gerrardo Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 HAr lenge tenkt på hva som kunne vært først.. Hvordan alt kunne blitt til av ingenting, men er det virkelig sånn? Ingenting kan bare oppstå.. Eller kan det det? Her er hva jeg mener.. Er det noen som tenker det samme? : Massen blir gjerne betraktet som konstant, men ifølge Einsteins relativitetsteori kan masse også omformes til energi (E = mc^2). Imidlertid kan verken masse eller energi oppstå av seg selv, så ifølge vårt paradigme hvor denne teorien er svært sentral, kan det ikke ha vært noe før masse og/eller energi. Med det mener jeg ikke at det kan ha vært ingenting, noe må rett og slett ha eksistert alltid, enten det er masse, energi eller begge deler. Det må også ha vært samme mengde (evt. tilsvarende dersom energi har blitt omformet til masse eller omvent) som det er i dag. Forholdet mellom masse og energi som eksisterer i universet kan, slik jeg forstår Einsteins relativitetsteori, endres, men ikke den totale mengden av disse to. Min konklusjon - energien var allerede tilstede før bigbang. Lenke til kommentar
j0rgen^^ Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Gud? ;R Trudde alle det viste var han. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 dont think so, man Lenke til kommentar
soulless Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Tror jeg allerede har svart deg i en annen tråd hvor absurd det er å snakke om hva som var før Big Bang. Big Bang startet tiden, så det er en tankefeil å tenke seg til at noe eksisterte før. All energi er samlet i et punkt, så eksploderer dette (muligens grunnet gravitasjon i følge Hawking) og tiden starter. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 ja, men du skjønner hva jeg mener? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Begrepet "før" er et tidsbegrep. I og med at tid og rom oppstod i Det store smellet (Big Bang), så gir det faktisk ingen logisk mening å snakke om "før Det store smellet". Uten tid ikke noe "før". "Teorien" din kan aldri bli noe annet enn en hypotese, en idé, for Det store smellet var så voldsomt at alle spor som eventuelt kunne eksistert om startens aller tidligste fase forlengst er utslettet. Vi kan kun observere et slags skyggebilde av det som skjedde for ca 13,7 millarder år siden, nemlig den kosmiske bakgrunnstrålingen. Tenk på det som å undersøke skyggen fra en stol for å danne seg et slags begrep om hvordan objektet ser ut. Å finne ut hvordan stolen oppstod (ble skapt) ved kun å observere stolens skygge er så godt som umulig. All energi er samlet i et punkt, så eksploderer dette Feil, Det store smellet var slett ingen eksplosjon, men en inflasjon. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Om tiden startet ved Big Bang, har den ikke da alltid eksistert? 3 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Om tiden startet ved Big Bang, har den ikke da alltid eksistert? :!: Jovisst. Og alltid startet for ca 13,7 milliarder år siden. 2 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Helt grei teori det der. Er veldig vansklig å vite noe om sånt, men for all del det kan henne du har rett. Er jo ganske likt teorien om et pulserende univærs. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Hvordan alt kunne blitt til av ingenting, men er det virkelig sånn? Nei, det er en vanlig missforståelse at big bang teorien sier at alt kom fra ingenting. Fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Big_bang Big Bang-modellene sier derfor strengt tatt ingenting om universets tilblivelse, men bør oppfattes som modeller for universets historie og utvikling fra en tett og varm fase fram til dagens situasjon. Du har allerede en del tråder om dette og tilsvarende temaer, hvor mange flere trenger du? HVORDAN ble UNNIVERSET til? HVA var FØR BIG BANG? Før Big bang Spørsmål rundt big bang teorien Lenke til kommentar
soulless Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 All energi er samlet i et punkt, så eksploderer dette Feil, Det store smellet var slett ingen eksplosjon, men en inflasjon. Du har selvsagt rett, men hva er verbet for inflasjon? Å inflasjonere? "Alt inflasjonerte"? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) ... men hva er verbet for inflasjon? Å inflasjonere? "Alt inflasjonerte"? Jeg er usikker. Kanskje "inflatere", "infladere" eller "inflahere"? Googlesøk på de tre alternativene ga flest treff på infladere. I ordboka er det dog kun oppført inflatere. Endret 29. oktober 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 For meg stiller jeg meg sterkt troende til teorien jeg allerede har forklart.. Tid startet ved big bang pga energien. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Jeg tror ikke at en gud har skapt det, samtidig har jeg veldig vanskelig for å tro at et punkt på størrelse med en drue eller hva de sier, inneholdt all energien som skapte universet som det er i dag. Jeg mener, det må jo også ha kommet fra et sted. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Sånn jeg tenker, så har energien alltid eksistert. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Så.. hva ønsker du å vite som alleree ikke er besvart i en av dine fire tråder om det samme? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Det gikk nylig en episode av Horizon på BBC med tittelen What Happened Before The Big Bang?. Der lanseres det flere teorier, som alle går en del lenger enn de forklaringene som "amatør-fysikerne" her i tråden har presentert. (Websiden har linker til mer materiale.) Programmet diskuteres også her, og her. Det kan virke som om det å snakke om "før Big Bang" gjør at man nå blir invitert på juling i mindre grad enn tidligere ... Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 hva mente de i det programmet da? Var teorien min oppe? : ) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 hva mente de i det programmet da? Var teorien min oppe? : ) That's for me to know, and for you to find out .... Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 okei Hvor finner jeg programmet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå