Gå til innhold

Passer min 3-årsplan til fond eller sparekonto?

xibriz

Anbefalte innlegg

Ok, slik har det seg:

Jeg valgte å binde opp renten på studielånet mitt (smart.. NOT) som gjør at jeg ikke kan betale mer enn det lånekassen krever av meg med sine "random" betalingsfrister :p

Bindingen av renten varer til midten av 2013. Jeg vil da ha 120k i lån hos Lånekassen.

Så jeg bestemte meg for en 3-årsplan. Jeg sparer 3300,- i måneden og betaler ned hele greia midt i 2013.

Så kom jeg plutselig på.. kanskje jeg burde sette pengen i fond istedet for på sparekonto? Jeg er ganske bestemt på at jeg skal fullføre dette "prosjektet".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå forstår jeg ikke helt om du er under utdanning og dermed mottar støtte, eller om du nå har begynt å betale men ønsker å spare ved siden av nedbetaling av lånet.

Uansett, når sparingen skal brukes på et bestemt tidspunkt i fremtiden og særlig når det er om såpass kort tid så er bank å foretrekke.

Så litt tilbake på det jeg er litt usikker på.

Er du under utdanning så følg planen som følger. Er du ikke under utdanning, men har startet nedbetalingen så betal heller ekstra for å spare påløpende renter.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig.

Fast rente betyr bare at rentesatsen på lånet ditt er fast uavhengig av størrelsen på lånet.

Jo mindre lånet er jo mindre utgjør renten i kroner og øre.

De ekstra pengen du betaler er jo utelukkende avdrag slik at lånet blir mindre fortere enn ved din opprinnelig nedbetalingsplan.

Lenke til kommentar

Jeg har spart 300 kr nå i 3 mnd i fond (300 pr mnd) og er oppe i 990 kr nå )90 kr på 3 mnd mao)

Ganske mye bedre avkastning enn sparekonto.

Men ejg ville nok betalt ned rett på lånet istedet, mindre renter å betale.

Du betaler jo % rente av gjenstående beløp såvidt jeg forstår..

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at (la oss regne med enkle tall):

Skyldig beløp: 100 000 kr

Bundet rente i 3 år på 5% utgjør 5 000 kr

Så hvis jeg betaler ned alt i dag må jeg da betale 105 000 kr

Tar jeg feil?

Hvis jeg har rett så ser jeg for meg at siden renten min fram til midten av 2013 allerede er satt, så kan jeg søke høyere avkastning andre steder fordi renten uansett ikke bil bli mindre?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Det er litt risikofylt å spare i fond med tre års horisont. Det kan ende i minus om man er uheldig.

En ulempe med bundet rente er at man ikke uten videre kan betale ned på lånet utenom det som er avtalt.

http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Forskrifter/Tilbakebetaling-2009/Forste-del/

"Ved ekstra innbetalinger eller innfrielse av gjelden i avtaleperioden, blir det regnet renteerstatning etter en over- eller underkurs, som blir avregnet mot gjelden i Lånekassen. "

Det tryggeste er å spare på en sparekonto. Hvis du er villig til å ta risikoen kan du evt. spare endel av beløpet i fond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...