Sirillion Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Hvordan lagringsmedie bruker slike maskiner? Jeg liker å tenke at de pruker sånne: Haha! For en lyd ... et lite sekund der når den, etterhvert, kom opp i litt turtall så jeg for meg at den skulle gire opp Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 mye kulere å vite hvor mye kraft du får i ETT kabinett Tror dere virkelig at "et kabinett" i denne sammenhengen er et standard ATX kabinett som dere har under pulten? I denne sammenheng er det vel en rackmodul, og strengt tatt blir vel da kabinettet rommet. Utover det, kabinetter finnes i maaange størrelser... Tenker bla. på det gamle cube-kabinettet fra multicom Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Jeg trodde definitivt dette dreide seg om SFF . Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Men er det noen som vet om et program for å finne ut FLOPS på hjemme PC-er? Det er HPL Linpac som brukes for å teste FLOPS på superdatamaskinene på top500-lista. For hjemmebruk er vanlige Linpac bedre egnet. Her er en guide til hvordan man kjører det. Takker Ser på klokken at jeg kanskje ikke skal ta det akkurat nå Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Selvsagt et definisjonsspørsmål, men en maskin er vel strengt tatt ikke kraftigere enn det man får inn i étt kabinett. men. hvor mye plass er det i "et kabinett"? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Selvsagt et definisjonsspørsmål, men en maskin er vel strengt tatt ikke kraftigere enn det man får inn i étt kabinett. men. hvor mye plass er det i "et kabinett"? En pizza??? Hva er dealen? Moderne supercomputere bygges av mange små servere fordi det er billigst. Typisk benyttes to-sokkel servere. En kan få kjøpt større, men de koster mye mer per sokkel og er derfor ikke konkurransedyktig på pris når en skal bygge et cluster. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Dere som spurte om lagring. NAS er vanlig, store rackkabinett med en haug av disker slå opp /SCSI /SAS Rackkabinetter har størrelse U1 til U4 for oss dødlige, det er plass til 42U i en stor rack. Noen setter inn U10 osv og setter bladservere inn i disse på høykant. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) HP c7000 blade chassis med 16 stykk blades BL460c eller BL465c blades (samme innmat som en vanlig 2-way server, men mer kompakt) som avbildet over er vel ikke mest vanlige komponenten i lagring. Hender de benyttes til NAS hoder, men som regel til vanlig server med ekstern lagring, f.eks compute node, selv om en nok kan få vesentlig billigere compute nodes også fra HP. Blades kan ha nokså bra redundans på IO, power og kjøling og bra management, ettersom hvordan en bestykker baksiden av bladkassa. De er også relativt kompakte, men igjen finnes det mer kompakte løsninger, også fra HP, f.eks SL serien. Endret 2. desember 2010 av Anders Jensen Lenke til kommentar
War Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Det over var ikke ment som ilustrasjon på lagring, men servere i seg selv. Kjører disse på skolen. Slike er vanlig å se på rom med lokal lagring , det er ofte scsi-disker med lav GB i raid så plassen er liten i forhold til hva vi hadde fått hjemme med sata 3TB-disker i alle sporene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå