Gå til innhold

DVD soner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OT:

Jamfør debatten om norsk stavekontroll i Office:

Kvar står denne tråden?

 

Argumentet om at MS vil ha betalt for ei ekstrapakke med norsk språk kan lett overførast til DVD-spelarar. Sett frå produsentane sin ståstad ville dei tjene mykje meir på at vi kjøpte to DVD-spelarar(ein til sone1 og ein til sone2), og at det slik sett ikkje er lov å modifisere spelaren til å takle begge soner.

 

Ut frå dette (etter mi meining litt teite) argumentet så bør vel denne tråden sjåast på som linking og info om "ulovleg" verksemd og stengast av moderatorar?

Lenke til kommentar

Vel eg er ingen lovguru akkurat, eg prøver berre å starte ein debatt og kanskje få ei avklaring.

 

Men poenget mitt er altså at det i begge tilfeller er snakk om å modifisere eit produkt til å gjere noko produsenten opprinneleg ikkje ønskte.

MS vil at du enten skal kjøpe to officepakker eller ei officepakke og ein tilleggsmodul.

DVD-spelarprodusenten vil at du skal kjøpe to spelarar for å sjå filmar frå to soner.

 

Det er forskjell på å oppgradere firmware for å fikse bugs og å oppgradere for å utvide funksjonaliteten utover det som var tenkt for produktet.

 

Eg synes forøvrig den soneinndelinga er like dust som alle andre her, dette er meir argument på prinsipielt plan :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-02 17:20, Ola PeK skrev:

.....

DVD-spelarprodusenten vil at du skal kjøpe to spelarar for å sjå filmar frå to soner.


 

Nja, det er vel ikke helt riktig. Det er ikke produsentene som bestemmer om spillerene skal være sonefrie eller ikke, de er pålagt å produsere RPC-2 beskyttede spillere.

 

Quote:


Det er forskjell på å oppgradere firmware for å fikse bugs og å oppgradere for å utvide funksjonaliteten utover det som var tenkt for produktet.


 

Ja, men det driter produsenten i. De blir glade hvis Ola Dunk feilsvir firmwaren og må kjøpe ny spiller.

 

Quote:


Eg synes forøvrig den soneinndelinga er like dust som alle andre her, dette er meir argument på prinsipielt plan :smile:


 

Greit nok. Tanken er i alle fall god :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Men poenget mitt er altså at det i begge tilfeller er snakk om å modifisere eit produkt til å gjere noko produsenten opprinneleg ikkje ønskte.


 

Ifølge norsk lov står du fritt til å modifisere utstyr du selv eier. Dette er selvsagt i utgangspunktet og unntak finnes. F.eks har du ikke lov å bryte kopisperrer.

 

Å ikke la folk få oppgradere firmware er faktisk like dumt som å forby overklokking av CPUer.

 

Quote:

Det er ikke produsentene som bestemmer om spillerene skal være sonefrie eller ikke, de er pålagt å produsere RPC-2 beskyttede spillere.


 

Hvorfor det egentlig? Og hvem har egentlig pålagt dem det?

Lenke til kommentar

1. Takk for hjelpa.

 

2. Dette var et enkelt spørsmål, ikke en

diskusjon, så hvis dere skal diskutere,

kunne dere gjøre det et annet sted?

Lag et eget emne istedet for å invadere

emnet mitt med meldinger som ikke har

noe med saken å gjøre! Få dere et liv..!

 

3. Til deg som kom med det geniale programmet:

Hva vil det si når:

Region Code: not set

og

Status: not set

?????????????

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...