Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettet detter ut etter porter er åpnet


Anbefalte innlegg

Nå har internettet mitt begynt å dette ut i det siste etter jeg har fått opna portene mine, noen som har/ har hatt samme problem og vet hva som skal gjøres?

 

- Mini097

 

EDIT: Bruker Statisk IP siden jeg må ha det for å kunne ha åpnet portene.

Endret av mini097
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har en Linksys router, vet ikke helt nr. men har funnet ut at nettet klikker med en gang jeg starter uTorrent, kan nettet også klikke bare av å ha det på PCen?

 

Modem vet jeg ikke helt hva er :blush:

 

- mini097

 

EDIT: Kan det evt. være brannmuren eller noe sånt? Vet du hvordan jeg stiller på brannmuren i Kaspersky Internet Security?

EDIT 2: Porter er åpnet for COD: MW2

 

Porter:

1500 to 1500

3005 to 3005

3101 to 3101

27000 to 27050

28960 to 28960

Endret av mini097
Lenke til kommentar

Du finner ut hva boksene dine heter ved å se på merkingen under eller bak.

 

Linksys WRT54Gv8 er eksempel på et navn. Sjekk hvor nettverkskabelen til routeren går til.

Internettporten skal normalt være koblet til et modem :ph34r:

 

Grunnen til at nettet faller ut ved bittorrent o.l. er at det opprettes masse forbindelser mot nettet på en gang.

Dette gjør at routeren overbelastes og ved 100% CPU-last så hender det at nettet faller ut.

 

I utorrent, kan du slå av DHT (to oppføringer i samme menyen). Du bør også redusere antall forbindelser (connections global) til f.eks 40. Alt dette finner du i options for programmet.

Lenke til kommentar

Min ruter model nr. er: BEFRS41 ver. 4

 

Men er det mulig å fikse det at den blir overbelastet?

 

Det tror jeg knapt går. Såvidt jeg kan finne ut, så har den kun 1MB flash og 2MB RAM.

Dette gjør at den umulig kan tåle middels eller hard belastning.

Jeg har faktisk ikke vært borti så dårlig hardware i dette årtusenet ;)

 

Moderne gode routere har gjerne 64 eller 128MB RAM, som gjør at de tåler masse trafikk.

an Anbefale ASUS RT-N16 som jeg har selv. Den tåler alt mulig (300.000 forbindelser mot nettet).

 

Modem, kan det være den hvite boksen som er i "rekka" før routeren? :p

Du kan jo ha et routermodem også. Et modem har strømkontakt, telefonlinje el. annen forbindelse og en nettverkskontakt. Det er også noen lys på den :)

Lenke til kommentar

Hvis bittorrent laster ned/opp uten begrensninger står på mens du bruker nettet til andre ting så er det ikke uvanlig - nesten forventet at du mister kontakten til andre nett-tjenester. bittorrent vil floode både antal forbindelser som ruteren kan takle og også båndbredden som er tilgjengelig - så selv om ruteren takler alle forbindelsene vil det kunne gå vanvittig tregt og gi høy ping mot andre tjenester grunnet båndbreddemangel.

 

Løsningen er som regel å sette opp noen begrensninger i bittorrentprogrammet dersom du er plaget av dette. utorrent har slike muligheter. Ta en hastighetstest på f.eks. tptest.se og sett så maks 70-80% av dette tallet i download hastighet i utorrent. upload kanskje 60-70% på en typisk asymetrisk ADSL linje. antall forbindelser kan settes til utorrents guide forslag, og evt. justeres nedover om problemer fremdeles forekommer. Evt. start lav og økt med tid til det begynner å lage problemer.

 

Det er verdt å nevne at spillig av "reaksjons" spill mens man laster ned på bittorrent aldri vil være ideelt. Du vil ha noe høyere ping, og litt mer varierende pingtid mens linjen belastes hardt - slv med begrensninger. Ikke noe du merker om du surfer f.eks. - men om du spille COD f.eks. vil du nok merke forskjellen om du er følsom for sånt. Jeg snakker da primært om vanlige linjer som de fleaste av oss hard. Store symetriske fiberlinjer blir ikke like stekt påvirket av slikt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ehm...det hørtes ikke bra ut... :hrm: Den er endel år gammel, men kan det hende at viss vi finner en liten vifte...og kjøler den ned? Kan det hjelpe? :ermm:

 

EDIT: Og viss jeg skal kjøpe ny ruter, har du noen anbefalinger?

 

Neppe. Det er lite RAM og (enda viktigere) svakheter i firmwaren som i hovedsak begrenser ruterene (eller værre - gjør at de går i stå under slike forhold), CPU varme er normalt ikke problemet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis bittorrent laster ned/opp uten begrensninger står på mens du bruker nettet til andre ting så er det ikke uvanlig - nesten forventet at du mister kontakten til andre nett-tjenester. bittorrent vil floode både antal forbindelser som ruteren kan takle og også båndbredden som er tilgjengelig - så selv om ruteren takler alle forbindelsene vil det kunne gå vanvittig tregt og gi høy ping mot andre tjenester grunnet båndbreddemangel.

 

Løsningen er som regel å sette opp noen begrensninger i bittorrentprogrammet dersom du er plaget av dette. utorrent har slike muligheter. Ta en hastighetstest på f.eks. tptest.se og sett så maks 70-80% av dette tallet i download hastighet i utorrent. upload kanskje 60-70% på en typisk asymetrisk ADSL linje. antall forbindelser kan settes til utorrents guide forslag, og evt. justeres nedover om problemer fremdeles forekommer. Evt. start lav og økt med tid til det begynner å lage problemer.

 

Det er verdt å nevne at spillig av "reaksjons" spill mens man laster ned på bittorrent aldri vil være ideelt. Du vil ha noe høyere ping, og litt mer varierende pingtid mens linjen belastes hardt - slv med begrensninger. Ikke noe du merker om du surfer f.eks. - men om du spille COD f.eks. vil du nok merke forskjellen om du er følsom for sånt. Jeg snakker da primært om vanlige linjer som de fleaste av oss hard. Store symetriske fiberlinjer blir ikke like stekt påvirket av slikt.

 

-Stigma

 

Jeg har ganske så dårligt internet linje(rundt 1 mbit). Og da viss noen som helst laster ned eller opp så får jeg opp i mot 200 og oppover med ping... Jeg får små "ping hopp" bare ved at noen laster inn en side som f. eks vg.no...Så å kjøre µtorrent mens jeg spiller er jo ikke akktuelt! Viss jeg skal laste noe så laster jeg det mens jeg sover.

Lenke til kommentar

Hvis bittorrent laster ned/opp uten begrensninger står på mens du bruker nettet til andre ting så er det ikke uvanlig - nesten forventet at du mister kontakten til andre nett-tjenester. bittorrent vil floode både antal forbindelser som ruteren kan takle og også båndbredden som er tilgjengelig - så selv om ruteren takler alle forbindelsene vil det kunne gå vanvittig tregt og gi høy ping mot andre tjenester grunnet båndbreddemangel.

 

Løsningen er som regel å sette opp noen begrensninger i bittorrentprogrammet dersom du er plaget av dette. utorrent har slike muligheter. Ta en hastighetstest på f.eks. tptest.se og sett så maks 70-80% av dette tallet i download hastighet i utorrent. upload kanskje 60-70% på en typisk asymetrisk ADSL linje. antall forbindelser kan settes til utorrents guide forslag, og evt. justeres nedover om problemer fremdeles forekommer. Evt. start lav og økt med tid til det begynner å lage problemer.

 

Det er verdt å nevne at spillig av "reaksjons" spill mens man laster ned på bittorrent aldri vil være ideelt. Du vil ha noe høyere ping, og litt mer varierende pingtid mens linjen belastes hardt - slv med begrensninger. Ikke noe du merker om du surfer f.eks. - men om du spille COD f.eks. vil du nok merke forskjellen om du er følsom for sånt. Jeg snakker da primært om vanlige linjer som de fleaste av oss hard. Store symetriske fiberlinjer blir ikke like stekt påvirket av slikt.

 

-Stigma

 

Jeg har ganske så dårligt internet linje(rundt 1 mbit). Og da viss noen som helst laster ned eller opp så får jeg opp i mot 200 og oppover med ping... Jeg får små "ping hopp" bare ved at noen laster inn en side som f. eks vg.no...Så å kjøre µtorrent mens jeg spiller er jo ikke akktuelt! Viss jeg skal laste noe så laster jeg det mens jeg sover.

 

Det som du beskriver er helt normalt ja - selv med begrensninger i torrentprogrammet. Så som jeg sa - spilling med torrenting på er lite optimalt. Kan gå greit i typ WOW og slike ting, men ikke akkurat ideelt for counterstrike og den typen spill.

 

Man merker mindre til det jo mer overdimensjonert linje man har dog. Har sett en del kraftige fiberlinjer takle torrenting sammen med spilling - men kun fordi det er en stor overflod av kapasitet - ikke noe de fleste kan støtte seg på desverre :/

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg kunne før laste ned og spille uten å få noe høyere ping, i tilleg til at når jeg var host på COD så satt jeg på 3 stk youtube videoer slik at de andre skulle få ping :innocent:

... men de virka ikke -.-"

 

Så det skulle vell ikke begynne å dette ut så ofte kun pga. åpne porter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...