Positive Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Heisann! Jeg har en bror som kontaktet meg i går angående at han hans pc hadde sluttet å fungere. Når han slår på pcen, piper den en gang som vanlig, men skjermen kommer ikke på, og windows lyden kommer heller aldri. Han fant ut at det viste seg at DVI-VGA adapteret som sto mellom skjermkortet (8800GTS) og lcd skjermen hadde smeltet. Nå har det seg sånn at fjerndiagnostikk er så og si umulig. Men jeg har googlet litt rundt om for å sjekke hva årsaken til at adapteret har fått sånn medfart er. Og om det faktumet at Pcen aldri helt kommer seg på er tegn på at noe har tatt helt kvelden. Jeg klarer ikke komme på om en pc vil komme seg helt inn i windows, med påfølgende oppstartslyd dersom skjermen ikke er koblet til? For i beste fall er det bare å bytte adapter. Hvis ikke blir det vel ny GPU, og i værste fall er helle opplegget grilla.. Takker for innspill. Vet at dette er et så og si håpløst opplegg. Hehe Lenke til kommentar
Positive Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Hehe. Da tar jeg for gitt at ingen andre i allefall har vært borti å få DVI-VGA adapteret sitt smeltet? For jeg reagerte voldsomt på dette, klarer liksom ikke å se hva det er som kan ha skjedd. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Enig. Veldig rart at adapteret smelter da det ikke er noen effekt som går via en slik kabel. Ville vel trodd det var umulig uten en ekstern varmekilde. Han har vel ikke presset PCn inntil en varmeovn eller lignende? Strømmen som skal til for å skape så mye varme ville brent elektronikk på skjermkort og i skjerm før adapteret rakk å smelte. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 En terori er at det kan ha vært en jordfeil. Hvis f.eks PC er koblet til jordet kontakt, men ikke skjermen. Og så blir det en overledning i skjermen. Da vil nettstrømmen gå til jord via VGA kabel. Av en eller annen grunn ikke nok strøm til at sikringen går, men nok til det går varmt i adapteret. Lenke til kommentar
Positive Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Takker for innspillene! =) Men nå har jeg fysisk ikke fått sjekke hva det er som faktisk har tatt kvelden. Men skal pcen starte helt opp uten skjerm? Vil man komme seg inn i windows, uten skjerm tilkoblet? I og med at adapteret er borte nå, så får han ikke koblet til skjermen. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Dette må jo som de andre over også sier være en eller annen form for jordfeil eller kortsluttning som gjorde at spenning kom på avveie - for det er bare signalspenning som går gjennom slike kabler. Hvis noe da ble smeltet så e jo noe MEGET galt - og jeg er rett for at andre deler i maskinen kan ha blitt skadet under et slikt tilfelle. Jada - en maskin kan starte opp uten skjerm. Serveren min har ikke hatt en skjerm tilkoblet på åresvis. -Stigma Lenke til kommentar
Positive Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Ja du sier noe der. Den skal vel kommme seg inn i windows uten å ha skjerm tilkoblet. Har ingen teori om hva som har skjedd. Har altså ikke fått inspisert selve pcen selv, da vi ikke bor i samme by. men skal sende et billig pci-e skjermkort til han, så får han prøve med det i maskinen for å se om det er noe håp! Men sabla rart, ja. Lenke til kommentar
Positive Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Kan melde om at etter bytte av DVI-VGA adapter så fungerer pcen hans helt utmerket igjen. Årsaken til at adapteret smeltet så til de grader er fortsatt ukjent thought.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå