Gå til innhold

LVM resizing av rootpartisjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en laptop med lite plass og litt for komplisert partisjonsoppsett. Denne kjører Fedora13/64-bit.

Nå er det slik at /home-volumet holder på å gå tom, men jeg har masse plass på /-volumet. Begge er på samme "hovedvolum", begge er formatert ext4.

Hvordan kan jeg resize slik at jeg kan få dytta noen GB over fra den éne til den andre? system-config-lvm spør meg om jeg vil unmounte "/", noe som selvsagt funker dårlig når maskina kjører...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke gjort en resize-operasjon fra en liveCD/liveUSB, da?

tror gparted kan ordne dette, men kan naturlig nok ikke ha filsystemet mountet mens man holder på.

Edit: LVM ja, gparted takler kanskje ikke det. Men uansett bør det gå greit hvis du får bootet fra en liveCD e.l.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Du får ikke redusert størrelsen på et volum uten å unmounte det (ext og reiser, xfs støtter ikke redusering i det hele tatt). Å utvide uten unmounting er derimot fullt mulig. Du må dermed boote opp på en livecd eller tilsvarende slik at du ikke mounter /-filsystemet i det hele tatt, og du kan deretter bruke resize2fs for å redusere størrelsen på volumet, og deretter lvreduce volumet.

Anbefaler så mye som mulig å la ledig plass ligge i volumgruppen istedet for å tildele det til volumer. Det er veldig enkelt å utvide plass på volumer uten unmounting (lvextend og resize2fs for ext2/3/4), men det er ikke mulig å redusere uten unmount (og i xfs er det ikke engang mulig offline).

Lenke til kommentar

Last ned en openSuse live-cd og boot fra den. Når den har bootet opp så bruker du Yast til å starte Partisjonering/Partitioner. Den kan resize LVM volumer. Brukte den metoden selv for ikke lenge siden.

Som andre også nevner så er det kun ext og reiser som støtter redusering av filsystemet, jfs og xfs støtter kun utvidelse (med mindre det har endret seg siste tida).

Endret av HawP
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...