Gå til innhold

Skal installere ubuntu. hjelp!

MPCME

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt gratis (med unntak av kostnaden for å brenne en cd, om det er måten du ønsker å innstallere det på).

Gå til http://ubuntu.com og last ned en cd derfra. Denne kommer i ISO format, og kan enten brennes på CD, legges på en USB-pinne eller monteres i en virtuell cd-rom. Anbefaler deg å innstallere fra Windows første gang (wubi-installer) for å lett kunne angre og slette det igjen om det ikke er noe for deg.

Lenke til kommentar

Du må nok inn i BIOS og sette removable device som førsteprioritet i boot sequence. Bør være intuitivit.

(restart maskinen, trykk f2/f10/f12/delete. Det skal komme en beskjed (høyre øvre eller nedre hjørne) om hvilken knapp det er. Der blar du deg til boot og setter det riktig. Så bare restarter du.

Lenke til kommentar

hvordan gjør jeg det? :p Kan jeg bruke en ekstern harddisk?

Fra Windows(jeg tipper at du har Windows 7?)så tar du først å formaterer USB-pinnen ved å høyreklikke på stasjonen der USB-pinnen er, høyreklikk, velg formater, det kommer da opp en boks, velg hurtigformatering og trykk start. USB-pinnen din blir nå formatert, behold USB-pinnen i PCen.

Last ned Unetbootin fra denne siden: http://unetbootin.sourceforge.net/

Velg Download(For Windows). Etter at du har lastet ned programmet så starter du det. Du har 2 valg- Distribusjon og diskavtrykk. Ettersom du har lastet ned ISO-filen så velger du diskavtrykk. Finn stedet du har lagret ISO-filen på i den hvite boksen etter der det står ISO. Sjekk så om det står "USBenhet" bak type og den riktige enheten, f.eks. G:/. Hvis alt stemmer så er det bare å velge "OK". Når den er ferdig med å lage en oppstartbar USB-pinne får du beskjed om å restarte PC-en.

Håper jeg gjorde meg forståelig

Lykke til :thumbup:

Endret av Kamelot
Lenke til kommentar

Pcen jeg skal formatere er en linux, men jeg legger ubuntu inn i minnepennen med en windows vista.

Nå har jeg ikke Vista men jeg regner med at fremgangsmåten for å formatere en lagringsenhet er på samme måte som i Windows 7. Høyreklikk den stasjonen minnepinnen din er på og velg "Formater".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...