oceana Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Har kommet opp i et lite dilemma. Vi trenger en ny server for web/SQL etc til en forening. Jeg kjenner ikke så godt til detaljene, men den vil primært brukes med Win 2008 Server og SQL Server. Den vil kjøre hosting av sidene til foreningen, samt brukes for utvikling i .Net/testing av nye sider/funksjoner, oppslag i medlemsdatabaser etc etc. Siden ligger på ca 150-200 unike IP'er pr dag, i tillegg til alle oppslag i medlemsdata etc. Totalt ca 1000 medlemmer, antatt å stige til det doble i løpet av ~1 år, med det som medfører av ekstra Vi har pratet med Dell, og ble foreslått en maskin med blant annet; Xeon 2,4GHz 8 GB minne (1333) 300 GB SAS 6Gbps 15k (2x) Totalpris eks mva ca 23 000.- Jeg syns dette var noe stivt, og spesielt når det finnes mye brukt på markedet. Samtidig har vi bare en 4 Mbit synkron linje, så kapasiteten her er heller ikke all verdens. Er dette det det "må" koste, eller kan man komme seg fint unna med en mer moderat løsning, alternativt noe brukt? Penger er som alltid et tema når det er snakk om i stor grad frivillig arbeid... Endret 29. oktober 2010 av oceana Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Det er litt vanskelig å svare eksakt på dette. Kan enkelt og greit svare på at du ikke trenger den Dell serveren, selvom det helt sikkert ikke hadde gjort noe å brukt en slik en. En nettside med 150-200 unike besøkende om dagen krever ikke all verden. Er det MSSQL som skal kjøres her? Det hadde fint godt med en mindre prosessor og med 10k disker. Du hadde vel også klart deg med 4-6GB minne, så lenge du allokerer f.eks maks 1GB minne til MSSQL (eller så vil den bruke så mye den får for å minske IO på disken). Har ikke vært så mye borte i Dell, men har opplevd at de kan levere litt dyrere løsninger i forhold til hardware som sitter i serveren. Men nå vet jeg veldig lite om hva som sitter i boksen på tilbudet du har fått da du kun nevner prosessor, minne og HD. Følger Server 2008 med i tilbudet eller må dette kjøpes i tillegg? Men dersom stabilitet er en faktor lønner det seg ikke å kjøpe brukt utstyr. Servere som står på 24/7/365 har en del forbruksdeler og risikoen for ustabilitet/ødelagte deler øker med alderen. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Til så lite trafikk er den serveren overkill. En server fra Dell til under 10.000 kr er mer enn nok, også med den forventede økningen. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Takk for svar, det var som jeg fryktet. MSSQL som skal kjøres så vidt jeg vet ja. Hverken OS eller annen programvare inkludert i prisen. Stabilitet er så klart en faktor, så da tror jeg vi styrer unna brukt og heller ser på en billigere ferdigbygd. Selvbygg har så langt ikke være noe tema. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Med så lite trafikk så kan jo ein gammal pentium stille opp utan å svette. Om oppetid er svært viktig så ville eg ha sett på sjølvbygg av to servere. ECC minne er jo "gratis" idag også. Har sjølv bygd eit redundant serveroppsett her på jobben for under 5000kr. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det er litt vanskelig å svare eksakt på dette. Kan enkelt og greit svare på at du ikke trenger den Dell serveren, selvom det helt sikkert ikke hadde gjort noe å brukt en slik en. En nettside med 150-200 unike besøkende om dagen krever ikke all verden. Er det MSSQL som skal kjøres her? Det hadde fint godt med en mindre prosessor og med 10k disker. Du hadde vel også klart deg med 4-6GB minne, så lenge du allokerer f.eks maks 1GB minne til MSSQL (eller så vil den bruke så mye den får for å minske IO på disken). Har ikke vært så mye borte i Dell, men har opplevd at de kan levere litt dyrere løsninger i forhold til hardware som sitter i serveren. Men nå vet jeg veldig lite om hva som sitter i boksen på tilbudet du har fått da du kun nevner prosessor, minne og HD. Følger Server 2008 med i tilbudet eller må dette kjøpes i tillegg? Men dersom stabilitet er en faktor lønner det seg ikke å kjøpe brukt utstyr. Servere som står på 24/7/365 har en del forbruksdeler og risikoen for ustabilitet/ødelagte deler øker med alderen. Skulle et problem intreffe på servern, kan det være godt å ha Dell. Da er de der og utbedrer problemet senest neste virkedag. Du har også mulighet til å velge et serviceabonnement som gjør at de kommer på under 4 timer (avhengig av hvor du bor, vil jeg tro, uten at det står noe mer spesifikt om det). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå