Predecessor Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Jeg må plage dere litt til. Jeg har siden installasjonen av Win XP Pro inntrykk av at bootingen bruker unormalt lang tid. Først står maskinen en god stund å "henger" på RAID, for så komme frem til at det ikke er detected noe som helst. Jeg kjører ikke med RAID (tror jeg). Kan denne sjekken eventuelt disables, i så fall hvordan gjør jeg det? Hendelsesforløpet (de blå prikkene som vandrer fra venstre til høyre) er utrolig trege i ca 15 sekunder, det er så vidt de kryper bortover. Etter hvert får prikkene opp steamen, og da går det ganske kjapt. I utgangspunktet syntes jeg dette er unormalt. Jeg har kun installert Office XP, Zone Alarm Pro og Norton Systemworks 2003. BIOS er flashet til siste versjon. Kjørt opp volten på RAM til 2.8V etter anbefaling av Snekker`n Veldig takknemlig for et positivt svar. Info om oppsettet: ABIT IC7-G 2 x GAIL Golden Dragon 3200 P4 2.8 PC 800 Boxed RADEON 9000 128 MB 2 x Seagate 120GB S-ATA HD`er 1 x WD 120GB 8MB P-ATA HD på Serillel2 converter (P-ATA til S-ATA) Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Disable alle extra features på hovedkort som du ikke benytter, eksempelvis onboard RAID. La du forresten inn tredjeparts RAID drivere ved installasjon av Win XP? Har du installert SP1? Alle senere oppdateringer? Sjekk denne og denne. Kan det være et nettverksproblem? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Gå i bios der finner du Integrated Peripherals,gå inn der og velg Onboard PCI Deivce og sett Sata Raid Rom til disabled. PS: fra jeg trykker på save and exit i bios til os er ferdig loadet på maskinen går det ca 40 sekunder. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2003 Skal ut av huset en rask tur, sjekker dette opp etterpå. Forøvrig, så tror jeg MS har fjernet denne patchen eller oppdatert den. Det er ikke umilg, for når jeg tenker meg om, ble maskinen tregere etter at jeg kjørte all fixen fra MS. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2003 Gå i bios der finner du Integrated Peripherals,gå inn der og velg Onboard PCI Deivce og sett Sata Raid Rom til disabled. PS: fra jeg trykker på save and exit i bios til os er ferdig loadet på maskinen går det ca 40 sekunder. Følgende er utført uten at det hjalp stort: Fjernet Q811493 FIX i Windows. Sata Raid Rom til disabled (sluttet nå å lete etter RAID, og takk for det) Disablet nettverkskort i BIOS Sjekket BIOS for n`te gang Fra jeg trykker F10 til maskinen har bootet ferdig, går det ikke mindre enn 2 minnutter(!). Dette er jo helt vilt. Som nevnt tidligere "henger" maskinen i det Windows logoen kommer opp. Når den blå streken kommer, går den kjapt over to ganger, deretter stepper den med ca 1 sekunds intervaller i ca 20-25 sekunder, før den løper som normalt igjen. Når den stepper, er det ingen aktivitet på harddisken, så jeg vet ikke hva den driver meg. Finnes det et eller annet program som kan logge hva som skjer under bootprosessen? Skal nok en gang resette BIOS med jumperen på HK, før jeg eventuelt begynner fra bunnen av med formateringer osv. Jeg har aldri vært med på maken, ca 10 maskiner har jeg bygget, men har aldri støtt på så mye problemer som nå. SATA er nytt for meg, men det kan da ikke være så problematisk, eller? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Sett i windows cden og velg reparer ,mulig det er en feil som den da retter. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Kjør det kjekke lille programmet bootvis. Husker ikke helt hvor jeg fant det, men... Det programmet gjør er å optimalisere oppstarten, "defragmentere", om du vil. Hvis det ikke hjelper kan vi begynne å snakke om formattering... :-? Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg vil innledningsvis takke dere som prøver å hjelpe meg med problemet, jeg syntes dette begynner å bli en smule pinlig, men så lenge det finnes hjelpsomme mennesker her på forumet, så prøver jeg den utveien først. Før jeg resetter BIOS, formaterer og installerer Windows XP på nytt, gjør jeg mitt siste forsøk med å forklare med bilde og tekst. Nå har jeg kjørt Bootvis, men blir ikke særlig klok av det som fremkommer på grafene. Jeg legger ut en screenshot av resultat HER og håper at noen får mer ut av dette enn meg. Det jeg ser er at CPU`en bruker ekstremt mye, i en lang periode, og det er vel dette som kanskje forårsaker problemet (hvis jeg har tolket det riktig da). Ellers, så kommer følgende opplysninger opp når BIOS fyrer opp: Phoenix – AwardBIOS v6.00PG Memory Frequency For DDR 400 Spesifications Host/DRAM Frequency is 200/200 MHz AGP/PCI Frequency is 66/33 Detecting IDE så tar det 5 til 10sekunder før dette kommer opp: IDE Channel 1 Master : ATAPI CD –RW 52XMAX 160D IDE Channel 1 Slave : None IDE Channel 2 Master : AOPEN DRW2412PRO 1.38 IDE Channel 2 Slave : None IDE Channel 3 Master : ST3120026AS 3.05 IDE Channel 4 Master : ST3120026AS 3.05 Jeg er veldig usikker på dette IDE oppsettet, skal virkelig SATA disken være på Channel 3 og 4? Press DEL to enter SETUP , ALT+F2 to enter AWDFLASH 06/09/2003-i875-W83627H-6A79BA19C-14 På forhånd takk for tålmodigheten folkens! Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 I BIOS der man ser hva som står på de forskjellige IDE-kanalene burde du sette kanal 1 slave og kanal 2 slave til disabled, så slipper hovedkortet å søke etter enheter på disse kanalene. Dette skal hjelpe litt, gjøre det noen sekunder raskere, hvis du da ikke allerede har gjort det. En annen ting du kan gjøre er å kjøre msconfig. (start -> kjør -> msconfig) Her ser sjekker du på arkene "oppstart" og "tjenester" og luker ut de du vet du ikke trenger. Ja, jeg vet det er vanskelig å vite hva man trenger, men det er bare å prøve seg fram Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Hva har du satt til first boot device i biosen, Lenke til kommentar
Combat33 Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Bruker maskinen din lang tid etter den er kommet in windows desktop'n? Kanskje det går 40-60 sekunder før du får tilgang på programmene? Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2003 Hva har du satt til first boot device i biosen, Hei og takk for innsatsen Snekker`n! Dette begynner å bli en parodi. Jeg har forsøkt både med CD-ROM og harddisk, men opplever ikke noe spesiell bedring på noen av oppsettene. Det som er litt ergelig, er at jeg ikke finner ut hvor skoen trykker. Hvis ikke jeg finner ut av det blir det fullstendig installering, i løpet av kvelden. Til det som Lone*Desert-Fish skriver, så ble det litt for mye for meg i Configsys. Jeg vet ikke hva som er hva, og tør ikke å utelate noe. Jeg trøster meg med at maskinen bootet med bra hastighet til å begynne med, så jeg utelater HW feil så langt. Jeg skal også bytte om på de to Seagate SATA diskene, slik at OS`et blir lagt på den andre disken. Er det andre ting jeg skal resette bortsett fra BIOS, og formatere disken(e) om igjen? På forhånd takk! P.S. Skal ut en tur å skru litt bil (det er noen jeg kan heldigvis) om en times tid, så hvis eventuelle svar uteblir, så er det årsaken. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2003 Bruker maskinen din lang tid etter den er kommet in windows desktop'n? Kanskje det går 40-60 sekunder før du får tilgang på programmene? Hei og takk for bidrag! Nei, når maskinen omsider legger opp desktopen, så går det rimelig raskt. Den jobber litt med Norton og ZoneAlarm Pro, men det er jo ganske naturlig. Lenke til kommentar
Combat33 Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg hadde også litt problemer med treg oppstart på IC7-G Dette kan du prøve, vet ikke om det hjelper deg :oops: Men det er sikkkert verdt forsøket. Gå inn i Device manageren og disable alle enhetene på nettverk, det står gjerne 3 enheter der (det gjør det hos meg) restart... Om detter fungerer så vet du hvertfall at problemet ligger der. Lykke til. Mvh. Combat33 Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg hadde også litt problemer med treg oppstart på IC7-G Dette kan du prøve, vet ikke om det hjelper deg :oops: Men det er sikkkert verdt forsøket. Gå inn i Device manageren og disable alle enhetene på nettverk, det står gjerne 3 enheter der (det gjør det hos meg) restart... Om detter fungerer så vet du hvertfall at problemet ligger der. Lykke til. Mvh. Combat33 Hei! Jeg skal forsøke det, men det må jeg teste ut senere i kveld. Jeg kommer med tilbakemelding, så snart det er testet. Takk for tipset. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 dette er samme problemet som jeg hadde når jeg brukte raid på min maskin, den virker som den stopper helt i oppstarten, for så å fortsette som normalt. når jeg slutta å bruke raid, så forsvant problemet. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2003 dette er samme problemet som jeg hadde når jeg brukte raid på min maskin, den virker som den stopper helt i oppstarten, for så å fortsette som normalt. når jeg slutta å bruke raid, så forsvant problemet. Jeg tror du er inne på noe, for når jeg fjernet SATAN kabel og powerkabel på de to andre diskene, så nekter maskinen å boote før det har gått 5 minutter. Det er mulig at jeg på en eller annen måte har rote til et eller annet med RAID. Jeg tar skrittet ut, og begynner på nytt igjen med hele prosessen. Deretter håper jeg at jeg kan komme med en positiv tilbakemelding. I mellomtiden få jeg bruke en annen maskin i huset. So long. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 30. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2003 Etter mye styr, og mange spørsmål til dere som har tatt dere tid til å prøve å hjelpe meg, så har jeg endelig fått "høvelbenken" i gang. Som nevnt tidligere så tror jeg i utgangspunktet at jeg har rotet det til med RAID oppsettet. Nå booter maskinen med normal hastighet, og så langt virker alt ok. Ellers har jeg brukt mye tid på ABIT sine hjemmesider. Jeg anbefaler å bruke litt tid på disse sidene, og ikke minst lese FAQ sidene. Ellers fant jeg ut at ABIT har kommet med en ny som gjør det mulig å flashe direkte fra Windows. Dette er riktig nok en, men den fungerer etter hva jeg kan bedømme. Ny BIOS versjon ID15 ligger også ute. Jeg fant ikke denne til å begynne med, men HER er den. Håper at jeg gav litt tilbake som takk for hjelpen til alle sammen. Jeg regner med at det dukker opp nye spørsmål fra meg, men håper det blir en stund til. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Flott at du fikk det til,tror det er mange som roter med raidoppsettet med sata , dette er vel fordi det er nytt og uvant for de fleste. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Såg nettopp innom denne posten, og ville bare føye til en liten ting vedrørende Bootvis som bekrefter det du hadde mistanke om fra begynnelsen. Nemlig at det var diskene dine som var problemet (legger til dette bare fordi du sa grafene ikke sa deg noe). Grafene viser at det tar nesten 70 sek. å initialisere diskene, samt at du er inne i Windows etter ca. 90 sek. og at alle programmer er startet etter ca. 112 sek. Vet ikke om dette svaret har noe for seg, men poenget er at Bootvis er faktisk et glimrende program (fra Microsoft !!) til å logge oppstartsrutinene :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå