Predecessor Skrevet 30. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2003 Såg nettopp innom denne posten, og ville bare føye til en liten ting vedrørende Bootvis som bekrefter det du hadde mistanke om fra begynnelsen. Nemlig at det var diskene dine som var problemet (legger til dette bare fordi du sa grafene ikke sa deg noe). Grafene viser at det tar nesten 70 sek. å initialisere diskene, samt at du er inne i Windows etter ca. 90 sek. og at alle programmer er startet etter ca. 112 sek.Vet ikke om dette svaret har noe for seg, men poenget er at Bootvis er faktisk et glimrende program (fra Microsoft !!) til å logge oppstartsrutinene :-) Det skal være sikkert å visst. Programmet føyer seg inn i rekken med fornuftige programmer. Når det gjelder diskene, så har faktisk ABIT lagt inn en prosedyre som sier gjør at man må kvittere ut i BIOS at man har installert en ny disk. Hvorfor vet jeg ikke. Fra og med BIOS versjon 14, så kan man velge om man vil ha beskjed om dette. Valget gjør du i BIOS. Ellers viser det norske fenomenet seg stadig vekk, nemlig å droppe å lese brukermanualer. Faktisk, så leser nordmenn sjelden, eller aldri manualene, enten det gjelder brødbakemaskiner, biler eller elektronikk. Vi liker ikke å bli fortalt hvordan ting virker. Egentelig er dette ganske interessant. Selv, så skal jeg bli flinkere til å oppdatere meg på leverandørenes hjemmesider. Det kan i mange tilfeller vise seg å spare deg for mye irritasjon. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Bruksanvisning?? Er det den boka som følger med?? Bare tuller,vi nordmenn er jo verdensmestre og det virker som vi synest det er flaut å skulle lese bruksanvisningen, vi er jo så flinke så :o Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 30. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2003 Flott at du fikk det til,tror det er mange som roter med raidoppsettet med sata , dette er vel fordi det er nytt og uvant for de fleste. Så lenge det varte. Enten er jeg utrolig klønete, eller så er det en feil på et eller annet komponent i maskinen. Etter at jeg fikk orden på RAID problematikken og alt så ut til å fungere, så har det oppstått et annet problem. Jeg slo av maskinen og installerte SATA disk 2. Når jeg så booter, så syntes jeg maskinen bruker unormalt lang tid på å detektere diskene. Annen hver gang jeg booter maskinen, så finner den begge diskene. Andre ganger, så finner den ikke disk 2. Disk 2 er partisjonert og formatert, og virker som om den er i orden når den blir med i bootingen, for så å utebli ved neste booting. Jeg har aldri vært så mye ut og inn av BIOS noen gang. Jeg har og kjørt F7 i alle menyer i BIOS uten at det hjelper. Hadde jeg visst hvor feilen ligger (hvis der er harwarefeil), så hadde jeg skiftet komponentet ut med en gang. Jeg installert XP Pro på nytt med SP 1, og all fix fra Microsoft. Oppdatert til siste BIOS, videre så har jeg sjekket kabler, kontakter og alle andre tilkoblinger. Hvis det skal være så vanskelig å få i gang SATA disker og HK, så er vel ikke dette lagt opp for folk med litt under middels erfaring. Nå er jeg på nippet til hive hele skiten ut av vinduet. Tålmodigheten har tatt slutt for lenge siden, og nå går jeg overtid. Noen med et eller annet tips, før jeg gir opp, og returnerer alt til diverse levererandører? Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Huff, dette hørtes ikke bra ut - jeg tror ikke jeg tar i bruk S-ATA Raidkontrolleren på mitt ASUS P4G8X Deluxe med det første om dette er hva jeg har i vente! Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 1. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2003 Jeg skulle ha gitt en melding om status, men det ble litt sent i natt. Feilen var min egen. Jeg hadde oversett at jeg skulle Disable SATA 3 og 4 under menyen Onboard PCI Device, så lenge jeg ikke har disker koblet til disse, vil BIOS lete en god stund før den går videre i bootingen. Det som var litt merkelig, var at den fant disken på SATA 2 annen hver gang jeg bootet. Hadde den ikke blitt identifisert i det hele tatt, hadde saken vært litt annerledes. Jeg syntes i utgangspunktet det er dumt at ABIT ikke har programmert BIOS oppsettet med RAID og SATA 3 og 4 Disablet. Normalt skulle det bare være å "klaske" diskene på SATA 1 og 2, for deretter å kjøre som normalt. Selvfølgelig, må man jo inn i BIOS å justere litt, men dette ble litt for dumt, for en ikke så erfaren SATA/RAID bruker. Hurra for den glade amatør. Takk til alle som bidro med hjelp i en vanskelig tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå