nor50 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Har kjøpt denne serveren: http://www.idg.no/pcworld/tester/lagring/nettverksdisker/article145589.ece jeg kan veldig lite om servere og nettverk... Når jeg logger meg på serveren fra min hoved-pc dukker det opp mapper med navnene Music, Photos, Public, Recorded TV, Software, Users og Videos. Den ble levert med 2 stk 1 TB disker, og jeg har lagt til 2 stk 2 TB disker i tillegg. Men via nettverket i utforsker ser jeg ikke diskene, kun nevnte mapper. Noen som kan forklare meg noe om dette...? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Du må sette HDDene i "Share". De mappene du ser er fra default satt opp som Share. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Du må sette HDDene i "Share". De mappene du ser er fra default satt opp som Share. Og dette må gjøres i servervinduet/programmet...? Finner det ikke noe sted... Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Antar du har Windows 7. Åpne disken (f.eks D: ) -> høgreklikk -> Egenskaper -> Deling Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2010 Antar du har Windows 7. Åpne disken (f.eks D: ) -> høgreklikk -> Egenskaper -> Deling Ja men jeg ser jo ikke diskene.... Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Heisann! Du vil ikke få opp diskene direkte, men du kan koble opp en mappe mot en nettverksdisk! Du går inn på \\*servernavn* (f.eks hvis serveren din heter SERVER, så skal du gå inn på \\SERVER) (evt. så kan du bare høyreklikke på det serverikonet nede til høyre og velge "Shared folders"), og der dukker alle mappene som er delt på serveren opp. Så kan du bare høyreklikke på den mappen du vil ha, og velg "Koble til nettverkstasjon" så velger du hvilken bokstav du skal koble den opp mot, and bob's your uncle den aktuelle mappen dukker opp som en disk i min datamaskin! For å lage nye mapper så kan du bruke serverprogrammet Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Har ikke kikket mer på dette. Her er hva jeg ser, så hva må jeg gjøre? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Forresten, når jeg ser på første bilde, er det jo ca halvparten brukt av total diskplass. Ergo ser det ut til at innholdet deles ut av seg selv på en måte? Altså, jeg har 2 brukere under "Users", og har bare sluppet filer og mapper ned i den. Så da fordeles det kanskje bare der det er plass...? Edit: Nå skjønner jeg enda mindre... Er bare den ene brukeren (meg) som har lagt inn data på denne. min mappe er på 894 GB. Det er 2 stk 1 TB og 2 stk 2 TB disker på den. Total space = 5.46 TB og brukt er 2.87 står der. Hvor er da de resterende nesten 2 TB'ene...? Endret 7. november 2010 av nor50 Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Alt kan forklares! Ja, dataene deler seg ut over diskene automatisk, så det trenger ikke du tenke på Hvis du ser på kakediagrammet på "storage" siden, så ser du at du har brukt 901 GB på de delte mappene, 901 GB på at mappen(e) er duplisert (dvs. at den sprer dataene over flere disker, slik at du ikke mister det selv om ene disken tar kvelden - dette kan du hake av/på for hver mappe) og at 828 GB er brukt på backup av PCer. Alt i alt skulle vel det forklare all diskbruken din! For å koble en mappe opp mot en disk så bare høyreklikker du på en av mappene (på den Nettverk -> ASPIRE) og velger "koble til nettverksstasjon". Da kobler du den mappen opp mot en disk i Min datamaskin! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå