Gå til innhold

Styrketrening før utvokst kropp?

49 stemmer

1. 1. Farlig før du er utvokst?

• Hah! Nei.. Er nok helt ufarlig det, du..
      8
    • Ja. Farlig. Man ødelegger kroppen.
      2
    • Stryektrening før man er ferdig utvokst kan være bra hvis det blir gjort riktig
      39

Anbefalte innlegg

Mange mener at styrketrening før man er ferdig utvokst kan være skadelig pga feil/ dårlig belastning av ledd / skjelett.

Mange mener at styrketrening før man er ferdig utvokst ikke er skadelig om du løfter rett, eller i det hele tatt.

Jeg tror ikke det er farlig.

Hva mener diverser personer her på forumet?

Diskutér!

Endret av diskutant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil si det er mye mer skadeligere og sitte foran pc'en og spise lite, der kommer det nok mye mere skader. Hvis man trener med riktig teknikk, og trener bra, og spiser bra og drikker melk så vil ikke jeg ikke si det er farlig om man trener når man er 14år og oppover..

men om du løfter med feil teknikk og tong belastning over lang tid, vil jeg nok si det er skaderlig :p så foresten en voksen fyr som hadde godt over 100kg i knebøy og hadde kvart bøy! og helt feil markløft.

Lenke til kommentar

Noen treningsstudioer har ungdomsmedlemskap, hvor ungdom mellom 14 og 16 kan trene styrke osv. hvis det er en personlig trener tilstede og det synes jeg er et godt tiltak. Så ja, styrketrening for ungdom mellom 14-16 er bra om det blir gjort riktig. Men slik er det jo i alle aldre!

Edit: Ekskjæresten min løftet 110 i benkpress da han gikk i tiende klasse, om det er sunt er en annen sak. (15 år)

Endret av Laugh
Lenke til kommentar

å jo, 110kg er ikkje mye om du trener kva dag.... men til å vere 15år er noko annet. da eg var yngre (13-14) maxet eg og kompisene mine runt 80 kg... men vi gjore fei. i staden før å legge stanga på kassa tok vi 90 grader løvtig (armene er i 90 greder) men nå er eg 15 år og maxer på runt 70 kg på kassa (trener ikkje kvar dag)

men eg trener mest manualer og slikt..

men, som sakt tilbake til saken.... ungdommer trener forlite... nesten alle i klassen min spiller fotball og slikt bull... men er dei stærke? :thumbdown: sefølgeleg er ikkje alle direkte svake.

så begynn og tren folkens!! :dribble:

Lenke til kommentar

Det tredje alternativet er egentlig helt idiotisk, selvfølgelig er styrketrening farlig hvis man løfter med feil teknikk, uansett alder. Legger til at fotball er hundre ganger mer skadeutsatt enn det styrketrening er, og at det er en myte at styrketrening er farlig for yngre.

Lenke til kommentar

Det tredje alternativet er egentlig helt idiotisk, selvfølgelig er styrketrening farlig hvis man løfter med feil teknikk, uansett alder. Legger til at fotball er hundre ganger mer skadeutsatt enn det styrketrening er, og at det er en myte at styrketrening er farlig for yngre.

Nåda, myte og myte fru blom!

Jeg trente selv styrketrening fra en alder på ca 15 år og løftet aldri noe spesielt tungt (kanskje samme som kroppsvekten min + 20kg i benkpress) men jeg kjenner til venner som fikk følger av å løfte for tungt som for eksempel problemer med sener i voksen alder og skulderskader som aldri har blitt bra.

Sannsynligheten for at det er faktisk langt flere skader i fotball enn det er i styrketrening er vel nettop fordi i fotball så er det jo masse energi i bevegelse når man løper rundt med kroppsvekten sin og når man først smeller inn i en annen person så kan det fort bli veldig uheldig.

I vektløfting så er det jo tross alt ikke like risikoutsatt da man har ikke en person på 50 - 100 kg som kommer løpende i 10-20km/t rett mot deg, her er det snakk om kanskje 50kg i en fart på 4-5km/t når den treffer deg...

Uansett jeg har selv erfart og sett problemer man kan få av uvettig styrketrening og det er det jeg vil fram til, det er langtifra en myte at ungdommer kan pådra seg skader om man trener uten viten.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Kroppsvekt + 20kg er jo ganske bra for en som er 15 år.

Er HELT enig i at ungdommer må være ekstra varsomme på teknikken, ettersom de ofte tar på for mye vekt på for tidlig, men det gjelder for så vidt alle.

Ville du frem til at vektløfting er farlig, men mindre farlig enn fotball?

Lenke til kommentar

samme om mann er 14år eller 30år hvis.. skader kan jo komme av:

- du varmer ikke opp bra nok

- du trener for tungt/failure nesten hele tiden en styrkeløfter skal ikke trene til failure, og dessuten viser errfaring at lettere trening gir bedre ressultater, selv jeg merker det.

- du har feil teknikk

- du overtrener

- er noe til også, men kommer ikke på alt nå.

-

om man gjør noe av dette over lang tid får man skader uansett om man er 14 eller 30år...

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at det ikke er noe skadelig for barn ned i 8-9 års alderen å trene styrke. Da med egen kroppsvekt vell å merke! Da dette ikke er like skadelig som ved bruk av apperater og vekter som kan føre til en del skader.

Har selv kjørt styrketreninger med så unge i klubben jeg er trener i.

Jeg mener også at det beste for alle, uansett alder, er å først kjøre styrke med egen kroppsvekt før du går over på bruk av vekter. Grunnen er at du får trent core-musklaturen mye bedre, spesielt ifh til ved bruk av en del av apperatene som finnes på treningsentrene rundt omkring.

Litt offtopic på slutten der...

Lenke til kommentar

Etter hva jeg syns, så er det ikke det fysiske som er "feil" med styrketrening for unge folk.

Men det at mange ikke er voksne nok til å drive med styrketrening.

Selvfølgelig kommer det en og kommenterer "JO, jeg er voksen nok. Jeg vet at det er farlig" Men da er det ikke deg det gjelder.. Men sånn ca 98% av de andre folka.

Små fjortiser som skal tøffe seg ved å løfte mer enn de klarer, eller for å overbevise seg selv om at de er sterke ved å løfte tungt med feil teknikk.

Så min konklusjon er.. Er du moden nok, så tren i vei. Men det er desverre en altfor liten del som er moden nok imo.. Det er tross alt en "farlig" hobby, og JEG syns ihvertfall man kan vente til man er 16.

Mine påstander betyr ikke at alle over 16 år er modne nok heller.. Desverre er det altfor mange på studioet som trener helt feil. Ser det nesten hver gang jeg trener. Menmen,.. Det er et utgangspunkt å sette aldersgrense ihvertfall. :)

Hvis noen blir sur for mine påstander, vel.. Synd. Jeg snakker om mine meninger, og som sagt så gjelder det ikke alle, men folk generelt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...