Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc rebooter etter vannkjøling.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har spilt både med kortet som sitter i PCI-E Lane nr 1 og den som står i PCI-E Lane nr 3 hver for seg og pcn fungerer fint. Jeg får samme resultat hvis jeg bare skrur av crossfireX og spiller med 1 kort, ingen problemer.

 

Jeg prøvde for "morro" skyld å installere Windows XP sP3 på en annen harddisk å installere samme catalyst drivere å spille mafia 2 med 1 og 2 kort. 1 kort gikk helt fint, med 2 kort skjedde det samme, pc slår seg av.

 

 

Når jeg bruker den funksjonen på hovedkortet at jeg disabler en PCI-E lane ved en bryter på hovedkortet så skrur jeg alltid av O/I (av/på) knappen på PSU først.

Noen ganger når jeg skrur på 0/I (av/på) knappen etter å ha enabled/disabled en PCI-E Lane slår automatsikringen seg ned og jeg må slå den opp igjen.

Hvis noen av dere har lest i min andre tråd om strømforsyningen som gikk i stykker vet dere at sikringen gikk da også når jeg skrudde av eller på 0/I (av/på) knappen, men vi trodde dette skjedde fordi PSU'en jeg hadde var i ferd med å gå i stykker.

Men siden dette skjer også med den helt nye PSU'en kan det være noe med hele strømnettet i leiligheten her?

 

Dette er det jeg har prøvd:

 

*Enabled PCI-E Lane 1 og disabled PCI-E Lane 3, skrudd på av/på knappen og automatsikringen slår ut.

 

*Enabled PCI-E Lane 3 og disabled PCI-E Lane 1, skrudd på av/på knappen og automausikringen slår ut.

 

*Enabled både PCI-E Lane 1 og Lane 3, skrudd på av/på knappen og automatsikringen slår ut.

 

Så den slår ut uansett hvilke kort som er enabled.

 

Kan dette bare være et helt annet problem eller tror dere det henger sammen på en måte?

Jeg kan jo spille 3D spill helt fint med bare 1 kort, men samtidig kan sikringen slå ut når jeg har bare 1 kort enabled også, vet ikke om dette henger sammen på noen måte.

 

 

Hva kan problemet være? Enten for lite watt på PSU, strømnettet her i leiligheten?

Grafikkortene fungerer som de skal hver for seg så de er ikke defekte. De virker bare ikke sammen i crossfireX, men de gjorde det før jeg isntallerte vannkjøling. Lave temps så de blir ikke for varme heller.

 

Spørsmål:

 

Q: Hvis hovedkortet hadde vært defekt på en eller annen måte da burde vel ikke noen grafikkort funket?

 

 

Jeg har nå crossfireX av og skal sette pcn i sleep mode i natt, jeg skrur den på i morgen og ser om jeg får noen problemer med startup som jeg gjorde i går etter å ha hatt den i sleep mode.

 

Det neste steget nå er vel å ta med pcn til et annet sted, for eksemepl lillebroren min og teste i huset hans, eller hva tenker dere?

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Hvis sikringen går når du skrur på strømforsyninga så burde du reagere på det, definitivt noe feil der ja! Og pc`n rebooter når den trekker max strøm (gaming i crossfire). Du MÅ ihvertfall prøve med en annen strømforsyning.

 

Edit: Leiligheten din har flere kurser, både 10 og 16 ampere, er vel verdt et forsøk å prøve en annen kurs

Endret av friskies
Lenke til kommentar

Om GPUene slutter å virke får man BSOD med driver fault om at VGA et eller annet stopped working.

 

TS får ikke restart som et resultat av BSOD.

TS får spontan restart av systemet (som om man trekker ut strommen)

 

Så problemet er et annet.

 

Tilbakevender til din event ID 41.

Om bugcheck kode er 0

The following example contains a Stop error BugcheckCode entry from an event ID 41:

 

EventData

BugcheckCode 0

PowerButtonTimestamp 0

The Stop error code and the PowerButtonTimestamp are listed as zero. For example, consider the following scenarios:

 

The Stop error BugcheckCode value is listed as zero. Circumstances can prevent writing the Stop error BugcheckCode information before the computer restarts or shuts down. In this case, a BugcheckCode value of zero is logged. Also, perhaps no Stop error occurred, and the shutdown resulted from a power loss.

http://support.microsoft.com/kb/2028504

 

 

Interessant dette problemet med C-States

Anbefaling å gjøre som dette i CMOS settings

I have been troublehshooting this kernel power ID 41/random reboot problem for about two months now on various systems. I have used various motherboards (ASUS and Gigabyte) and Intel "i" processors. I have updated and reinstall drivers, updated bios, run memory checks, turned off devices, changed settingS in bios and every thing I could find on this forum and the others listed by Google. Here is what cured my KP 41/reboot problem...

 

Disable the "C-state" on the Intel processor in the bios. Apparently all of the bugs in this power saving scenario haven't been worked out yet.

 

It hasn't reboot since then (except when I tell it to)!

Siste post:

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itproperf/thread/9e71f600-7c62-4869-8236-964e93d17936

 

 

 

Edit:

Det skal også nevnes at med 2 grafikk kort installert (aktive) vil hovedkortet gi via PCI-Express powerbus inntil 80-100watt til kortene.

Dette medfører større last på hovedkortets VRM kretser.

1)

Påse at "begge" EZ-PLUG1/EZ-PLUG2 molex headere på hovedkortet er tilkoplet PSU.

Disse gir ekstra spenningsforsyning til PCI-Ex power bus.

Er og anbefalt å tilkople begge 8-pin EATX12V for CPU power.

 

2)

Overgang fra luft til vannkjøling (problemer startet etter dette).

CPU luftkjøler og hovedkort er konstruert slik at CPU kjøler også kjøler ned omkring liggende komponenter på hovedkortet som VRM/PWM area.

Denne luftflyten er nå ikke tilstede.

Prøv å kompansere dette med vifter for å teste ut med nedkjøling av VRM/PWM på hovedkort.

 

3)

Overgang til vannkjøling og inverter medførte at forrige PSU gikk opp i røyk og gnister.

PSU ble byttet til TX-850.

Når gamle PSU røyk kan den ha skadet interne komponenter (bla hovedkorts VRMs og grafikk korts)

 

4)

Grafikk kort har også VRMs/PWM og er nå vannkjølt og har ingen aktiv kjøling fra påmontert VGA luftkjøler lengre.

Hva med grafikk kort minnet , har de kjøling ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Antec900: Jeg har tatt cpu vifte på ignored i bios. Men siden ett kort fungerer hver for seg er dette sikkert ikke noe med at pcn tror den overoppheter. Da burde det samme skjedd med bare 1 kort tror jeg.

 

 

Friskies:Jeg har pcn i stua som har 16 ampere på sikringen. Jeg prøvde å koble til pcn til kjøkken sikringen som har 10 ampere, men samme problemet. 16 ampere er det meste jeg har på sikringene her utenom til ovnen som er 20 ampere.

 

 

Syar2003:

 

1)

Påse at "begge" EZ-PLUG1/EZ-PLUG2 molex headere på hovedkortet er tilkoplet PSU.

Disse gir ekstra spenningsforsyning til PCI-Ex power bus.

Er og anbefalt å tilkople begge 8-pin EATX12V for CPU power.

 

Jeg har allerede koblet til EZ-Plug 1 og 2 fordi jeg trodde dette kunne hjelpe, men det hjalp ikke noe.

Angående 8-pin EATX12V, så er det bare 1 8-pin EATX12v kontakt på TX850w Psu'en, og jeg har lest at det ikke er nødvendig med begge med mindre man skal overklokke langt over 5ghz på CPU.

Og siden pcn funket fint før da jeg bare brukte 1 ser jeg ikke vitsen.

 

 

2)

Overgang fra luft til vannkjøling (problemer startet etter dette).

CPU luftkjøler og hovedkort er konstruert slik at CPU kjøler også kjøler ned omkring liggende komponenter på hovedkortet som VRM/PWM area.

Denne luftflyten er nå ikke tilstede.

Prøv å kompansere dette med vifter for å teste ut med nedkjøling av VRM/PWM på hovedkort.

 

Jeg har push pull på radiatoren (3 vifter som dytter luft ut av kabinettet og 3 vifter på toppen som trekker luft ut.

1 vifte bak som trekker luft ut av kabinettet.

1 vifte som trekker luft over harddiskene.

Det fins ingen plasse jeg kan sette en vifte som rettes mot cpu delen av hovedkortet, måtte i så fall fått noen til å holde det.

fins det noen programmer som måles temp til disse stedene?

jeg bruker realtemp for å se på CPU temp nå og msi afterburner for å måle GPU temps.

Hvis dette problemet skulle ha noe med temps å gjøre hvorfor skjer det ikke da med bare 1 kort.

Hvis jeg kjører prime95 i 1 time, da kan vi vel utelukke temperatur problemer på hovedkortet og CPU?

 

3)

Overgang til vannkjøling og inverter medførte at forrige PSU gikk opp i røyk og gnister.

PSU ble byttet til TX-850.

Når gamle PSU røyk kan den ha skadet interne komponenter (bla hovedkorts VRMs og grafikk korts)

 

Da den PSU'en gnistret og sluttet å fungere hadde jeg den ikke tilkoblet noen komponenter, bare til vannkjølingspumpa. Så den kan ikke ha skadet noen interne komponenter.

 

 

4)

Grafikk kort har også VRMs/PWM og er nå vannkjølt og har ingen aktiv kjøling fra påmontert VGA luftkjøler lengre.

Hva med grafikk kort minnet , har de kjøling ?

 

Vel kortene har vann blokker som dekker hele kortet å kjøler ned alt.

Som sagt CPU og begge GPU temps ligger på rundt 30-35 idle og 40-45 full load på CPU og 40-50 på GPU.

 

VIKTIG TIL ALLE, LES DEN SISTE DELEN AV POSTEN MIN UNDER HER:

 

Det var flaks du spurte om dette for jeg fant en artikkel rundt dette etter å ha googlet. Jeg skal nå lese gjennom hele å se hva dette betyr men jeg skumleste å han nevnte noe med VRM/PWM + "can cause reboots on full load"

Gjerne hjelp meg å les denne artikkelen å se om dere skjønner noe også. Håper dette er problemet her. :)

http://www.geeks3d.com/20100504/tutorial-graphics-cards-voltage-regulator-modules-vrm-explained/

 

Edit: Vel jeg leste gjennom den og ble ikke noe klokere angående problemet mitt.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Jeg så det hadde begynt å lekke under pumpa av en eller annen grunn så jeg måtte ta fra hverandre alt sammen. Jeg skrudde pumpa på skikkelig godt og byttet o-ring, hvis det lekker igjen vet jeg ikke hva som er greia her.

Siden jeg måtte tørke opp og sette opp loopen igjen bestemte jeg meg for å ta av begge GPU blokkene for å se om noe var feil som kunne forsåke rebootinga.

Jeg tror en termal pad på en av de små brikkene til GPU2 hadde sklidd av, men det kan hende det skjedde i det jeg tok av blokken også. Uansett, jeg satt alle termal pads på riktige plasser på begge kortene og skrudde de sammen igjen. Jeg har ikke noe termal paste til å ta på GPU prossesoren så jeg måtte bare bruke det som var påført allerede fra før.

Jeg har satt begge kortene i crossfireX igjen og skal prøve å spille og se om det hjalp å reseate blokkene.

 

Når jeg leser temps med MSi afterburner så viser i skrivende stund GPU1 38C og GPU2 51C.

* Er de så høye og forskjellige fordi jeg må påføre ny termal paste på GPU prossesorene?

* Hvor leser software GPU temps fra? Leser den bare akkurat på GPU prossesoren?

Hvis det er tilfelle er det nok fordi jeg ikke påførte nytt termal paste etter å ha åpnet blokkene og derfor er temps på GPU'ene så forskjellige.

CPU har ikke forandret seg, den ligger på rundt 30-35C enda.

 

Edit: GPU1 i idle ligger nå på rundt 40C etter jeg tok av og på blokken.

GPU2 i idle ligger på rundt 55C etter jeg tok av og på blokken.

Jeg prøvde å spille left4dead2 med begge kortene i crossfireX og pcn reboota ikke mens jeg spilte i ca. 6-7 minutter. Jeg måtte skru av spillet siden GPU2 gikk bare opp og opp i temp, skrudde av spillet da den gikk opp til 96C. GPU1 holdt seg rundt 45-50C mens jeg spilte.

 

Så jeg må nok skaffe meg nye thermal pads + termal paste til blokkene siden de nå har så høye temps etter jeg tok av blokkene.

Jeg vet ikke om problemet med rebootinga er løst siden jeg kan ikke spille mer enn 5 minutter om gangen når tempen på GPU2 blir så høy.

 

Vet dere om noen norske butikker som selger thermal pads til EK vannblokker? Hvis ikke bestiller jeg det fra fozencpu den 10. november

 

 

@Syar2003

Kan du forklare hvor i bios og åssen jeg slår av C1E?

 

I event viewer står det følgende:

Log Name: System

Source: Kernel-Power

Event ID: 41

Level: Critical

User:System

OpCode: Info

Logged: 31.10.2010 03:01:47

Task Category:(63)

Keywords: (2)

Computer: Yojimbo-PC

 

 

Under general tab'en står det:

General: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

 

Under details står det:

Details: - System

 

- Provider

 

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power

[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

 

EventID 41

 

Version 2

 

Level 1

 

Task 63

 

Opcode 0

 

Keywords 0x8000000000000002

 

- TimeCreated

 

[ SystemTime] 2010-10-31T02:01:47.530817600Z

 

EventRecordID 13399

 

Correlation

 

- Execution

 

[ ProcessID] 4

[ ThreadID] 8

 

Channel System

 

Computer Yojimbo-PC

 

- Security

 

[ UserID] S-1-5-18

 

 

- EventData

 

BugcheckCode 0

BugcheckParameter1 0x0

BugcheckParameter2 0x0

BugcheckParameter3 0x0

BugcheckParameter4 0x0

SleepInProgress false

PowerButtonTimestamp 0

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Pc'n slo seg av seg igjen. GPU'ene var bare mellom 40-50C mens jeg spilte.

 

Da kan vi utelukke at GPU blokkene satt feil eller noe.

 

100% noe med strøm eller så er det noe med hovedkortet som gjør at den slår seg av mens man bruker flere enn 1 grafikkort.

 

Neste steg for meg nå da er å slå av C1E som Syar2003 foreslo. Dette har noe med speedstep å gjøre? Som igjen har noe med overklokking?

Jeg vet ikke helt hva det gjør men jeg prøver å slå det av så fort noen sier hva jeg skal gjøre.

Jeg prøver også å disable C-state i bios, vet ikke hva dette er heller så venter på guiding fra dere.

 

Hvis det ikke funker tar jeg med meg pcn til en kamerat eller til min bror og kobler den til der.

Hvis det samme problemet skjer er det på tide å først sende tilbake hovedkortet siden PSU'en min er helt ny og CPU og GPU'er fungerer som de skal.

 

Enige?

 

Jeg begynner å skrive en sjekkliste av ting vi har prøvd etter hver post så det blir noe konkret her.

 

_______________________________________________________________________

 

Problem: PC slår seg av når jeg bruker mer enn 1 grafikkort om gangen i 3D spill. Jeg får ikke noe bluescreen eller minidump, i event viewer står det Event ID 41, Kernel-Power.

Strømmen bli bare slått av og pcn rebooter. PS. Grafikkortene fungerer fint hver for seg.

 

SJEKKLISTE AV TING VI HAR PRØVD

1. Jeg har sjekket at ingen kabler er løse og at jeg har alle kablene som trengs.

 

2. Jeg har resintallert windows 7 og installert Windows XP SP3 på en annen harddisk.

 

3. Jeg har tatt av vannblokkene på begge grafikkortene og passet på at alt sitter som det skal.

 

4. Det er ikke noe problem med at CPU eller GPU'ene bli for varme.

 

5. PSU'en jeg har er ny og den skal holde til det jeg har av komponenter. Jeg brukte en helt lik PSU før jeg installerte vannkjøling og hadde ikke disse problemene. PSU er Corsair TX850W.

 

VIDERE TING JEG SKAL TESTE

 

1. Slå av speedstep i bios.

 

2. Disable C-State i bios.

 

 

 

 

 

 

Siste posten jeg poster i denne tråden hvis ingen velger å spørre om noe her da.

Vil holde meg til en tråd om det samme problemet.

 

Tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1271474&st=20&gopid=16414063entry16414063

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...