Aetius Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Speilløse systemkameraer gir nye muligheter for pinhole-interesserte. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Siden pinhole-objektiver ikke har glass har de strengt tatt heller ikke brennvidde eller blenderverdi som sådan, men det går an å måle og beregne tilsvarende verdier for begge. Brennvidden = fysisk avstand fra hullet til sensoren Blenderverdien = brennvidden delt på diameteren til hullet Det er altså ikke noe hokus pokus å finne disse to verdiene selv om det ikke er noe glass involvert. En fiffig egenskap med pinhole vidvinkel er at de er helt rett-tegnende. En ulempe med pinhole generelt er at de er svært diffraksjonsbegrenset. Derfor er det viktig med størst mulig bildebrikke for å få økt skarpheten. Ulike farger lider av ulik mengde diffraksjon og kan se stygt ut. Det er derfor sort/hvitt mellomformat film er så populært blant pinhole-folka. Gjerne med et filter som bare slipper igjennom blått lys om man vil maksimere oppløsningen på bekostning av "hvitbalansen" i sort/hvitt-bildet. Endret 28. oktober 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Ikke enig. Ingen linse - ingen brennvidde. Dette siden et pinhole ikke fokuserer (brennvidde = fokallengde). Blenderåpningen er enkel å forholde seg, men den kan ikke relateres til brennvidde. Det er dog riktig at avstand til bildebrikke delt på blenderåpning gir en størrelse som er ekvivalent med F-tall. Utsnittet som pinholet gir er tilsvarende det objektiver med brennvidde lik avstanden fra pinholet til bildebrikken. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Hihi, la dem brenne! Jeg bestilte to! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hvis det er interessant kan Akam gjerne få låne et av mine to for en liten oppfølging av denne saken. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg må få låne en Jeg kjøpte jo to for at det skulle være moro å leke med og låne bort, -og mens det ikke strømmer på med bud så låner jeg gjerne bort. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg kjøpte jo to for at det skulle være moro å leke med og låne bort, -og mens det ikke strømmer på med bud så låner jeg gjerne bort. Hvor mye var det de kostet igjen, sa du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg