abene Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Listen over verden kraftigste datamaskiner er blitt oppdatert. Les mer Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Var det for mye jobb å i det minste kopiere ut top5? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) petaflops i sekundet. = FLoating point Operations Per Second i sekundet? Altså akselererende regnekraft med regnestykker/s2 ? Hvor er listen? Jeg finner den ikke på top500.org Ser i hvert fall at Nvidia kapret førsteplassen sånn at AMD falt ned på andreplass. Endret 29. oktober 2010 av Simen1 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Selvsagt et definisjonsspørsmål, men en maskin er vel strengt tatt ikke kraftigere enn det man får inn i étt kabinett. Dersom noen hadde sveiset sammen 100 biler med 1000 hestekrefter, hadde det ikke blitt et kjøretøy med hundre tusen hestekrefter. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Selvsagt et definisjonsspørsmål, men en maskin er vel strengt tatt ikke kraftigere enn det man får inn i étt kabinett. Dersom noen hadde sveiset sammen 100 biler med 1000 hestekrefter, hadde det ikke blitt et kjøretøy med hundre tusen hestekrefter. Hvorfor ikke? Hvorfor må det stå i ett kabinett? Er det ikke en pc lenger om det ligger løst på et bord da? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Joda, men å kalle 100 kabinett for én maskin. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Joda, men å kalle 100 kabinett for én maskin. Det er nemlig det et cluster er. A computer cluster is a group of linked computers, working together closely thus in many respects forming a single computer. Kilde: Wikipedia Lenke til kommentar
neppestad Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 mye kulere å vite hvor mye kraft du får i ETT kabinett Lenke til kommentar
Steina Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 mye kulere å vite hvor mye kraft du får i ETT kabinett Tror dere virkelig at "et kabinett" i denne sammenhengen er et standard ATX kabinett som dere har under pulten? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Joda, men å kalle 100 kabinett for én maskin. Og om jeg hadde hatt et separat kabinett for hver komponent da? En av nvidias eksterne grafikkløsninger (Eller to), et eksternt harddiskkabinett, et eksternt cd/dvd kabinett. Da er vi oppe i 4 ksbinetter, er det en eller fire datamaskiner? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Godt poeng BadCat. Verdens kraftigste er vel Folding@Home-nettverket. Er det noen som vet hvor gigantmaskinen(e) i Cern havner på lista? De som regner på målingene fra LHC? Lenke til kommentar
neppestad Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 mye kulere å vite hvor mye kraft du får i ETT kabinett Tror dere virkelig at "et kabinett" i denne sammenhengen er et standard ATX kabinett som dere har under pulten? ja, var vel det jeg mente Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 petaflops i sekundet. = FLoating point Operations Per Second i sekundet? Altså akselererende regnekraft med regnestykker/s2 ? Hvor er listen? Jeg finner den ikke på top500.org Ser i hvert fall at Nvidia kapret førsteplassen sånn at AMD falt ned på andreplass. Bare for å kverulere litt, men FLOP står for FLoating point OPeration og FLOPS står for FLoating point OPerations per Second. Altså, p-en kommer fra oPeration, ikke Per. Derfor vil det faktisk være korrekt engelsk å skrive FLOPs per second, men flops med bare små bokstaver blir bare tull. Og så er jo dette også en norsk side, så på norsk ville det korrekte vært flyttalloperasjoner i sekundet, som heldigvis også kan forkortes til FLOPS. Uansett kan vi være enuge om at petaflops i sekundet ikke er korrekt norsk. petaFLOPS (eller petaFLOPer i sekundet?) er altså korrekt. Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Godt poeng BadCat. Verdens kraftigste er vel Folding@Home-nettverket. Er det noen som vet hvor gigantmaskinen(e) i Cern havner på lista? De som regner på målingene fra LHC? I juni 2009 lå de på 348. plass med 19,7 TFlops. Siden det er så enorme mengder data som produseres av LHC klarer ikke CERN alene å knuse disse tallene. Derfor har de etablert et grid med flere supermaskiner rundt omkring i verden på forskjellige institutter. Bare ca 10 % av dataene blir kjørt av CERN selv i følge denne artikkelen. Apropos supermaskiner, akkurat nå sitter jeg to etasjer over Njord på NTNU med 22,7 TFlops Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) MEN... Klarer den Crysis? Endret 29. oktober 2010 av Vaffeltryne Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Mange av disse maskinene har Infiniband eller proprietært nettverk som kobler serverne sammen. Det blir veldig rart å sammenligne et cluster som har mindre enn ett microsekund round-trip mellom noder og over 40Gbps båndbredde per node med folding at home hvor en sikkert har opptil ett sekund roundtrip og all mulig lusen båndbredde. På toppen av det hele ingen mulighet til å kjøre fritt valgt software. Ellers er det synd at lista fortsatt er basert på linpack. Linpack skalerer perfekt på nærsagt hva som helst slags nettverk og det er med innføring av multicore og GPU nesten ikke relevant for vanlig HPC workload lengre. Blir litt som å oppgi maks hastigheten på lastebiler. Det er lite, eller mer sannsynlig ingen, korrelasjon mellom den modellen som er raskest og den som utfører det typiske oppdraget best... Så hvorfor i det heletatt gidde å teste? Endret 29. oktober 2010 av Anders Jensen Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Hvilket OS kjører dem på sånt noe da? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Kjører vel en form for linux skulle jeg gjette på. Endret 29. oktober 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Nesten like rask som den gamle krigeren min. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Skal eg tippe heilt vilt ville eg trudd den køyrte på Red Hat eller Solaris.. men dette er kun tipping Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå