Gå til innhold

Sliter med tables


Anbefalte innlegg

Jeg får ikke lastet opp noe på FTP-serveren jeg til vanlig bruker, og har ikke noen annen alltid-oppe forbindelse, så jeg legger opp kilden til siden jeg sliter med. Vennligst kopier denne inn i ei .html-fil og se på problemet selv... Her kommer kilden:

 


<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

<head>

<title>::www.zethyr.com::</title>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

</head>



<body>

<table width="99%" height="99%" border="1">

 <tr> 

   <td height="77" bordercolor="#0000CC" bgcolor="#3366CC"><div align="center"><font size="+3">::WWW.ZETHYR.COM::</font></div></td>

 </tr>

 <tr> 

   <td height="1059" bordercolor="#0000CC" bgcolor="#95aaFF"> 

     <table width="100%" height="791" border="0">

       <tr> 

         <td width="11%" height="787" bordercolor="#3300FF" bgcolor="#3366CC">&</td>

         <td width="89%"><p>[06.28.2002]</p>

           <blockquote> 

             <blockquote> 

               <p>Argh!! I hate those tables... I need to do something to make 

                 them more willing to cooperate...</p>

               <p>&</p>

               <hr>

               <p>&</p>

             </blockquote>

           </blockquote>

           <p>[06.28.2002]</p>

           <blockquote> 

             <blockquote> 

               <p>Now I'm starting to like this design... Unfortunately, I will 

                 be away for a few days, but I'll try to squeeze a menu and more 

                 stuff in here as soon as I can. I'm really looking forward to 

                 see this page grow!!</p>

               <p>&</p>

               <hr>

               <p>&</p>

             </blockquote>

           </blockquote>

           <p>[06.28.2002]</p>

           <blockquote> 

             <blockquote> 

               <p>I've spent so many hours trying to figure out a design i like, 

                 and i finally got one crashing into my head. It's about time 

                 to update the www.zethyr.com - page, and now I have more time 

                 to spend working on this page. </p>

             </blockquote>

           </blockquote></td>

       </tr>

     </table>

     <p>&</p>

     <p>&</p>

     <blockquote> 

       <blockquote> 

         <p>&</p>

         <p>&</p>

       </blockquote>

     </blockquote></td>

 </tr>

 <tr> 

   <td height="29" bordercolor="#0000CC" bgcolor="#3366CC"><div align="left"> 

       <table width="100%" border="0">

         <tr> 

           <td width="51%"><div align="left">[Last change: 06.28.2002] ............ALPHA-Version...0.01</div></td>

           <td width="49%"><div align="right">Made by Zethyr&.</div></td>

         </tr>

       </table>

     </div></td>

 </tr>

</table>

</body>

</html>

 

Her kommer ikke den mørkere fargete cellen helt opptil og nedtil tablene nedenfor og ovenfor. Den tablen som jeg har side-cellen i vil ikke nærmere tablene på toppen og bunnen. (Jeg bruker Dreamweaver MX...)

Hvis noen skjønner noe av kaoset det blir med kilden her, blir jeg meget takknemlig for svar. :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alt for mye feil bruk av HTML. Dessuten - hva skal du med tabell inni tabellen? Du bør heller gjøre slik:

 

<table cellspacing="2" cellpadding="2" border="0">

<tr>

   <td colspan="3">Topp</td>

</tr>

<tr>

   <td>meny</td>

   <td>hoveddel</td>

   <td>høyre stolpe</td>

</tr>

<tr>

   <td colspan="3">bunn</td>

</tr>

</table>

 

PS: <font> er deprecated - bruk CSS...

Lenke til kommentar

Ser ut som du har laget en tabell med en celle med en eller to tabeller inni?

Prøv å lag en tabell med en kolonne og 2 rader.

så oppretter du en tabell inni nederste celle som er 2 kolonner og en rad..

slik:


<html>



<head>

<meta http-equiv="Content-Language" content="no-bok">

<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">

<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">

<title>New Page 1</title>

</head>



<body>



<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="100%" id="AutoNumber1" height="100">

 <tr>

   <td width="100%" height="78" bgcolor="#0000FF">&</td>

 </tr>

 <tr>

   <td width="100%" height="21">

   <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="100%" id="AutoNumber2" height="669">

     <tr>

       <td width="7%" height="669" bgcolor="#0000FF">&<p>&</p>

       <p>&</td>

       <td width="93%" height="669">&<p>&</td>

     </tr>

   </table>

   </td>

 </tr>

</table>



</body>



</html>

 

gl!

Lenke til kommentar

Jeg gadd ikke å se gjennom helt... det er i utgangspunktet kaos.. brukt for mye tabeller og %.

 

Men prøv dette da.. egentlig synes jeg du burde organisere bedre.

 

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

<head>

<title>::www.zethyr.com::</title>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

</head>

 

<body>

<table width="100%" height="100%" border="1" align="center">

<tr>

<td height="77" bordercolor="#0000CC" bgcolor="#3366CC"><div align="center"><font size="+3">::WWW.ZETHYR.COM::</font></div></td>

</tr>

<tr>

<td bordercolor="#0000CC" bgcolor="#95aaFF">

<table width="100%" height="100%" border="0">

<tr>

<td width="11%" height="100%" bordercolor="#3300FF" bgcolor="#3366CC">&</td>

<td width="89%"><p>[06.28.2002]</p>

<blockquote>

<blockquote>

<p>Argh!! I hate those tables... I need to do something to make

them more willing to cooperate...</p>

<p>&</p>

<hr>

<p>&</p>

</blockquote>

</blockquote>

<p>[06.28.2002]</p>

<blockquote>

<blockquote>

<p>Now I'm starting to like this design... Unfortunately, I will

be away for a few days, but I'll try to squeeze a menu and more

stuff in here as soon as I can. I'm really looking forward to

see this page grow!!</p>

<p>&</p>

<hr>

<p>&</p>

</blockquote>

</blockquote>

<p>[06.28.2002]</p>

<blockquote>

<blockquote>

<p>I've spent so many hours trying to figure out a design i like,

and i finally got one crashing into my head. It's about time

to update the www.zethyr.com - page, and now I have more time

to spend working on this page. </p>

</blockquote>

</blockquote></td>

</tr>

</table>

</td>

</tr>

<tr>

<td height="29" bordercolor="#0000CC" bgcolor="#3366CC"><div align="left">

<table width="100%" border="0">

<tr>

<td width="51%"><div align="left">[Last change: 06.28.2002] ............ALPHA-Version...0.01</div></td>

<td width="49%"><div align="right">Made by Zethyr&.</div></td>

</tr>

</table>

</div></td>

</tr>

</table>

</body>

</html>

Lenke til kommentar

Hmm.. forresten titta litt mer.

bare ved å dra litt i tabellene i Frontpage ble det slik:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

<head>

<title>::www.zethyr.com::</title>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

</head>



<body>

<table width="99%" height="48" border="1">

 <tr> 

   <td height="71" bordercolor="#0000CC" bgcolor="#3366CC"><div align="center"><font size="+3">::WWW.ZETHYR.COM::</font></div></td>

 </tr>

 <tr> 

   <td height="148" bordercolor="#0000CC" bgcolor="#95aaFF"> 

     <table width="100%" height="218" border="0">

       <tr> 

         <td width="11%" height="214" bordercolor="#3300FF" bgcolor="#3366CC">&</td>

         <td width="89%" height="214"><p>[06.28.2002]</p>

           <blockquote> 

             <blockquote> 

               <p>Argh!! I hate those tables... I need to do something to make 

                 them more willing to cooperate...</p>

               <p>&</p>

               <hr>

               <p>&</p>

             </blockquote>

           </blockquote>

           <p>[06.28.2002]</p>

           <blockquote> 

             <blockquote> 

               <p>Now I'm starting to like this design... Unfortunately, I will 

                 be away for a few days, but I'll try to squeeze a menu and more 

                 stuff in here as soon as I can. I'm really looking forward to 

                 see this page grow!!</p>

               <p>&</p>

               <hr>

               <p>&</p>

             </blockquote>

           </blockquote>

           <p>[06.28.2002]</p>

           <blockquote> 

             <blockquote> 

               <p>I've spent so many hours trying to figure out a design i like, 

                 and i finally got one crashing into my head. It's about time 

                 to update the www.zethyr.com - page, and now I have more time 

                 to spend working on this page. </p>

             </blockquote>

           </blockquote></td>

       </tr>

     </table>

     </td>

 </tr>

 <tr> 

   <td height="1" bordercolor="#0000CC" bgcolor="#3366CC"><div align="left"> 

       <table width="100%" border="0" height="1">

         <tr> 

           <td width="51%" height="1"><div align="left">[Last change: 06.28.2002] ............ALPHA-Version...0.01</div></td>

           <td width="49%" height="1"><div align="right">Made by Zethyr&.</div></td>

         </tr>

       </table>

     </div></td>

 </tr>

</table>

</body>

</html>

Lenke til kommentar
Frontpage sucks, Notepad rules! :yes:

Eller Dreamweaver... :yes:

 

Det beste er å skrive html-koden selv. Da blir det færre feil.

 

Enig. Frontpage er grei nok som kode-verktøy den bortsett fra en ting: den autoformaterer kode. Kan bli brysomt i lengden hvis man har lagt seg til en stil som ikke stemmer overens med Frontpage.

 

Textpad rules :woot:

 

On topic:

 

Har ikke sett så nøye på koden Zethyr, men her er et lite tips:

set BORDER='1' i alle table-tags du bruker når du feilsøker. Mye lettere å se hva som skjer (spesielt når man bruker nestede tabeller).

Lenke til kommentar

Hey!!

 

Jeg forsto én ting når jeg leste Yummy's svar... Jeg må skrive det selv, og ikke bruke så mange tables!! Takk Yummy! :) Da bare så jeg så vidt gjennom de andre svarene, men etter å ha sett det med colspan og rowspan (, og nå lært litt om det på internett), skrev jeg et nytt utkast. Allikevel har jeg støtt på ett problem: se på disse to lenkene:

index.html

index2.html

Slik jeg vil ha det til å bli er med litt tekst til venstre i bunnen, og litt tekst til høyre i bunnen... Hvordan kan jeg få til dette, og hvordan kan jeg forhindre at menyen følger med. Går det an med noe position absolute-greier??? Hakke peil, det er derfor jeg spør!!

Nå er det forresten en litt mindre effekt enn før... Før ville det fulgt helt etter teksten i nederste celle(ÆÆÆ..osv...), nå følger det bare litt etter!!

Lenke til kommentar
Frontpage sucks, Notepad rules! :yes:

Eller Dreamweaver... :yes:

 

Det beste er å skrive html-koden selv. Da blir det færre feil.

 

Jamen det kan man også i Dreamweaver... der kan man vise både html kode OG design.

ja, det samme med Namo Webeditor.

Jeg bruker Namo, men bare for å lage tabeller, da dette sparer meg for my tid.

Lenke til kommentar
Frontpage sucks, Notepad rules! :yes:

Eller Dreamweaver... :yes:

 

Det beste er å skrive html-koden selv. Da blir det færre feil.

Nei vet du hva! :p ....hvorfor skrive linje ut og linje inn når f.eks Dreamweaver klarer å lage _nesten_ perfekt kode?

 

 

Tja jeg kommer på en ting eller to:

 

- bedre kontroll med "kildekoden". Spesielt hvis du bruker js/vbskript.

- letter håndtering av forskjellige teknologier (blandet php/html/js)

- bedre responstid når du først håndkode. Sist jeg testet html-editoren i Dreamweaver var den seig som sirup. Mulig det er fikset nå... :shrug:

- unngår autoformatering (HAT!)

- har ETT felles verktøy for flere språk/teknologier (html/js/php/java)

Lenke til kommentar
- bedre kontroll med "kildekoden". Spesielt hvis du bruker js/vbskript.
-Jeg mente hovedsaklig HTML koding, men nå som du er først inne på "bedre kontroll" så syns jeg faktisk at det er digg å jobbe med Dreamweaver (i 1600x1200) og ha splittet bildet i to, kode og design. Da ser jeg med én gang endringene jeg gjør i koden på design delen...uten å måtte åpne filen i IE på nytt.

 

- letter håndtering av forskjellige teknologier (blandet php/html/js)
-Hva mener du egentlig med dette? Dreamweaver "kan" både HTML og PHP så den både kjenner igjen syntaksen og sier i fra om noe er feil.

 

- bedre responstid når du først håndkode. Sist jeg testet html-editoren i Dreamweaver var den seig som sirup. Mulig det er fikset nå...
-Ja her kan jeg nok ikke argumentere...har du en treig PC har du en treig PC...jeg må imidlertig si at jeg er _veldig_ fornøyd med måten Dreamweaver håndterer HTML koden jeg evt. måtte skrive inn for hånd...

 

- unngår autoformatering (HAT!)
-I Dreamweaver kan du endre så og si alle instillingene...både hvordan den skal formatere kode osv...så det er vel ikke noe stort problem idag. Jeg snakker _kun_ om Dreamweaver vel og merke...

 

- har ETT felles verktøy for flere språk/teknologier (html/js/php/java)
-Som jeg sa så forstår Dreamweaver såpass mange forskjellige programmeringspråk at hvis jeg først skal skrive noe for hånd og jeg ikke bruker Emacs eller Crimson Editor så er Dreamweaver førstevalget.

 

Etter å ha prøvd Dreamweaver MX en stund så har jeg sluttet å kode HTML sider for hånd. Det direkte resultatet av dette er at jeg har halvert tiden jeg ellers hadde brukt på å kode en side for hånd, _men_ resultatet blir _minst_ like bra - men jeg slipper å tenke så mye på HTML kodingen og heller konsetrere meg om litt mer avansert koding i f.eks PHP eller JSP.

 

Jeg anbefaler folk som kan mye/en del HTML til å gå over til Dreamweaver (student versjonen er ikke sååå dyr) og heller endre på diverse småfeil underveis. Jeg kan love dere at dere kommer til å bli mye mer effektive, og lage minst like bra sider, eller bedre, men med muligheten på å bruke tiden på andre, spennende teknologier som f.eks PHP, ASP, CFML, JSP, Lasso, Flash.....

Lenke til kommentar
-Jeg mente hovedsaklig HTML koding, men nå som du er først inne på "bedre kontroll" så syns jeg faktisk at det er digg å jobbe med Dreamweaver (i 1600x1200) og ha splittet bildet i to, kode og design. Da ser jeg med én gang endringene jeg gjør i koden på design delen...uten å måtte åpne filen i IE på nytt.

 

Enig, deilig og jobbe med Dreamweaver.

 

I Dreamweaver kan du endre så og si alle instillingene...både hvordan den skal formatere kode osv...så det er vel ikke noe stort problem idag. Jeg snakker _kun_ om Dreamweaver vel og merke...

 

Dette merket jeg at det ble mye lettere.. ahh Dreamweaver rulez.

 

Som jeg sa så forstår Dreamweaver såpass mange forskjellige programmeringspråk at hvis jeg først skal skrive noe for hånd og jeg ikke bruker Emacs eller Crimson Editor så er Dreamweaver førstevalget.

 

Min også

Lenke til kommentar

La meg først påpeket at synspunktene mine er VELDIG farget av erfaring med Frontpage. Det er mulig Dreamweaver er bedre på enkelte (forhåpentligvis alle) områder, men jeg stiller meg lett tvilende :D

 

 

- bedre kontroll med "kildekoden". Spesielt hvis du bruker js/vbskript.
-Jeg mente hovedsaklig HTML koding, men nå som du er først inne på "bedre kontroll" så syns jeg faktisk at det er digg å jobbe med Dreamweaver (i 1600x1200) og ha splittet bildet i to, kode og design. Da ser jeg med én gang endringene jeg gjør i koden på design delen...uten å måtte åpne filen i IE på nytt.

 

Tja.. smak og behag. Jeg trykker på en knapp for å se innholdet i et browservindu. Browservinduet har jeg gjerne oppe på egen skjerm.

Fungerer fint for meg. En auto-oppdaterings funksjon hadde uansett drevet meg til vanvidd.

