Irritertgjest Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Heisann. Jeg startet nylig å jobbe i en deltidsstilling i en matvarebutikk. Jeg trodde jobben skulle være litt variert, men jeg sitter bare i kassen, og hvert skift er på ikke mindre enn 8 timer. Jeg gruer meg som faen til å jobbe, og har overhodet ikke lyst til å fortsette. Jeg begynte for en uke siden, og bare jobbet noen skift. Har ikke engang fått noe skjema over arbeidstider eller lignende. Jeg tror jeg heller ikke har noen arbeidskontrakt, (har kun fylt ut litt og puttet navnet mitt på et skjema om kontonummer, fødselsnummer osv.), samt gitt fra meg skattekort. Vet noen om jeg bare kan slutte fra jobben med en gang? Må jeg gå ut oppsigelsestid eller lignende? Er dette lov? Jeg har fått utlevert klær, hva skal jeg gjøre med disse? Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Haha, det høres ut som du jobber på akkurat samme plass som jeg gjorde for noen måneder siden. Absolutt ALT du beskriver passer med det jeg opplevde. Uansett, har du ikke kontrakt så kan du gå på dagen, trenger ikke oppsigelse. Har du arbeidskontrakt så er det vanlig med prøvetid, innenfor den kan du få oppsigelse ubegrunnet, å du kan levere en ubegrunnet oppsisegelse med umiddelbar virkning. Gidder ikke finne kilder, men er veldig sikker i min sak. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Heisann. Jeg startet nylig å jobbe i en deltidsstilling i en matvarebutikk. Jeg trodde jobben skulle være litt variert, men jeg sitter bare i kassen, og hvert skift er på ikke mindre enn 8 timer. Jeg gruer meg som faen til å jobbe, og har overhodet ikke lyst til å fortsette. Jeg begynte for en uke siden, og bare jobbet noen skift. Har ikke engang fått noe skjema over arbeidstider eller lignende. Jeg tror jeg heller ikke har noen arbeidskontrakt, (har kun fylt ut litt og puttet navnet mitt på et skjema om kontonummer, fødselsnummer osv.), samt gitt fra meg skattekort. Vet noen om jeg bare kan slutte fra jobben med en gang? Må jeg gå ut oppsigelsestid eller lignende? Er dette lov? Jeg har fått utlevert klær, hva skal jeg gjøre med disse? Håper noen kan hjelpe Jeg tror at så lenge du ikke har signert noen kontrakt kan du slutte når som helst. Men jeg vil ikke anbefale deg å gjøre dette. Om du ikke har kontrakt så kan jo du risikere at sjefen ikke betaler deg penger for den uken du har vært der. Naturligvis, de fleste sjefer gjør ikke slikt, men ha det i bakhodet. Når det gjelder klær så variere det vel litt fra sted til sted og sjef til sjef. Jeg personlig har fremdeles klærne fra min tid på Esso, samt den tiden jeg jobbet på oljelab. Men om klærne dine er nye så kan det jo hende at sjefen skulle ønske å kutte tapene sine. Et par spørsmål, dog (og jeg prøver ikke å fordømme deg, men jeg vil at du tenker etter hva du gjør). Hvor variert trodde du denne jobben kom til å bli? På hvilken måte? Snakket sjefen noe om hvor variert det skulle bli for deg? Problemet for mange ungdommer (og jeg sier ikke at det nødvendigvis gjelder deg) er at de kan være godt vant. Kanskje har de fått alt hjemmefra. Da vil enhver jobb der du blir tvunget til å gjøre noe, det samme, dag ut og dag inn, være en nedtur. For 12 år siden jobbet jeg på Esso Loddefjord. Jobben var ikke verdens artigste, men jeg hadde nå penger til bil og tull, tøys og fanteri. Det ble enda mindre hyggelig når vi fikk hamburgermaskin på jobben. Det var da (etter nesten to år) at jeg tok steget ut og sluttet. Mest fordi at jeg hadde en annen deltidsjobb på gang. Men slik det er nå til dags her i verden så er det slik at mange av de første jobbene en får er traurige, repetive og kjedelige. Det tar seg ikke godt ut å slutte etter en uke der. Personlig vil jeg anbefale deg å fortsette å jobbe der du er. Du kan jo spørre sjefen om det finnes muligheter for litt mer variert arbeid. Men jeg tror at, så fremt du ikke har hatt andre jobber før, så er det lurt å bite tennene sammen, ta pengene og gjøre det med et smil. Arbeide der i et halvt år eller mer før du begynner å søke jobber andre steder. På den måten kan du få en god attest selv om du slutter. Attester er ikke så lette å få tak i, og du stiller straks sterkere om du har arbeidserfaring av ett eller annet slag... 2 Lenke til kommentar
Irritertgjest Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Haha, det høres ut som du jobber på akkurat samme plass som jeg gjorde for noen måneder siden. Absolutt ALT du beskriver passer med det jeg opplevde. Uansett, har du ikke kontrakt så kan du gå på dagen, trenger ikke oppsigelse. Har du arbeidskontrakt så er det vanlig med prøvetid, innenfor den kan du få oppsigelse ubegrunnet, å du kan levere en ubegrunnet oppsisegelse med umiddelbar virkning. Gidder ikke finne kilder, men er veldig sikker i min sak. Bra noen har vært i samme dritten. Du sier du jobbet der for noen måneder siden. Vil det si at du sa opp jobben etter en liten stund, eller hadde du jobbet der lenge? Takk for svar forresten Jeg tror at så lenge du ikke har signert noen kontrakt kan du slutte når som helst. Men jeg vil ikke anbefale deg å gjøre dette. Om du ikke har kontrakt så kan jo du risikere at sjefen ikke betaler deg penger for den uken du har vært der. Naturligvis, de fleste sjefer gjør ikke slikt, men ha det i bakhodet. Når det gjelder klær så variere det vel litt fra sted til sted og sjef til sjef. Jeg personlig har fremdeles klærne fra min tid på Esso, samt den tiden jeg jobbet på oljelab. Men om klærne dine er nye så kan det jo hende at sjefen skulle ønske å kutte tapene sine. Et par spørsmål, dog (og jeg prøver ikke å fordømme deg, men jeg vil at du tenker etter hva du gjør). Hvor variert trodde du denne jobben kom til å bli? På hvilken måte? Snakket sjefen noe om hvor variert det skulle bli for deg? Problemet for mange ungdommer (og jeg sier ikke at det nødvendigvis gjelder deg) er at de kan være godt vant. Kanskje har de fått alt hjemmefra. Da vil enhver jobb der du blir tvunget til å gjøre noe, det samme, dag ut og dag inn, være en nedtur. For 12 år siden jobbet jeg på Esso Loddefjord. Jobben var ikke verdens artigste, men jeg hadde nå penger til bil og tull, tøys og fanteri. Det ble enda mindre hyggelig når vi fikk hamburgermaskin på jobben. Det var da (etter nesten to år) at jeg tok steget ut og sluttet. Mest fordi at jeg hadde en annen deltidsjobb på gang. Men slik det er nå til dags her i verden så er det slik at mange av de første jobbene en får er traurige, repetive og kjedelige. Det tar seg ikke godt ut å slutte etter en uke der. Personlig vil jeg anbefale deg å fortsette å jobbe der du er. Du kan jo spørre sjefen om det finnes muligheter for litt mer variert arbeid. Men jeg tror at, så fremt du ikke har hatt andre jobber før, så er det lurt å bite tennene sammen, ta pengene og gjøre det med et smil. Arbeide der i et halvt år eller mer før du begynner å søke jobber andre steder. På den måten kan du få en god attest selv om du slutter. Attester er ikke så lette å få tak i, og du stiller straks sterkere om du har arbeidserfaring av ett eller annet slag... No hard feelings, jeg har ingen problemer med å si at jeg har vært godt vandt, men å sitte 8-9 timer i strekk i en kasse, travle helgedager i en matvarebutikk, har jeg funnet ut ikke er noe som passer meg. For meg virker det som jobben er lite variert, og sjefen har ikke sagt noe som helst om det. Jeg har så vidt pratet med sjefen, dvs; jeg møtte opp, spurte om det var noen ledige jobber her, han ba meg sende skattekort og fylle ut et skjema (hvor jeg fylte ut fødselsnummer, kontonummer, tlfnummer osv.... dette er ikke arbeidskontrakt?). Så kom jeg dit, tok noen tester på nettet, så fikk jeg klær, og ble satt rett i kassa. Har ennå ikke fått noe annen informasjon, og sjefen virker som en "Boss", og svarer lite konkret osv.. Hva skulle jeg egentlig si her? Om jeg i morgen tar med meg klærene jeg har fått, og sier til sjefen at jeg slutter (etter jeg har jobbet ferdig skiftet mitt?), vil det få noen senere konsekvenser for meg? Vil det "stå" noe sted? Håper dere fortsatt har tid til å hjelpe meg litt Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Gi beskjed at du ønsker å gjøre andre ting enn å bare sitte i kassa. Siden du er ny er det lett for de andre å bare plassere deg i kassa. Du bør få opplæring i andre ting også i butikken. Hvor i landet er denne butikken? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Uansett, har du ikke kontrakt så kan du gå på dagen, trenger ikke oppsigelse. Feil. Selv om arbeidsgiver skal sørge for at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale i ethvert arbeidsforhold, er det likevel en del arbeidstakere som ikke har arbeidsavtale. En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Ved muntlige avtaler kan det imidlertid lett oppstå uenighet om hva som faktisk ble avtalt og om det i det hele tatt ble avtalt noe. Ofte blir det påstand mot påstand. Derfor er det en klar fordel, og et lovkrav, med skriftlige arbeidsavtaler. Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven. Se arbeidsmiljøloven § 15-3 om oppsigelsesfrister (Lovdata). http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173#Når_skriftlig_arbeidsavtale_ikke_er_inngått Man skal få skriftlig arbeidsavtale senest innen en måned ved lengre arbeidsforhold. (Ikke sikker på hvordan konfikter håndteres dersom arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige om hva som skal stå i kontrakten.) Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Kan hende du er blitt plassert i kassa slik at du skal bli varm i trøya der. Greit å kunne mestre en ting før man tar tak i neste oppgave. 1 Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Uansett, har du ikke kontrakt så kan du gå på dagen, trenger ikke oppsigelse. Feil. Selv om arbeidsgiver skal sørge for at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale i ethvert arbeidsforhold, er det likevel en del arbeidstakere som ikke har arbeidsavtale. En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Ved muntlige avtaler kan det imidlertid lett oppstå uenighet om hva som faktisk ble avtalt og om det i det hele tatt ble avtalt noe. Ofte blir det påstand mot påstand. Derfor er det en klar fordel, og et lovkrav, med skriftlige arbeidsavtaler. Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven. Se arbeidsmiljøloven § 15-3 om oppsigelsesfrister (Lovdata). http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173#Når_skriftlig_arbeidsavtale_ikke_er_inngått Man skal få skriftlig arbeidsavtale senest innen en måned ved lengre arbeidsforhold. (Ikke sikker på hvordan konfikter håndteres dersom arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige om hva som skal stå i kontrakten.) Det blir arbeidsgivers ord mot den ansattes, det er ingen måter å bevise hva avtalen går ut på osv. Ergo det er lite vanskelig for han å si opp på dagen. Uansett, hørt om prøvetid? @ Irritertgjest, ja jeg jobbet der i noen måneder og så sa jeg opp. Arbeidsforholdene var utholdelige. Jeg fikk jobben under den forutsettningen at det ville blitt tatt hensyn til skole og studier og at jeg ikke trengte å jobbe mer enn to helger i måneden. Etter en liten stund ble jeg nærmest tvunget til å jobbe hver dag og lange dager, med trusler om oppsigelse. Det var ingen rom for hverken fritid eller eventuelle studier og den siste tiden fikk jeg bare kveldsskift. Det hele endte opp med at jeg ikke fikk lønn en måned og sjefen gjorde seg selv utilgjengelig, da fikk jeg nok. Kan hende du er blitt plassert i kassa slik at du skal bli varm i trøya der. Greit å kunne mestre en ting før man tar tak i neste oppgave. I en dagligvarehandel er nå kassa den ''værste'' plassen og starte, eller den vanskeligste om du vil. Endret 30. oktober 2010 av Cpt Lenke til kommentar
Laugh Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Jeg aner ikke hvor gammel du er, men når du er ungdom i allefall så er det grenser til hva slags jobber du kan få, men for det meste er det i forskjellige butikker de fleste jobber, enten det er i gullsmed, på en dagligvarehandel eller i en klesbutikk. Uansett jobb er det mye dødtid. Perioder hvor det er lite folk, og du må bare sitte der og se intelligent ut. Kjipt, men sånn er det bare. Jobber selv i en "sånn type jobb" og synes det var jævlig på starten, men vendte meg til det. Snakk med de andre på jobben hva de synes? Om du til slutt finner ut at dette ikke er noe for deg, så ta en ordentlig prat med han. Å levere klærne og si du slutter er ikke særlig modent. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Vel sjefen hans driver ganske useriøst virker det som. Lenke til kommentar
