Gå til innhold

Acer TravelMate 8100, defekt baklys.. Hvor bør jeg kjøpe nytt?


J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Har sagt ja til å ta en titt på en Acer TravelMate 8100 for en venn.

Problemet er at baklyset ikke fungerer.

Har skrudd den opp og testa inverteren på et annet skjermpanel, og det lyste opp uten problemer.

Regner da med at det er lysrøret som har tatt kvelden.

 

Lurer derfor på hvor det lønner seg å kjøpe dette lysrøret??

Det kan jo gjerne komme fra en knust skjerm, så lenge røret er helt :)

Har sjekka litt på ebay, og der fant jeg nesten bare rør uten kabel, og er usikker på hvor lett dette er å lodde på selv??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har sagt ja til å ta en titt på en Acer TravelMate 8100 for en venn.

Problemet er at baklyset ikke fungerer.

Har skrudd den opp og testa inverteren på et annet skjermpanel, og det lyste opp uten problemer.

Regner da med at det er lysrøret som har tatt kvelden.

 

Lurer derfor på hvor det lønner seg å kjøpe dette lysrøret??

Det kan jo gjerne komme fra en knust skjerm, så lenge røret er helt :)

Har sjekka litt på ebay, og der fant jeg nesten bare rør uten kabel, og er usikker på hvor lett dette er å lodde på selv??

 

Hei

 

Jeg tror ikke det er lysrøret som er gåent, det er vel heller LCD-Inverteren. LCD-inverter omformer spenningen i maskinen (11-12volt) til høyspent, som igjen fluoriserer LCD skjermen. LCD-Inverterkort er små, avlange og relativt billige.

 

Det billigste stedet jeg har funnet ifm min jobb er www.zandparts.com

 

Delen du skal ha er :

http://www.zandparts.com/acer/index.php?cPath=561_567_955_38058

 

 

Det er null problem å bestille fra denne siden, og delene ligger i postkassa 4-5 dager etter bestilling. Selve LCD-Inverter kortet er festet med kontakter i begge ender.... en kabel kommer fra hovedkortet (5-6 ledere) også går det to stk ledninger inn i LCD-skjermen. Kontakter begge steder, og ingen lodding.

 

Jeg har utført dette utallige ganger på maskiner i 4 år, og i 9/10 tilfeller er det LCD-Inverterene som går i stykker (pga høy spenning og varmeutvikling)

 

Håper dette løser problemene du har

 

-W

Lenke til kommentar

Har testet inverteren mot et annet skjermpanel, og det blei det lys i ;)

Så her er det nok røret som har tatt kvelden, evt et kabelbrudd.

 

Har kommet over ei side som selger løse rør.. men disse må loddes selv, og koster ca 70kr.

Men finner ikke ut om det dem har fri frakt eller ikke, ville blitt litt dumt å bestille røret og kanskje ende opp med å betale mer i frakt enn hva det koster (som på ebay).

 

Her er røret jeg har sett på: http://www.lcdparts.net/ccflDetail3D.aspx?ProductID=1618

Dem har også rør med kabel, men da er jeg usikker på om kontakta passer i inverteren, siden man ikke kan velge hvilket merke det er til.. men det kan man når man velger kun rør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...