 

- letter håndtering av forskjellige teknologier (blandet php/html/js)
-Hva mener du egentlig med dette? Dreamweaver "kan" både HTML og PHP så den både kjenner igjen syntaksen og sier i fra om noe er feil.

 

Tenkte først og fremst på Frontpage som har en tendens til å "korrigere" koden din når du blander HTML og php. Kommer i hvertfall på et tilfelle der Frontpage la inn HTML i toppen av et php-dokument, som gjorde at en Header()-kommando senere i skriptet nektet å fungere (fordi HTML-data allerede var returnert til browser) :evil:

 

 

- bedre responstid når du først håndkode. Sist jeg testet html-editoren i Dreamweaver var den seig som sirup. Mulig det er fikset nå...
-Ja her kan jeg nok ikke argumentere...har du en treig PC har du en treig PC...jeg må imidlertig si at jeg er _veldig_ fornøyd med måten Dreamweaver håndterer HTML koden jeg evt. måtte skrive inn for hånd...

 

Tja igjen. Som sagt, har ikke sett på de siste versjonene av Dreamweaver så det er mulig det er fikset nå. Da jeg testet (med min den gang "ikke helt überPC".. tok det å flytte seg fra linje til linje med piltastene merkbart lang tid. Det var faktisk en av grunnene til at jeg valgt Frontpage som sekundær-verktøy. Frontpage var mye kjappere.

 

 

- unngår autoformatering (HAT!)
-I Dreamweaver kan du endre så og si alle instillingene...både hvordan den skal formatere kode osv...så det er vel ikke noe stort problem idag. Jeg snakker _kun_ om Dreamweaver vel og merke...

Hvis dreamweaver kan instilles til følgende:

a) ikke korrigerer eksisterende kode

B) alle strengvariable deklareres med enkelt fnutt --> '

 

 

så er det store muligheter for at jeg dropper Frontpage til fordel for DW :D

 

 

- har ETT felles verktøy for flere språk/teknologier (html/js/php/java)
-Som jeg sa så forstår Dreamweaver såpass mange forskjellige programmeringspråk at hvis jeg først skal skrive noe for hånd og jeg ikke bruker Emacs eller Crimson Editor så er Dreamweaver førstevalget.

Kan vanskelig forestille meg at Dreamweaver kan erstatte en grei text-editor (a la Textpad/Ultrapad) til multi-purpose skripting/ programmering.

 

 

Etter å ha prøvd Dreamweaver MX en stund så har jeg sluttet å kode HTML sider for hånd. Det direkte resultatet av dette er at jeg har halvert tiden jeg ellers hadde brukt på å kode en side for hånd, _men_ resultatet blir _minst_ like bra - men jeg slipper å tenke så mye på HTML kodingen

 

Er forsåvidt enig i at til ren HTML, så er wysiwyg-editorer greie å ha.

Også greie til å holde rede på frames-sider.

 

 

 

Edit: På bakgrunn av de varme anbefalingene, vurderer jeg å teste Dreamweaver igjen. Hvis det funker.. kan noen få en klem.. :D:lol:

 

Hvis det derimot oppfører seg som Frontpage... vil man om få dager kunne observere et lettere forstyrret individ, rase gjennom Bergen by som en lett blanding av Hulk og Duracell-kaninen. :grumpy::evil:

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne presisere at jeg _kun_ snakker om Macromedia Dreamweaver MX (6.1). Jeg forsvarer på ingen måte Frontpage eller andre WYSIWYG editorer.

 

En annen ting du må huske på er at Dreaweaver MX er en herlig (:p) sammenslåing av gode, gamle Allaire's HomeSite og Dreamweaver, noe som gjør at du kan ha to forskjellige "modes" i Dreamweaver...en Designer Layout og en annen som heter Coder Layout...

 

Og nei, Dreamweaver våger ikke så mye som røre på koden din engang, til og med hvis du blander HTML, JS, PHP, CFML på en og samme linje...og nei, jeg er ikke ansatt i Macromedia.... :p

 

 

Edit: Jeg gleder meg til å få en klem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...