Gå til innhold

Feriepengesvindel?

Henrik82

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke ferie. Jeg får angst av å bruke mye penger når jeg ikke tjener noenting. Hvordan folk klarer å slappe av under et sånt press fatter ikke jeg. Tid er penger, hele året. Derfor tar jeg aldri ferie. Det vil si, jeg tar aldri initiativ til ferie. Nå som jeg er gift på fjerde året forstår jeg jo hva folk bruker pengene sine på. Samme kløen hvert år. Så ifjor hadde vi ferie en uke i London. Etter at jeg sluttet i en jobb i april, fikk jeg en lønnsslipp jeg ikke helt forstår. Jeg har fått trekk for 5. ferieuke! Det var visst noe om at jeg ikke hadde benyttet 5. ferieuke. Men det henger jo ikke på greip. Da skulle jeg jo fått trekk for andre, tredje, fjerde OG femte. Hvis dette er penger jeg har betalt inn, hvem får de når de blir "trekt"? Bedriften? Det kan jo ikke være riktig, for da har jo jeg jobbet gratis. I og med at jeg ikke jobbet der i sommer da jeg hadde sluttet og ikke hadde ferie, burde ikke disse pengene da tilfalle meg?

post-223261-1288297141,0181_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når man har fullt opptjent feriepengegrunnlag, er dette 5 uker ferie for de flesta av oss. Normalt får du alle feriepengene utbetalt på juni-lønnen, og får ikke vanlig lønn for juni. For juli får man vanlig lønn, minus trekk for den 5. ferieuken (i praksis litt mindre enn en uke, siden juni har 30 dager), da du fikk feriepenger for alle 5 ukene utbetalt i juni. Du trekkes dermed i lønn for 5 uker, siden du ikke får lønn når du skal ha ferie.

Det er ditt ansvar som arbeidstaker (iflg nyeste ferielov) å ta ut den pålagte ferien, og arbeidsgiver skal bidra til at dette er mulig. Ferie du ikke tar ut, kan du overføre til neste år, men dette gjelder bare dagene, ikke penger.

Lenke til kommentar

hvis jeg tolker lønnsslippen din riktig, står det at du har 35 feriedager til gode.

jeg regner med dette er dager du ble trukket for måneden før (og heller fikk utbetalt feriepenger) ?

Avhengig av når du sluttet i jobben og hvor lang oppsigelsestid du hadde, er det forskjellige regler som gjelder. Jeg fant dette ved et lite google-søk.

Etter hva jeg forstår skal du da få utbetalt lønn for de feriedagene du ikke har benyttet med blitt trukket for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...