Awah Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Hei! Jeg har allerede egentlig søkt meg til USA. Men, jeg er ikke ferdig enda, og har ikke brukt så mye penger på det. Jeg vet ikke hva jeg skal studere. Akkurat nå heller jeg mot international business og spansk, men hvem vet? Ikke jeg i alle fall. Så jeg heller mer og mer bort fra dette, og det å være under 21 i USA virker kjipt uansett. I tillegg til dette hadde jeg hatt et lån på 300 000 etter tre år. Men, jeg kunne tatt dobbel major; altså både international business og spansk på tre år. Men nå har jeg blitt usikker. Jeg tenker på å ta et friår for å jobbe opp penger. Jeg er ikke en type person som sløser, og jeg bruker ikke penger på festing. Jeg har ikke pengesluket bil, og jeg hadde hatt et gratis sted å bo. (Mine foreldre.) Men, jeg ønsker ikke bare å bruke friåret på å tenke på hva jeg vil studere. Jeg ønsker å spare hver krone jeg kan. Jeg ønsker nemlig å spare opp penger til egenkapital på en leilighet. Jeg ser på det å leie som å kaste penger ut av vinduet, og skulle gjerne ha tatt opp et lån på en liten ettroms. Men tror dere at dette hadde vært lurt? Akkurat nå finner jeg studioleiligheter til rundt 700 000, men jeg vet ikke hvilke andre kostnader som leiligheter fører med seg. Jeg trenger hjelp! Etter tre år i Norge kunne jeg da jobbet i to år, for så å eventuelt tatt en master i utlandet... men planer endrer seg, så kan godt hende jeg til slutt endrer mening om "det store utland." Satser på å studere i min kjære by, Bergen... Men, dersom jeg hadde tatt opp lån, da kunne jeg ikke ha dratt til utlandet andre året på utveksling. Det er jo en viktig del av det å studere språk, så det hadde vært fantastisk. Men å sløse penger vekk på leie? Min far kunne sannsynligvis ha hjulpet meg litt dersom jeg ikke hadde klart lånet noen måneder. Kunne jeg ha tatt fullt lån i lånekassen, og i tillegg til dette fått de vanlige 89 000? Fordelen der er jo at jeg ikke betaler på det lånet mens jeg studerer. Hadde håpet på å betalt under 10 000 i måneden på boliglånet. Er en veldig viljesterk person når det kommer til penger... Generelt sett, så trenger jeg tips. Eller skal jeg gjøre som "alle andre" og finne meg et billig sted å bo til 2000 i måneden? Hilsen en ung jente som sliter med vanskelige valg. Endret 28. oktober 2010 av Awah 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå