Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp PHP BB Forum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nettopp fått bredbånd/dedikert server eller? Synes du skal ting hele tiden

jeg :p

hehe. skjønner hva du mener. nei, jeg har hatt bredbånd og server i et år (server= fildelingsserver og printerserver).

det er sommer! og da har jeg tid til å lære meg ting. det er derfor jeg lurer på så mye! :D

men kan du hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg prøvde å sette opp phpBB2, men jeg husker det meste av det. Prosedyren er omtrent som følger:

Pakk ut zip/tar.gz-fila til en underkatalog av webroot, f.eks. phpBB/ eller forum/ .

Ved første gangs aksessering av underkatalogen der phpBB ligger, får man opp valg om hva slags databaseserver man skal bruke (MySQL, PostgreSQL, MS SQL Server etc) og hvilket hostnavn/IP den har, databasenavn, brukernavn/passord for databasen og prefiks for phpBBs tabeller i databasen. Etter et trykk på "Next" blir man bedt om å oppgi brukernavn og passord for forum-administrator (tror jeg). Så prøver phpBB å kontakte databaseserveren og opprette tabellene. Dersom dette feiler, får man beskjed om dette. Dersom det funker, blir man bedt om å laste ned en fil (config.php) som skal legges i phpBB-mappa.

Når dette er gjort, får man opp forumet. Logg inn med tidligere spesifiserte brukernavn/passord for forum-admin, trykk på "Administration Panel" og sett opp forum, kategorier og mye annet. Administrasjonspanelet er ganske enkelt og forståelig, i alle fall syntes jeg det første gang jeg prøvde det.

Lenke til kommentar
Det er en stund siden jeg prøvde å sette opp phpBB2, men jeg husker det meste av det. Prosedyren er omtrent som følger:

Pakk ut zip/tar.gz-fila til en underkatalog av webroot, f.eks. phpBB/ eller forum/ .

Ved første gangs aksessering av underkatalogen der phpBB ligger, får man opp valg om hva slags databaseserver man skal bruke (MySQL, PostgreSQL, MS SQL Server etc) og hvilket hostnavn/IP den har, databasenavn, brukernavn/passord for databasen og prefiks for phpBBs tabeller i databasen. Etter et trykk på "Next" blir man bedt om å oppgi brukernavn og passord for forum-administrator (tror jeg). Så prøver phpBB å kontakte databaseserveren og opprette tabellene. Dersom dette feiler, får man beskjed om dette. Dersom det funker, blir man bedt om å laste ned en fil (config.php) som skal legges i phpBB-mappa.

Når dette er gjort, får man opp forumet. Logg inn med tidligere spesifiserte brukernavn/passord for forum-admin, trykk på "Administration Panel" og sett opp forum, kategorier og mye annet. Administrasjonspanelet er ganske enkelt og forståelig, i alle fall syntes jeg det første gang jeg prøvde det.

ok. jeg får den første istallasjonssiden opp, men jeg får bare error.

hva er det jeg skal velge på følgende? :

Database Type: [MySQL 3.x] [MySQL 4.x] [PostgreSQL 7.x] [MySQL 7/2000] [MS Access (ODBC)] [MS MySQL Server (ODBC)] hvilken skal jeg velge?

Database Server hostname: hva skal jeg skrive her?

takker for fyldig og bra svar!

Lenke til kommentar

Du må spesifisere hva slags database/databaseserver du kjører. Nesten alle forum krever database/databaseserver for å lagre forumoppsett, tråder, innlegg, brukere etc.

Jeg anbefaler MySQL (v. 3.23.56). Dersom du ikke allerede har installert det, gjør det. Siden du kjører ClarkConnect (sett ut fra dine tidligere tråder) skal det gå an å installere MySQL med RPM. Dersom du aldri har vært borti oppsett av MySQL før, anbefaler jeg deg å lese gjennom MySQLs dokumentasjon.

Database Server Hostname er IP'en eller maskinnavnet til serveren som kjører MySQL/PostgreSQL/MS SQL/whatever. Dersom du kjører database- og web-server på samme maskin, skriver du "localhost".

Lenke til kommentar
du har web-server alt? Hvis ikke så kan du legge inn phpTriad apache+php+mysql

Å modde apache for å bruke php er litt verre, men med litt blod svette og tårer så går nok det og :)

jeg har Apache på ClarkConnect 2.0 Beta.

er det ikke noen enkel måte å legge inn PHP og MySQL på denne?

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg denne: PHP (3.0.9 and above or preferably a recent 4.x) with support for the database you intend to use above ??

Har forsøkt å lete r*va av meg etter den....

Til du som nevnte at php er et blodslit å legge inn på apache. Er det lettere å legge inn på IIS da??

Lenke til kommentar

Å modde apache for å bruke php er litt verre, men med litt blod svette og tårer så går nok det og :)

Tull.. Last ned PHP og apache fra source, og les INSTALL fila som ligger i php source fila så står det trinn for trinn. Er bare copy and paste! 8) Kjempe enkelt. :p

Lenke til kommentar

Jeg har fått installert php, men MySql sliter jeg med.... får denne feil meldingen:

Warning: mysql_connect(): Can't connect to MySQL server on '192.168.0.100' (10061) in c:inetpubwwwrootforumdbmysql4.php on line 48

Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in c:inetpubwwwrootforumdbmysql4.php on line 330

Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in c:inetpubwwwrootforumdbmysql4.php on line 331

phpBB : Critical Error

Could not connect to the database

Har sikkert ikke klart å konfe MySql ordentlig...

Noen forslag?

Lenke til kommentar

jeg har Apache på ClarkConnect 2.0 Beta.

er det ikke noen enkel måte å legge inn PHP og MySQL på denne?

Les denne http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=126696

Her er det forklart hvordan man legger inn php og mysql på en ClarkConnect server. Jeg bruker riktig nok 1.3 versionen, men tror ikke det er så veldig forskjellig

Lenke til kommentar

Jeg får ikke helt til MySQL.. Kan noen hjelpe??

Jeg har fått lagt det inn, men sliter med punkt 2.6.2.3 Running MySQL on Windows, i manualen.

Dette er det jeg ikke får til:

You should also add a password for the root user. The following example starts by removing the anonymous user that has all privileges, then sets a root user password:

Denne linjen får jeg ikke til, dvs jeg får en feilmelding.

C:> C:mysqlbinmysql mysql

ERROR 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'mysql'

mysql> DELETE FROM user WHERE Host='localhost' AND User='';

mysql> QUIT

C:> C:mysqlbinmysqladmin reload

C:> C:mysqlbinmysqladmin -u root password your_password

Når jeg prøver å sette opp phpbb forumet, og trykker på start install, får jeg denne feilmeldingen:

phpBB : Critical Error

Could not connect to the database

Jeg tror ikke jeg har klart å sette opp mysql databasen ordentlig.. Noen som har noen forslag please...??

E.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...