Turboleif Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Jeg skal bestille ny PC/eller oppgradere den jeg har. Pcen brukes til videoredigering av HD-materiale. På jobben min så bruker vi 3 HD-kameraer satt ved siden av hverandre som filmer i 180 grader. Opptaket skal deretter "sys" sammen til èt bilde med en oppløsning på 5504x1080 i After Effects CS 5. Kommer også til å bruke Avid Media Composer en del å redigere 3 HD bilder på en gang. Det trengs jo en god del maskinkraft for å klare å arbeide med 3 HD filer. Enten så trenger jeg ny PC eller oppgradere det som trenger en oppgradering. PCen som jeg har nå er følgende deler: CPU - Intel Xeon CPU 5160 @ 3.00GHz Minne - 3GB Ram http://img34.imageshack.us/img34/1294/ramu.png Skjermkort - Nvidia Quadro FX 3500 (Jeg vet ikke hvordan dette kortet holder seg i forhold til andre nyere kort) Akkurat nå har jeg Windows XP 32-bit, men vil gå over til Windows 7 64-bit. Krav: Maskinen skal klare og "preview rendre" materialet rimelig kjapt i After Effects når det er i 5504x1080 oppløsning. Jeg trenger i det minste mer ram. Klarer heller ikke å si hvilken pris jeg vil forholde meg til. Det ble kanskje litt rotete, men håper dere har noen tips om enten oppgradering, eller forslag til ny PC. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Skjermkort er jeg usikker på. Men skal du drive med mye videoredigering større en full HD på 3 skjermer bør du minst ha: Her ser du ca hvordan din prosessor ligger ann: (uten mellomrom) http://www.cpubenchmark.net/ cpu.php?cpu=[Dual+CPU]+Intel+Xeon+5160+%40+3.00GHz Men ram minst: DDR3 6 GB minne (Trichannel) Prosessor: Intel Core i7 950 eller AMD Phenom II X6 1090T Black Edition vet ikke hva som blir raskest her, men i7 er nok bedre på grunn av 4 raske kjerner + 8 tråder. Få programmer som tar nytte av mange kjerner samtidig. Har du mulighet, er det en god invistering med 6 kjerner, selv jobber jeg ikke mye med videoredigering større en full hd, men du bør ha en kratig prosessor, til videokonvertering og mye minne. Angående programvare, vet jeg lite hva som er best for deg, men du trenger nok noe som gir nytte av flere kjerner. Du bør også vurdere SSD disk til operativsystem, og harddisk minst Samsung F3 til videofilmer. Og gode kjølere, siden det er kjedlig for mye støy, om man skal redigere lyden. Hva har du av PSU, kabinnett? Hva slags lydkort har du? Eller hva trenger du? Høytallere kan også vurderes, hvis du liker få litt action og litt kino effekter. noe 5.1 fra logitech kanskje? Endret 29. oktober 2010 av LMH1 Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Takk for svar. Lydkort er ikke så særlig viktig, da det ikke blir brukt allverdens. Skal sjekke opp i PSU og kabinett. Må hvertfall ha 6gb ram ja, tenkte kanskje til og med 12gb. Skjermkortet koster jo flesk, men hvordan er det i forhold til andre nyere skjermkort? Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Absolutt Core i7 etter hva jeg kan forstå. Quad core pluss Hyperthreading = åtte tråder som nevnt ovenfor. Ang. om 8GB RAM blir en flaskehals ved videoredigering har vel noen andre peiling på sikkert En SSD disk er nok must også da en vesentlig tregere spinnende 7200rpm disk ofte er det tregeste leddet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå