Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc rebooter etter vannkjøling.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått satt opp vannkjøling på pcn min, kjøler CPU og 2stk GPU.

Problemet mitt er at pcn rebooter seg til tider, men mest når jeg driver med 3d programmer som spill osv. Det er nesten som om noe ikke får nok strøm.

Jeg har Asus rampage 3 extreme som hovedkort og den har en funksjon som heter QLED. Det betyr at den har 4 LED lys som den går gjennom når maskinen starter og hvis det er noe problem stopper den opp på enten CPU, DRAM, VGA eller BOOT DEVICE. Noen ganger stopper den opp på CPU. Dette bør da bety at noe er galt med CPU men hva?

 

Under her skriver jeg hva jeg har prøvd og hva maskinen viser.

 

1. CPU blokk sitter som den skal, den er ikke løs i det hele tatt.

 

2. CPU og GPU temps er mellom 30-35 grader i idle og 40-45 mens jeg spiller et spill med alle innstillinger på high så det kan ikke være noe problem med at komponentene overopphetes.

 

3. Jeg har testet en og en ram brikke om gangen og det samme skjedde med hver enkelt.

 

4. Testet med bare hardisken jeg har windows på.

 

5. Testet med bare en GPU om gangen. Testet begge.

 

6. Sjekket løse kontakter og løse rambrikker.

 

7. Installert windows 7 ultimate x64 på nytt og latt windows update installere updates.

 

8. Lastet ned helt nye Grafikk drivere, Catalyst 10.10 + 10.10 app profiles.

 

 

Siden pcn rebooter seg sånn plutselig uten noe blue screen eller noe er som om noen av komponentene ikke får nok strøm. Jeg har en helt ny Corsair TX 850W som burde være nok.

Pcn har rebootet seg da jeg har avinstallert GPU drivere eller unablet eller enablet CrossfireX. Så det er noe med enten GPU eller CPU + strømproblemer. Jeg vet ikke.

Jeg har ingen flere ideer, har dere?

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Et normalt problem med vannkjøling, er at chipsettet blir for varmt. Med luftkjøling på cpu vil det være litt luftflyt rundt cpuen og northbridgen, og dette gjør at temperaturen holder seg lav nok.

 

Er Northbridgen varm når pcen henger seg (så varm at det er ukomfortabelt å ta på den)?

I såfall kan det være en idê å fikse mer luftflyt her, f eks med å stripse fast en liten vifte.

Lenke til kommentar

Northbridge er ikke varm i det hele tatt. Kan ta på den så mye jeg vil uten å kjenne noe varme.

 

Dette hovedkortet har 2 bioser. Jeg hadde bios 0801 på Bios nr.1 og dette problemet skjedde så jeg prøvde å oppdatere bios til 1005 som er det nyeste men nå får jeg bare opp en svart skjerm som det står noe som dette:

 

Boot Block Compatible Version Ver.026

Please do NOT insert any disc into CD-ROM or Floppy drive

if you want to recovery with an USB device.

EZ-Flash starting BIOS update.....

DO KEEP the power supply on and NOT touch the system while performing BIOS

update.

Checking for USB Device...

USB Device found.

Reading file "1000.ROM". Completed.

osv.....

 

Det der kopierte jeg fra google men det står det samme bare at det står R3E.rom og sikkert en annen Ver.xxx for meg.

jeg restarter pcn og det samme kommer opp igjen, etter den sier succesfull etter at den har lest R3E.rom.

Så nå fungerer ikke bios nr 1 lenger så jeg bruker Bios nr.2 som er ver. 0601.

Så er litt redd for å prøve å flashe enda en bios, hvis det skjærer seg igjen har jeg ingen pc i det hele tatt.

 

Hvis noen vet åssen jeg får tilbake eller oppdaterer bios nr 1 så gjerne forklar step by step.

 

 

 

Jeg har installert Chipset drivere.

Det er feil lys du snakker om, scroll nedover så ser du et bilde av det LED lyset jeg mener. http://hardforum.com/showthread.php?p=1036187182

Du ser CPU, DRAM, VGA og BOOT DEVICE som den går gjennom, hvis lyset stopper opp på en av de og pcn ikke går videre betyr det at noe er gærent med den delen.

CPU betyr selvfølgelig CPU, DRAM betyr minne, VGA sjekker om den har en skjerm tilbkoblet som funker og boot device om den har en boot device.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Basically rebooter pcn seg hver gang jeg kjører noe som bruker GPU ser det ut til. Så sitter med en kraftig vannkjølt pc som jeg bare kan bruke til internett, musikk og film.

Jeg testet med mafia 2 benchmark og den skrur seg av i løpet av testen. Så er helt klart noe som skjer da jeg bruker GPU. Bruker ejg bare vanlig desktop kan den være på i løpet av natta uten at noe skjer.

Kan være blanding av mange faktorer kanskje.

Noen ganger stopper den opp på CPU LED og andre ganger ikke. De gangene den gjør det resetter jeg bios så jeg får kommet inn i windows.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Du har oppdatert til NET Framework 3,5 før du installerte CCC?

Skal det stå under uninstall programs hvis jeg har det installert? Det står ikke der i så fall. Hvorfor lurte du på det forresten? Er det noe ATI sier man skal gjøre?

Edit: Jeg ser Ati sier man må ha net framework installert for at Catalyst control center skal fungere. Det står ikke noe net framework under uninstall programs men ccc fungerer.

Men jeg ser ikke hvorfor pcn skulle reboote seg når jeg spiller fordi jeg ikke har net framework men jeg kan installere det likevel og teste.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Du har oppdatert til NET Framework 3,5 før du installerte CCC?

Skal det stå under uninstall programs hvis jeg har det installert? Det står ikke der i så fall. Hvorfor lurte du på det forresten? Er det noe ATI sier man skal gjøre?

Du laster Net Framework fra windows update.

Hvis du bruker Catalyst Control Center, så dette være installert.

Hvis du kun bruker skjermdriver trenger du det ikke.

 

Kan hende du må velge det under valgfrie oppdateringer.

Lenke til kommentar

windows update viser bare language packs. Jeg har alt annet installert.

Jeg laster ned net framework fra microsoft sidene og isntallerer.

Men hvorfor skulle dette ha noe å si på at pcn rebooter seg mens jeg spiller. CCC fungerer selv om jeg ikke har net framework installert.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut hva som forårsaker problemet tror jeg men vet fortsatt ikke hvorfor.

Hvis jeg spiller med crossfire på rebooter pcn seg uten noe "warning". Men hvis jeg har crossfireX av kan jeg spille uten at noe skjer.

 

Hva foreslår dere at jeg gjør nå?

Jeg har skrudd av crossfireX og har koblet til skjermen til det øverstre grafikkortet og spilt, null problemer. Koblet til skjermen til det nederste og spilt, null problemer.

Siden jeg har koblet til skjermen på hver enkelt GPU trenger jeg vel ikke ta kortene ut av selve maskinen for å teste en og en? Å koble til skjermen på hver enkelt blir vel det samme? Eller?

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk 10.5 installert før jeg satt sammen vannkjøling. Jeg husker ikke om jeg testet å spille med maskinen før eller etter jeg oppdaterte til 10.10. Jeg skal teste å gå tilbake til 10.5.

 

Jeg lagde en annen tråd nå som jeg vet hva problemet kan være. Hvis dere vil fortsette å hjelpe meg post i den i stedet. :)

Takk.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1271474

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Event id 41 skal man ikke la gå upåaktet hen.

Det er et signal/melding om at systemet ditt har spontanrestartet og da er dette uten at drivere involveres slik at crashdump av årsaken til restarten er logget.

Årsak er da omtrent alltid forårsaket av hw som ligger utenfor OS kontroll.

 

Jobbet med en server hos en kunde som hadde samme problem - spontan restarter og følgende event id 41 i logg - og der var dette disk kontroller relatert ( dvs feilaktig cache modul på disk kontrolleren som måtte byttes)

 

F.eks hvis disken det leses/skrives fra i øyeblikket strøm på den forsvinnet et lite øyeblikk gir samme spontanrestart av windows.

 

 

Les denne lange tråden her.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itproperf/thread/9e71f600-7c62-4869-8236-964e93d17936

 

Mye dumme tips der men har merket meg noen.

 

TIP1

Slå av HDD idling (control panel - power options powerplan - advanced)

Unngå at man ved flere disker at en/flere sekundær disker som ikke har noe aksess slår seg av.

Det finns også en hotfix for et timing problem med store disker =>1TB

som du med fordel kan legge inn hvis det omfatter deg.

http://support.microsoft.com/kb/977178/en-us

 

TIP2

Slå av C1E i BIOS

After disabling all C-States in BIOS, the computer has been running fine for two days so far. As opposed to 1-10 minutes before.

 

 

Men alt i alt etter det du sier om restart dvale og dagen etter starter ikke systemet uten resetting av cmos...

Dette tyder på at du har harware feil i system bygget ditt.

Kan være selvforskylt ved selvbygging - kortslutning/vakkel/kabinett faktisk/ USB kabinett porter pin9 tilkoplet jord / eller et hovedkort/disk kontroller/ problem .

 

 

Er du 110% sikker på at alle dine problemer trigges KUN ved bruk av 2 5870 kort i crossfire (som nevnt over høres det ikke friskt ut).

Kan du kjøre med ett kort - la oss si tre til fire dager for å friskemelde alt annet i PC systemet ?

Lenke til kommentar

På side 2.51 i manualen til hovekortet (Asus Rampage 3 Extreme) står det PCIe x16 Lane Switch. Jeg bruker disse til å koble fra grafikkortene. Dette blir vel det samme som om jeg skulle tatt ut kortene?

Jeg har kortene i pci-e lane 1 og 3. Jeg begynner med å disable lane 3 og spiller helt til noe skjer. Så prøver jeg med å disable lane 1 og enabled 3 igjen og gjør det samme.

Poster tilbake her og i min andre tråd etter jeg har gjort det.

 

*Poster her og i min andre tråd samdtidig for å få mest mulig hjelp fra folk som går inn på en tråd men ikke den andre*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...