Laugh Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Det tok tid før jeg fikk kontrakten på mitt sted også, men mangelen på veiledning han har fått er merkelig. Har flere venninner som jobber i dagligvarebutikker som har blitt satt til jobbe "på gulvet" først og deretter fått opplæring i kassa. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Folk mener man kan slutte på dagen om man ikke har kontrakt. På samme måte som arbeidsgiver da ikke trenger betale lønn, ettersom "man ikke har kontrakt"? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Nei! En kan ikke gå på dagen selv om det ikke er skrevet kontrakt (som Ståle allerede har nevnt). Nå er det jo selvfølgelig ingen som fysisk kan holde deg igjen, men du vil i prinsippet kunne stilles til ansvar for arbeidsgivers merutgifter (typisk da trekk fra lønn/feriepenger). En får også håpe at nyere arbeidsgivere ikke tar kontakt med din gamle for referanse. Når det gjelder prøvetid så er det 14 dagers oppsigelsestid (med mindre noe annet er avtalt) Oppsigelsen løper da fra den dato oppsigelsen er levert. Noe av utfordringen, som for TS her, er at prøvetid MÅ være skriftlig avtalt. Så TS kan i utgangspunktet ikke si opp sin stilling iht bestemmelsene om prøvetid. Endret 30. oktober 2010 av C-angel Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Det er ikke vanskelig for en sjef å sannsynliggjøre at du har jobbet der. Hvis det var så enkelt som du tror det er Cpt, så kunne jo sjefen bare sagt deg opp etter en måned og ikke gitt deg lønn. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 At prøvetid skal være nedfelt i den skriftlige avtalen betyr ikke at prøvetid ikke gjelder før man får den skriftlige avtalen. Ærlig talt, hva er det dere røyker!? Det blir arbeidsgivers ord mot den ansattes, det er ingen måter å bevise hva avtalen går ut på osv. Ergo det er lite vanskelig for han å si opp på dagen. Uansett, hørt om prøvetid? Awww. Du er litt søt nå. Så det du sier er at TS skal si "Nei, jeg var der et par dager, fikk arbeidstøy, leverte skattekort og kontoopplysninger, alt for moro skyld"? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Uansett jobb er det mye dødtid. Perioder hvor det er lite folk, og du må bare sitte der og se intelligent ut. Kjipt, men sånn er det bare. Feil. Det er det som er så morro med å jobbe i butikk. Det er ALDRI dødtid. Det er ALLTID noe å gjøre. Det er alltid noe som må ryddes. 1 Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Det er alltid kjipt å begynne i en ny jobb når du er ung og har en mer eller mindre hjernedød jobb som ikke krever utdanning, men det er god arbeidserfaring og du blir kjapt vant til det. Begynte selv å jobbe på bensinstasjon for litt over to år siden og da var det snakk om nitimers skift uten lov til å sitte eller ta pause. (vel man hadde jo lov men man var alene på jobb så det blei jo litt vanskelig). Den første måneden var grusom men jeg blei jo vant. Det er en skummel vane å få at man slutter i alle jobber man synes er "kjedelige og slitsomme", kjenner mange som får en jobb, klager ei måndte på at jobben er kjedelig og "ikke utfordrene nok" så slutter dem og er tilbake på samme plass. Ikke alle ting i livet kommer til å gå din vei. Ville selv anbefalt og fortsatt ei stund, men du gjør som du vil! 2 Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Det er en skummel vane å få at man slutter i alle jobber man synes er "kjedelige og slitsomme", kjenner mange som får en jobb, klager ei måndte på at jobben er kjedelig og "ikke utfordrene nok" så slutter dem og er tilbake på samme plass. Ikke alle ting i livet kommer til å gå din vei. Ville selv anbefalt og fortsatt ei stund, men du gjør som du vil! Akkurat det som Molecular skriver her er viktig. Det er jo klart at man kan få en ny jobb, gjøre den i en måned, kjede seg, si opp og gå arbeidsledig i et par måneder, få ny jobb som kanskje også man har bare i en måned etc. Det er klart at du trenger jo ikke spøøre om attester, men problemet er at du da kan plutselig få hull av en litt utrivelig størrelse i CVet dit, og da kan du så få spørsmål om hvorfor... Og da sitter du der da, og ikke helt vet hva du gjør. Så, for din egne skyld: bit tenna sammen og se om du enten holder ut et år, eller i det minste frem til du får en ny jobb. Det er desverre slik at mange jobber kjedelig, og det som gjør dem ikke fullt så kjedelig er derfor ofte kollegaer. Jeg har en kusine som har litt lett for å slutte om jobben ikke er fantastisk spennende. Heldigvis fikk moren min snakket henne til rette, og etterhvert begynte hun å syntes at jobben ikke var så ille. Ikke det at jobben ble så fryktelig mye bedre, men at hun kom mer i kontakt med kollegaene, og det gjorde sitt til at tingble noe lystigere for henne... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå