Gå til innhold

Skapelse av universet

Anbefalte innlegg

HAr lenge tenkt på hva som kunne vært først.. Hvordan alt kunne blitt til av ingenting, men er det virkelig sånn? Ingenting kan bare oppstå.. Eller kan det det? Her er hva jeg mener.. Er det noen som tenker det samme? :

Massen blir gjerne betraktet som konstant, men ifølge Einsteins relativitetsteori kan masse også omformes til energi (E = mc^2). Imidlertid kan verken masse eller energi oppstå av seg selv, så ifølge vårt paradigme hvor denne teorien er svært sentral, kan det ikke ha vært noe før masse og/eller energi. Med det mener jeg ikke at det kan ha vært ingenting, noe må rett og slett ha eksistert alltid, enten det er masse, energi eller begge deler. Det må også ha vært samme mengde (evt. tilsvarende dersom energi har blitt omformet til masse eller omvent) som det er i dag. Forholdet mellom masse og energi som eksisterer i universet kan, slik jeg forstår Einsteins relativitetsteori, endres, men ikke den totale mengden av disse to.

Min konklusjon - energien var allerede tilstede før bigbang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg allerede har svart deg i en annen tråd hvor absurd det er å snakke om hva som var før Big Bang.

Big Bang startet tiden, så det er en tankefeil å tenke seg til at noe eksisterte før.

All energi er samlet i et punkt, så eksploderer dette (muligens grunnet gravitasjon i følge Hawking) og tiden starter.

Lenke til kommentar

Begrepet "før" er et tidsbegrep. I og med at tid og rom oppstod i Det store smellet (Big Bang), så gir det faktisk ingen logisk mening å snakke om "før Det store smellet". Uten tid ikke noe "før".

"Teorien" din kan aldri bli noe annet enn en hypotese, en idé, for Det store smellet var så voldsomt at alle spor som eventuelt kunne eksistert om startens aller tidligste fase forlengst er utslettet. Vi kan kun observere et slags skyggebilde av det som skjedde for ca 13,7 millarder år siden, nemlig den kosmiske bakgrunnstrålingen.

Tenk på det som å undersøke skyggen fra en stol for å danne seg et slags begrep om hvordan objektet ser ut. Å finne ut hvordan stolen oppstod (ble skapt) ved kun å observere stolens skygge er så godt som umulig.

All energi er samlet i et punkt, så eksploderer dette

Feil, Det store smellet var slett ingen eksplosjon, men en inflasjon.

Lenke til kommentar

Hvordan alt kunne blitt til av ingenting, men er det virkelig sånn?

Nei, det er en vanlig missforståelse at big bang teorien sier at alt kom fra ingenting.

Fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Big_bang

Big Bang-modellene sier derfor strengt tatt ingenting om universets tilblivelse, men bør oppfattes som modeller for universets historie og utvikling fra en tett og varm fase fram til dagens situasjon.

Du har allerede en del tråder om dette og tilsvarende temaer, hvor mange flere trenger du?

HVORDAN ble UNNIVERSET til? HVA var FØR BIG BANG?

Før Big bang

Spørsmål rundt big bang teorien

Lenke til kommentar

Det gikk nylig en episode av Horizon på BBC med tittelen What Happened Before The Big Bang?. Der lanseres det flere teorier, som alle går en del lenger enn de forklaringene som "amatør-fysikerne" her i tråden har presentert. (Websiden har linker til mer materiale.)

Programmet diskuteres også her, og her.

Det kan virke som om det å snakke om "før Big Bang" gjør at man nå blir invitert på juling i mindre grad enn tidligere ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...