Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forbruk drivstoff ved bruk av cruise

Sheldon C

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Golf med DSG automat, 1,6 TDI. Inkludert var også cruisekontroll.

Cruisekontrollen finner jeg veldig nyttig, avslappende kjøring og vil også forebygge fartsbøter.

Men lurer litt på forbruket av drivstoff ved cruise? Vil elektronikken sluke ekstra dråper for å opprettholde konstant fart?

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også cruisekontroll på bilen, og har ikke inntrykk av at det senker drivstofforbruket. Det mest økonomiske er ikke nødvendigvis å holde konstant fart. Det mest økonomiske er heller å holde omtrent jevnt gasspådrag, men det fører til gradvis saktere fart i oppoverbakker og økning av farten i nedoverbakker og fører til at de bak blir irriterte og ikke å anbefale om du vil være venner med dine medtrafikanter.

Ved langkjøring bruker jeg alltid cruisekontrollen når det er lite trafikk. Det er kjekt å slippe å følge med på speedometeret hele tiden for oss som prøver å følge loven. For meg er cruisekontrollen først og fremst et hjelpemiddel til mer avslappet kjøring.

Lenke til kommentar

Cruisecontroll øker forbruket der du kan utnytte terrenget. F.eks ved å slakke av på gassen før bakketopper og lignende.

Cruisecontroll er flinkere til å holde konstant fart enn det du er, og i visse tilfeller også gjerrigere når man holder konstant fart. Denne egenskapen gjør også at den klarer å presse girene bedre enn du klarer selv, med enkelte motorkombinasjoner.

F.eks en Opel Astra stv med 1.6l ecotec diesel. Miljømotor som er høyt giret. 80 i 6.giret gir ugjevn gange med vibrasjoner og ulyder om man regulerer farten selv, mens cruisecontrollen klarer jevn gange ved utrolig nøyaktig regulering av gasspådraget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...