kyrsjo Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Hei! Som tittelen sier, lurer jeg på om finnes det en instilling for å skru av "ribbon" grensesnittet i MS Office2007? Bruker word såpas skjelden at hver gang jeg fyrer det opp blir jeg sittende og rote i menyer istedet for å gjøre det jeg skal... --- Kyrre Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Mulig det går an å minimere på en måte, men det går ikke an å "skru det av" så du får de gamle menyene hvis det er det du mener. Det finnes 3de parts addins som gir deg dette, men jeg har bare funnet de på engelsk (lenge siden jeg sjekket nå, men de koster også penger) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Ah, kjedelig. Har ikke admin-tilgang på kiosk.uio.no heller akkurat, så å installere programmvare er uaktuellt... Noen som vet om det finnes UiO-maskiner med "gammel word" tilgjengelig utenfra? Virker uansett unødvendig komplisert/treigt å styre med rdesktop til win.uio.no, og så derifra rdesktop-i-separate-vinduer videre til kiosk... Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Dobbelklikk på en kategori så er den minimert. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Men det går altså ikke an i word å få samme type menyer som i f.eks. OpenOffice, som er et program jeg bruker langt oftere? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Men det går altså ikke an i word å få samme type menyer som i f.eks. OpenOffice, som er et program jeg bruker langt oftere? Jo da men enten koster det en del penger eller det er for komplisert for deg (siden du spør er det det, sorry). Og så er spørsmålet om du må ha menyene på engelsk eller norsk, har ikke sett norske menyer til salgs noe sted. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Men det går altså ikke an i word å få samme type menyer som i f.eks. OpenOffice, som er et program jeg bruker langt oftere? Jo da men enten koster det en del penger eller det er for komplisert for deg (siden du spør er det det, sorry). Og så er spørsmålet om du må ha menyene på engelsk eller norsk, har ikke sett norske menyer til salgs noe sted. Beste hilsen Harald Takk for svar, jeg er dog litt nyskjerrig på hvorfor MS har lagt inn en komplisert måte å bytte menylayout når man kunne gjort det på en lett måte... Kan forøvrig nevnes at en viktig grunn til at jeg bruker Linux er at jeg jobber med utvikling av simuleringssoftware og simuleringer for CERN Har dog brukt OS'et mange år før det også, og der er det heller lite word etc. LaTeX er stort sett løsningen for mine skrive- og presentere- oppgaver, og den gjør stort sett som jeg vil - og for småmøte-presentasjoner og sneilebrev så har man alltids OpenOffice Men så er det ett og annet irriterende word skjema som kommer deisende ned fra administrasjonen... Ikke går det ann å fikse på formateringen på dem heller, fontene er jo skrivebeskytta uten noen opplagt måte å endre, veldig irriterende når man må skrive inn noe som er lenger enn hva feltet har plass til... Så som så mange andre: ARGHHHHHH.... Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Filosofien til Ribbon er godt synlig i det offentlige, det er også evalueringene og kritikken. Tror ikke du er så nyskjerrig egentlig. Men bruk nå den programvaren som tjener deg best, ikke hiss deg opp over at annnen programvare oppfører seg noe annerledes. Skjema fra administrasjonen og formateringen er viktig? Neppe Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Filosofien til Ribbon er godt synlig i det offentlige, det er også evalueringene og kritikken. Tror ikke du er så nyskjerrig egentlig. Men bruk nå den programvaren som tjener deg best, ikke hiss deg opp over at annnen programvare oppfører seg noe annerledes. Skjema fra administrasjonen og formateringen er viktig? Neppe Beste hilsen Harald Formateringen (tekststørrelsen eller tabellruter) er viktig dersom halve teksten ikke er synlig, fordi teksten er lenger en størrelsen på tabellruten den skal inn i Personlig driter jeg langt i filosofien til ribbon, og det vet jeg mange andre er enig i. Jeg vil bruke programmet, ikke tilbe det eller ofre bit på byte-alteret for det. Slikt har vi apple for. Så lenge det funker, er jeg fornøyd. Når det ikke funker, eller bevist endrer grensesnittet fullstendig rundt uten noen mulighet til å bytte tilbake, er jeg ikke fornøyd. Selv om en-eller-annen med en universitetsgrad i UI-design sier at det nye er "bedre", betyr det ikke at det er sant - i allefall ikke for meg. Og jo, jeg er nyskjerrig. Søkene mine finner stort sett forumposter hvor folk klager på det samme som meg - og får svar ala "ånei, hvordan kan du mene noe slikt, det er jo så mye bedre!". Jeg synes ikke det er bedre (og innser at dersom dette hadde vært OO.org, så hadde det vært *veldig* lett å bytte tilbake til det gamle layout'et). Noen hinter til at MS prøver å lage en grafisk profil alá Mac, og derfor ikke vil la noen "slippe unna"... Grunnen til at jeg forteller hva jeg driver med til daglig er kommentaren om at det "er for komplisert for meg". Windows-folk flest pleier å synes LaTeX etc. er komplisert, så jeg forteller det for å fortelle at jeg ikke har noen problemer med å håndtere en PC. Forøvrig så er det verd å nevne at MS lar meg sette opp windows-desktop'en min slik at Start-menyen og skrivebordet funker slik som på win95-2000, noe jeg ærlig talt synes er både ryddigere og mer praktisk enn fargeeksplosjonene som kom etter XP, og 3d-kort-festen som er Vista/7. I tillegg er den gamle stilen, med det meste av animasjoner skrudd av, langt raskere å kjøre over RDP => bedre for meg. Menmen. Hmm, kanskje word-skjema støtten i OpenOffice har blitt bedre siden sist jeg prøvde... Bare irriterende når et program ikke gjør det jeg vil, og det skyldes beviste designvalg. Akkurat som når Gnome hadde "åpne alle mapper i nytt vindu" som standard en periode - men det var i allefall lett å fikse. Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Personlig synes jeg dette er den beste menyen MS noen gang har laget. Enkel, lett å finne frem og logisk oppbygd. Det er selvsagt at alle ikke kommer til å like den nye menyen. Gamle vaner er vond å vende! Min er faring er at de som klager på "Båndet" ikke du har skjønt logikken her eller ønsker å prøve noe nytt. Man trenger jo ikke oppgradere man kan jo bare bruke Word 2003 så funker alt som før. Den kommer sikker til å funke i mange år den. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Vel, som sagt har jeg ikke mulighet til å selv bestemme hvilken versjon som er installert på terminalserveren. Og nei, jeg er ikke interessert i å lære et nytt grensensitt for et program jeg skjelden bruker bare for gøy - jeg har nok annet å drive med. Støtter 2003 docx etc.? Nei, åpne formater er definitivt veien å gå - da kan enhver bruke det programmet som passer en best. Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 2003 støtter ikke docx på annen måte enn at du kan se filene men du kan ikke redigere. Ja, alt burde vært gratis så hadde sikker utvikling vært kommet mye lenge og det hadde ikke vært noen form for kaos i denne verden. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Gratis != åpent. Og ja, jeg vil påstå at det faktum at vi stort sett har greid å standardisere spenninger, tilkoplinger, mekaniske sammenføyninger, det meste av internett, etc. er en God Ting - ikke bare for blodtrykk, men også for økonomi. Selv om man selvsagt har tatt livet av den ellers svært lønnsomme få-ting-til-å-funke-sammen-bransjen... Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Ja jeg unnskylder hvis jeg såret deg med antakelsen om at dette er for komplisert. Det er ellers ikke uvanlig å være svært kyndig med datamaskiner og allikevel uten ferdigheter i Office. Men unnskyld. Dette er ikke for komplisert for deg. Her verktøyene du trenger http://www.rondebruin.nl/ribbon.htm og her er hvordan denslags gjøres i Excel: http://www.dailydoseofexcel.com/archives/2008/10/27/my-first-ribbon/#comment-35917 Dette tenker jeg ikke diskutere videre: "Personlig driter jeg langt i filosofien til ribbon" / "Og jo, jeg er nyskjerrig". Men om vi tenker bil, la oss si du mener en Toyota fra 2002 er mye bedre enn en Toyota fra 2010. Fører det noe sted å påstå at 2002-modellen burde være i salg fremdeles eller at 2010-modellen er en dårlig ide? Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Jeg er nyskjerrig i *hvorfor* man har valgt å gjøre det (og trøkke det ned over alles ører), ikke hvordan det funker. Takk for eksempelet du linker til, men det gjelder vel strengt tatt kun for å endre menyene som vises når man åpner akkurat *den* fila, ikke generelt for brukeren. Og kun for Excel. Dog burde det være mulig å endre noe tilsvarende normal.dot, og slik få det for nye dokumenter - men dette er på alle måter en hack (da det ser ut til å være en mekanisme for å legge til et brukergrensesnitt for makroer etc.). Og det vil ikke funke for gamle dokumenter. Bileksempelet: Det er vel et bedre eksempel om Toyota hadde eid veiene (dokumentformatet), og fra en modell til en annen bestemt seg for å bytte ut ratt&pedaler med en joystick. Samt begynt å lage veier som ikke var farbare med de gamle modellene. Joda, kanskje det er "bedre" i følge en-eller-annen logikk, men for en som stort sett kjører på ikke-toyota-veier ganske irriterende. Spesielt når vedkommende bruker leiebil de gangene han må ut på en toyota-vei, og derfor ikke har muligheten til å gå til Tom's ratt&pedaler eller Petter's bruktbil. Hvor jeg mistenker at en god 2003-modell ville fått en for selger svært god pris. *argh* Jaja, bør vel heller bruke tiden på å få det ****a programmet til å funke, istedet for å klage på forumet... Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Ja det kompliserte består i å implementere det i Words objektmodell. Ikke umulig, men komplisert. Tror jeg nevnte tidligere at dette ikke er spesielt lett. Du kan antakelig handle en ferdig kodet engelskspråklig løsning for rundt 30 dollar. Microsoft trøkker ikke, de finner opp og de selger. Du oppgraderer programvare selv, mer eller mindre bevisst, eller noen tar valgene for deg, typisk en IT-avdeling på en skole eller arbeidsplass. Det er de folka du har problemer med i så fall, ikke programvareselskapet. Forlater tråden nå. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 @kyrsjo: Det er lov å være frustrert (du er ikke den eneste) men du må også regne med å bli korrigert når du skyter i feil retning. For det første: Ribbon er grundig testet og vurdert. Det er ingen tvil om at det totalt sett fungerer bedre for flere enn det gamle grensesnittet. At noen (inkludert undertegnede de første månedene) er misfornøyd og frustert får man ta på kjøpet når man gjør store endringer. Mange av de tidligere gjemte funksjonene (stiler som det viktigste) er nå mye mer tilgjengelig og det er topp og på tide. For det andre: Docx er (for alle praktiske formål) et åpent format og er standardisert. OO.org støtter det meste i docx allerede og bedre vil det bli. 2003 støtter også docx, ikke bare til lesing som HiSpeed påstår (dog kan ikke alle grafiske elementer redigeres). For det tredje: Problemene dine med skjemaer skyldes den som har laget skjemaene, ikke programmet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Så fint at det fungerer bedre for noen, men det gjør dessverre ikke det for meg. Nå er jeg helt sikkert ikke i hovedmarkedet til MS, men gjør det at min mening om at ribbon ikke fungerer bra for min del er feil? Forøvrig, jeg tviler sterkt på at det er så fryktelig vanskelig for MS å lage en bryter hvor man velge hvilket interface man vil ha - kun ferske VB-skriptere designer programmer slik at koden er "gift" med den underliggende logikken, så det å legge et annet grensesnitt på toppen er trivielt. Ergo er det en politisk sak, og jeg lurer på hvorfor de har valgt å ikke lage denne bryteren, når de vet at mange av brukerene deres vil foretrekke det gamle grensenittet de er kjent med. DOCX sin standardiseringsprosess var en vits[1], og standarden spesifiserer ting ala "gjør dette på samme måte som word97 gjorde det" [2]. For å gjøre det hele ennå mer tullete, kan formatet inneholde binær-blobber [3]. Når det gjelder støtte utenfor MS office - har du noengang prøvd å åpne en docx eller pptx fil i f.eks. OpenOffice? Det fungerer heller dårlig - mens .doc/.ppt stort sett fungerer bra. Hvorvidt dette skyldes dårlig implementering fra OO.org sin side, uklar dokumentasjon, eller at MS office ikke selv følger sin egen standard [4], vet jeg ikke. [1]: http://arstechnica.com/old/content/2008/10/norwegian-standards-body-implodes-over-ooxml-controversy.ars [2]: http://no.wikipedia.org/wiki/Office_Open_XML [3]: http://www.fsfe.org/projects/os/msooxml-interoperability [4]: http://www.consortiuminfo.org/standardsblog/article.php?story=20080521092930864 At et skjema er tvilsomt laget, er nå en ting. At programmet ikke gir deg noen tydelig vei å fikse det, er noe helt annet... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Dette er så feil og kunnskapsløst at jeg ikke gidder bruke mer tid på det. Lykke til med frustrasjonene dine. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Jeg har heller egentlig ikke lyst til å bruke mer tid på dette (har annet å gjøre), men lurer på hva som er feil? Er det vanlig å skrive store Windows-programmer med implementasjon/grensesnitt mikset sammen? Tar jeg feil om DOCX? For min del bryr MS sine grensesnittvalg meg heller lite, men jeg lurer sterkt på hvorfor så mange er opptatt av å fortelle meg at jeg tar feil når jeg kritiserer det. Og takk for svar som var to-the-point; dessverre fungerte det ikke å endre på oppsettet (og ikke fordi det var for komplisert). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå