte bare bruke det som var påført fra før.

Jeg har satt begge kortene i crossfireX igjen og skal prøve å spille og se om det hjalp å reseate blokkene.

 

Når jeg leser temps med MSi afterburner så viser i skrivende stund GPU1 38C og GPU2 51C.

* Er de så høye og forskjellige fordi jeg må påføre ny termal paste på GPU prossesorene?

* Hvor leser software GPU temps fra? Leser den bare akkurat på GPU prossesoren?

Hvis det er tilfelle er det nok fordi jeg ikke påførte nytt termal paste etter å ha åpnet blokkene og derfor er temps på GPU'ene så forskjellige.

CPU har ikke forandret seg, den ligger på rundt 30-35C enda.

 

Edit: GPU1 i idle ligger nå på rundt 40C etter jeg tok av og på blokken.

GPU2 i idle ligger på rundt 55C etter jeg tok av og på blokken.

Jeg prøvde å spille left4dead2 med begge kortene i crossfireX og pcn reboota ikke mens jeg spilte i ca. 6-7 minutter. Jeg måtte skru av spillet siden GPU2 gikk bare opp og opp i temp, skrudde av spillet da den gikk opp til 96C. GPU1 holdt seg rundt 45-50C mens jeg spilte.

 

Så jeg må nok skaffe meg nye thermal pads + termal paste til blokkene siden de nå har så høye temps etter jeg tok av blokkene.

Jeg vet ikke om problemet med rebootinga er løst siden jeg kan ikke spille mer enn 5 minutter om gangen når tempen på GPU2 blir så høy.

 

Vet dere om noen norske butikker som selger thermal pads til EK vannblokker? Hvis ikke bestiller jeg det fra fozencpu den 10. november

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Pc'n slo seg av seg igjen. GPU'ene var bare mellom 40-50C mens jeg spilte.

 

Da kan vi utelukke at GPU blokkene satt feil eller noe.

 

100% noe med strøm eller så er det noe med hovedkortet som gjør at den slår seg av mens man bruker flere enn 1 grafikkort.

 

Neste steg for meg nå da er å slå av C1E som Syar2003 foreslo. Dette har noe med speedstep å gjøre? Som igjen har noe med overklokking?

Jeg vet ikke helt hva det gjør men jeg prøver å slå det av så fort noen sier hva jeg skal gjøre.

Jeg prøver også å disable C-state i bios, vet ikke hva dette er heller så venter på guiding fra dere.

 

Hvis det ikke funker tar jeg med meg pcn til en kamerat eller til min bror og kobler den til der.

Hvis det samme problemet skjer er det på tide å først sende tilbake hovedkortet siden PSU'en min er helt ny og CPU og GPU'er fungerer som de skal.

 

Enige?

 

Jeg begynner å skrive en sjekkliste av ting vi har prøvd etter hver post så det blir noe konkret her.

Hvis det er noe jeg har glemt å skrive som vi har prøvd så bare si ifra.

Håper dere vil fortsette å prøve å hjelpe meg selv om det kan ta sin tid hvis jeg skal sende tilbake komponenter osv. :)

_______________________________________________________________________

 

Problem: PC slår seg av når jeg bruker mer enn 1 grafikkort om gangen i 3D spill. Jeg får ikke noe bluescreen eller minidump, i event viewer står det Event ID 41, Kernel-Power.

Strømmen bli bare slått av og pcn rebooter. PS. Grafikkortene fungerer fint hver for seg.

 

SJEKKLISTE AV TING VI HAR PRØVD

1. Jeg har sjekket at ingen kabler er løse og at jeg har alle kablene som trengs.

 

2. Jeg har resintallert windows 7 og installert Windows XP SP3 på en annen harddisk.

 

3. Jeg har tatt av vannblokkene på begge grafikkortene og passet på at alt sitter som det skal.

 

4. Det er ikke noe problem med at CPU eller GPU'ene bli for varme.

 

5. PSU'en jeg har er ny og den skal holde til det jeg har av komponenter. Jeg brukte en helt lik PSU før jeg installerte vannkjøling og hadde ikke disse problemene. PSU er Corsair TX850W.

 

VIDERE TING JEG SKAL TESTE

 

1. Slå av speedstep i bios.

 

2. Disable C-State i bios.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

C-State / C1E finner du under advanced menu - cpu configuration

1)Intel ® C-State Tech [Disabled]

2)C1E Support [Disabled] (brukes ikke av i7)

3)Intel SpeedStep Tech [Disabled]

 

 

Når du ikke får minidump og kun event 41 med bogcheckcode 0 powerbutttontimestamp 0 - er dette bevis på at restart trigg skjer utenfor OS/Drivere - når problemet oppstår slik som dette er jeg 99,99% sikker på at ditt problem trigges av hovedkortet ditt.

 

Prøv med kun C-STATE Tech [Disabled] og C1E [Disabled] først.

 

C-State har med Intel power management av ulike idle states av inaktive cores å gjøre og power down av enkelt cores.

 

C1E (og EIST) har med dynamisk klokking av prosessor VID og multiplier å gjøre (SpeedStep).

C1E benyttes etter hva jeg vet ikke av I7 - her benyttes Intel SpeedStep v2.

I Bios er dette

Intel SpeedStep Tech [Endbled/Disabled]

Lenke til kommentar

 

5. PSU'en jeg har er ny og den skal holde til det jeg har av komponenter. Jeg brukte en helt lik PSU før jeg installerte vannkjøling og hadde ikke disse problemene. PSU er Corsair TX850W.

 

 

 

Det kan fortsatt ha oppstått en feil med denne strømforsyningen. :hmm:

 

Har du prøvd en reinstall av OS uten MSI afterburner installert før du prøver å spille? Har hatt et tilfelle med at MSI afterburner gjorde ting veldig ustabilt.

Endret av John Deere
Lenke til kommentar

Jeg prøvde det her:

1)Intel ® C-State Tech [Disabled]

2)C1E Support [Disabled] (brukes ikke av i7)

3)Intel SpeedStep ™ Tech [Disabled]

 

Hjalp ikke.

 

Jeg sitter nå på laptopen fordi jeg kjører memtest. Jeg har bare 1 ram brikke i DIMM A1 sloten.

Den har kjørt i passes og den har funnet error. Jeg poster bilde av det.

 

IMG_0464.jpg

 

I hovedkort manualen står det under qualified vendors at ram brikkene jeg har skal kjøre med 9-9-9-20 timings og 1.65 volt

Hvis jeg velger X.M.P profilen kjører de i 9-9-9-24 og 1.65+ volt.

Hvis jeg nå skal teste alle brikkene hver for seg i DIMM A1 sloten bør jeg gjøre noe i bios først? Sette timings osv?

 

Edit: Glem det over jeg mente i manualen står det under qualified vendors at det minne jeg bruker skal kjøre på 9-9-9-24 timings og 1.65v

Når jeg velger X.M.P profil blir den automatisk satt til akkurat det så det skal være riktig.

 

På side 2.15 i manualen står det :

According to Intel CPU spec. DIMMs with voltage requirement over 1.65v may damage the CPU permanently. We reccomend you install the DIMMs with the voltage requirement below 1.65v

 

Når jeg velger X.M.P setter den seg ikke til akkurat 1.65000 volt men 1.65625 volt.

Jeg regner med det bare er flisepikkeri og at de mener heller hvis man går langt over 1.65v ??

Det jeg får valgt er enten 1.65626 eller 1.64300. Bør jeg prøve å kjøre rammen med 9-9-9-24 timings og 1.64300 volt? Altså mindre enn 1.65 som det står at rammen skal kjøre på?

Jeg sette i en og en ram brikke om gangen og velger X.M.P profilen også kjører memtest på hver.

 

Spørsmål:

 

I manuaeln på side 2.15 står det også dette: due to intel spec definition, X.M.P DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel only

 

Rammen jeg har er DDR3 1600mhz med X.M.P

Så hva betyr dette egentlig?

 

Fant ut av spørsmålet selv.

 

Jeg glemte å si at pcn slo seg av med bare 1 grafikkort også nå. Jeg så en stream på en nettside med 1 crossfireX av og pcn slo seg av.

Så er dette et problem med hovedkortet eller ram? Må være en av delene?

 

Bare svar når dere kan i løpet av dagen, jeg legger meg nå. Jeg har smerter i korsryggen så det holder. Jeg kan ikke stå oppreist engang, må gå som en gammel mann huket over. :hrm:

Jeg har satt rammen til X.M.P 9-9-9-24 timings og 1.65626v og kjører memtest mens jeg sover.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Som sagt ja jeg har koblet til begge EZ_pluggene.

Jeg våknet i stad etter at pcn ahdde stått over natten med memtest kjørende. Pcn hadde visst reboota i løpet av testen fordi skjermen var svart og den hadde stoppet opp på QLED CPU lyset.

Er det rammen, Hovedkortet eller cpu som er feil her? Kan utelukke Grafikkortene siden den rebootet mens jeg drev med memtest.

Og siden den stopper opp på QLED CPU lyset regner jeg det er hovedkortet som er defekt her?

Hva skal jeg RMA'e? Ingen som kan kommentere på bildet jeg tok av memtest error?

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Jeg vet at andre har hatt det samme problemet som meg med at CPU LED lyser og at den ikke vil starte før jeg resetter biosen. Men det kan vel være mange grunner til at folk har det samme problemet?

Jeg har sendt dustin en mail om at jeg skal sende tilbake rammen siden jeg fant errors med memtest. Synes dere jeg bør sende tilbake Hovedkortet også?

 

Hvis dere ikke helt skjønner hva jeg mener med CPU LED så se på denne videoen:

 

Hvis dere ser på den Republic of gamer logoen så har den ALDRI lyst opp hos meg. Hmm.. kanskje hovedkortet er defekt på mange måter?

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Jeg gir FAEN meg opp!!!

En liten enkel sak som å skru av cpu blokken er vanskelig hvis du er meg. Det ene hjørnet du skrur av swiftech apogee XT blokken sluttet å reagere med selve skruen så skruen rørte seg ikke når jeg skrudde. Så jeg måtte med kraft dra den løs. Og nå er det ene hjørnet ubrukelig, må skaffe meg en ny vannblokk jeg nå attpåtil alle de andre problemene mine. FFS!

Jeg tror ikke dere kan skjønne hvordan det er å være meg. Har jeg et problem dukker det opp et annet selv om jeg følger boka.

 

Brukt godt over 35-40000 kr på den maskinen her med alt jeg har måttet bytte osv.

Kan like godt gi opp. Hva er vits ikke sant? Jeg returner delene og jeg har sikkert samme problem igjen + jeg må bruke enda mer penger og tid bare for å ikke vite om pcn starter engang.

Lenke til kommentar

Den enkleste løsningen på problemet er å selge et av 5870 korta dine.

 

Kjør med et kort frem til lanseringen av neste generasjon fra ATI (kommer innen kort tid om jeg ikke husker feil).

 

Kjøp så et singelkort av den generasjonen og hold avstand til Crossfire / Sli oppsett.

 

Dette vil trolig yte på høyde med dagens 5870 i CF.

Lenke til kommentar

Den enkleste løsningen på problemet er å selge et av 5870 korta dine.

 

Kjør med et kort frem til lanseringen av neste generasjon fra ATI (kommer innen kort tid om jeg ikke husker feil).

 

Kjøp så et singelkort av den generasjonen og hold avstand til Crossfire / Sli oppsett.

 

Dette vil trolig yte på høyde med dagens 5870 i CF.

Kanskje du ikke leste da jeg sa at maskinen rebootet selv med bare 1 kort også viste det seg. Også når jeg kjørt memtest som er helt utenfor Operativ systemet. Så det har sikkert ikke noe med at grafikkortene får for lite strøm heller. Må være et DOA hovedkort, siden ROG logoen har ALDRI lyst opp som den skal gjøre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen. Nå har hovedkortet og minne vært hos Dustin.no og blitt testet. De valgte å refundere penger til meg så jeg kan kjøpe nye komponenter selv + gratis frakt.

Jeg skal fortsatt ha et nytt Asus rampage 3 extreme hovedkort så da har jeg 1800,- igjen til minne. Jeg står da mellom to valg her tror jeg.

Fra Dustin.no: http://www.dustinhome.no/lp_1173_7224.aspx#SXNPbmx5V2l0aFN1YnNjcmlwdGlvbiwgUHJpY2UuUHJpY2VJbmNsVkFUIERFU0M=

 

1. CORSAIR 12GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (3X4GB)

 

eller,

 

2. CORSAIR 6GB DDR3 INTEL I7 DOMINATOR GT 2000MHZ CL8 (3X2GB)

 

Hva burde jeg velge? Mer minne eller høyere frekvens som de kjører på? Enten 6gb som kjører på 2000mhz og har CL8 timinger eller 12gb som kjører på 1600mhz CL9 timinger?

Jo lavere CLx timingene er jo bedre er det har jeg lest.

 

Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...