bibo117 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Hei! Jeg er helt fersk når det kommer til programmering, har nettopp startet å lære meg Visual Basic. Tar et ekstrafag som går ut på dette i studiene mine. Jeg har nå fått en oppgave som går ut på å lage et multiple-choice program - og trenger litt hjelp. Poenget med programmet er at jeg skal kunne legge til nye spørsmål m/svar som skal lagres og dukke opp neste gang jeg åpner programmet, jeg skal kunne vise alle spørsmål med svar og jeg skal kunne trekke ut tilfeldige spørsmål. Til nå har vi brukt notepad - laget en txt-fil som vi har lagret et sted på PC'en og når vi har åpnet programmet har det kommet opp en dialogboks hvor vi må velge den fila vi ønsker at skal brukes, deretter mates alle dataene inn i en listbox. En annen måte jeg har gjort dette på er at dette skjer automatisk, ved å putte inn filas location, men kommer dette til å fungere hvis programmet føres over til en annen PC? Er det en enklere måte å få det hele til å fungere på? Synes måten jeg har lært dette på er tungvind:p Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Er det ikke bare å ha den andre fila i en under mappe. Hvis du da flytter programmet til en annen PC vil den da alltid finne den. F.eks C:\users\Nickless\Desktop\program\program.exe <--- Hvor selve programmet ligger. C:\users\Nickless\Desktop\program\Sporsmol\spmol.txt <--- Den andre fila Så setter du at den automatisk skal åpne fila \Sporsmol\spmol.txt. Den fila vil den da alltids finne så lenge du flytter hele mappa program når du skal flytte på programmet ditt. Er ny på dette programmerings-språket selv så vet ikke så veldig mye om dette språket selv så xD Lenke til kommentar
bibo117 Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2010 Er det ikke bare å ha den andre fila i en under mappe. Hvis du da flytter programmet til en annen PC vil den da alltid finne den. F.eks C:\users\Nickless\Desktop\program\program.exe <--- Hvor selve programmet ligger. C:\users\Nickless\Desktop\program\Sporsmol\spmol.txt <--- Den andre fila Så setter du at den automatisk skal åpne fila \Sporsmol\spmol.txt. Den fila vil den da alltids finne så lenge du flytter hele mappa program når du skal flytte på programmet ditt. Er ny på dette programmerings-språket selv så vet ikke så veldig mye om dette språket selv så xD Takk for svar! ;D Får være løsningen enn så lenge, til jeg lærer mer! Hehe, jeg sliter med at jeg vet nøyaktig hvordan jeg ønsker at ting skal være, eventuelt hvordan jeg ikke vil ha det, men sitter ikke med kunnskapene til å gjennomføre det Lenke til kommentar
Merko Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Tja, om du skal flytte rundt på programme med spørsmålene fra PC til PC, bør dem lagres i samme mappe som .exe-fila, eller en undermappe. Regner med du bruker Vb.Net, da kan du iallefall lagre den til feks: Application.StartUpPath & "\spm\", hvor da "spm" er undermappen. Lenke til kommentar
bibo117 Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Tja, om du skal flytte rundt på programme med spørsmålene fra PC til PC, bør dem lagres i samme mappe som .exe-fila, eller en undermappe. Regner med du bruker Vb.Net, da kan du iallefall lagre den til feks: Application.StartUpPath & "\spm\", hvor da "spm" er undermappen. Takk for svar! Problemet er løst! ;D Lenke til kommentar
Da9elKH Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hei! Jeg er helt fersk når det kommer til programmering, har nettopp startet å lære meg Visual Basic. Tar et ekstrafag som går ut på dette i studiene mine. Jeg har nå fått en oppgave som går ut på å lage et multiple-choice program - og trenger litt hjelp. Poenget med programmet er at jeg skal kunne legge til nye spørsmål m/svar som skal lagres og dukke opp neste gang jeg åpner programmet, jeg skal kunne vise alle spørsmål med svar og jeg skal kunne trekke ut tilfeldige spørsmål. Til nå har vi brukt notepad - laget en txt-fil som vi har lagret et sted på PC'en og når vi har åpnet programmet har det kommet opp en dialogboks hvor vi må velge den fila vi ønsker at skal brukes, deretter mates alle dataene inn i en listbox. En annen måte jeg har gjort dette på er at dette skjer automatisk, ved å putte inn filas location, men kommer dette til å fungere hvis programmet føres over til en annen PC? Er det en enklere måte å få det hele til å fungere på? Synes måten jeg har lært dette på er tungvind:p Litt sent svar, men du kan også eventuelt laste spm fila opp på en FTP server og la programmet laste ned eventuelt opp på serveren. Isåfall bruker du kodene: My.Computer.Network.DownloadFile(address ,destinationFileName ,userName ,password) Husk at "adress" også må inneholde FTP brukernavnet og FTP passordet, som dette (eks): "ftp://brukernavn:passord@host/path/tekst.txt" My.Computer.Network.UploadFile(sourceFileName ,address ,userName ,password) Samme med "adress" her. destinationFileName eller sourceFileName er stedet på pcen filen skal lagres/lastes opp fra. userName er brukernavnet for å logge på FTP serveren. password er passordet for å logge på FTP serveren. Hvis du ikke har FTP server kan du lage det på feks 000webhost.com og logge inn og administrere FTP serveren med feks Filezilla. Er ganske enkelt, da trenger du ikke å tenke på hvilke pc du bruker programmet, det er samme siden den uansett laster ned filen! Som sagt var det litt sent svar, men får håpe det har nytte MVH Daniel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå