alex100 Skrevet 28. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2003 jeg holder på å installere ClarkConnect. jeg skal bruke serveren som standalone. hva skal jeg velge her: [] Use dynamic IP configuration eller skal jeg skrive inn selv? IP Adress: _____ Netmask _____ Default Gateway: ______ Primary Nameserver: _____ hva skal stå her? takker for alle svar... Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 28. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2003 Det kommer ann på om maskina di er kobla mot en DHCP-server (fra din ISP) eller om den bruker statisk tilkoblingsinformasjon. Spør din ISP hvis du er usikker... MarcelSB Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juni 2003 Det kommer ann på om maskina di er kobla mot en DHCP-server (fra din ISP) eller om den bruker statisk tilkoblingsinformasjon. Spør din ISP hvis du er usikker... MarcelSB hva mener du? er det nødvendig når jeg ikke skal bruke den som firewall eller router eller noe sånt. den skal bare vere tilkoblet et nettverk slik som resten av maskinene. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 28. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2003 Dette handler jo om internetttilkoblingen din. Dette må du stille inn på alle opperativsystem. Slev i windows, selv om de fleste der får små koslige exe filer som stiller in instillingene rett fra ISP. Så nei, om den ikke skal på internett så trenger du ikke å stille inn noe der. Men om du vil ha den på nett så må du stille inn der. Om du ikke now peiling på hva du har, men har en windows maskin i nærheten kan du finne ut litt der. Trykk på egenskaper for nettverkstilkoblingen din. Så markerer du Tcp/ip og trykker på egenskaper. Om det der står ting som "Obtain Ip adress automaticly". Og det samme under DNS så har du en dhcp server. Da skal du bare trykke på "[] Use dynamic IP configuration ". Om det er skrevet inn ting der er det sansynlig at du ikke har DHCP server. Da skal du rett å slett skrive det som står der inn der det passer i det du fikk opp under CC konfigurasjonen. I WIndows vil det stå f.eks Default gateway, da skriver du inn det samme i Linux. Det eneste som må være forskjellig er Ip adressen, der må du ta en i samme range. Altså om Ip adressen på windows maskinen er 10.0.0.3 må du ta f.eks 10.0.0.4 på linuxen. Ngt bruker Dhcp. Hos telenor må du ha egen ruter, så da må du se om den har innebygd DHCP server. EDIT; glemte "Primary Nameserver: _____ ". En del internettleverandører bruker ikke dette. For å¨sjekke (på windows maskinen) om din har det gå til startmenyen-kjør skriv CMD og skriv "ipconfig" der. Så det som står under "Connection-specific DNS Suffix:" er din primary nameserver (så vidt jeg vet). Om det ikke står noe der så slipper du å skrive inn noe på den under CC konfigurasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå