Dezzik Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Hei. Jeg skal sette opp en Windows Server 2008 for et firma som da vurderte en egen backupløsning. Det skal være en lokal og en ekstern enhet som tar automatisk backup hver dag. Jeg tenker at jeg går for rimelige NAS med tilkobling via FPS og slikt, men er usikker på automatikken i dette over internett, noen innspill? Det er ikke noe stort som skal tas backup av, for det meste bildefiler og annet rundt samme størrelse, så farten på overføringen vil ikke gi noe problem. Endret 28. oktober 2010 av dezzik Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Mitt forslag høyres kanskje komplisert ut men er utan tvil eit veldig enkelt og greit oppsett for backup. Backupserverene er to maskiner med ZFS filsystemet. Den lokale eksporterer eit ZFS volum over iSCSI til Windows Serveren som formaterer volumetet til NTFS og lager ny disk med bokstav. Med eit sånt oppsett så kan du ta snapshot kvart femte minutt av det eksporterte volumet med ZFS. Denne kan du så sende kryptert med SSH protokollen over til den andre eksterne serveren. Det som er så kult med dette er at det blir tatt inkrementell backup. Ergo bare dei endringane som har blitt gjort siden forrige backup blir sendt over. Lenke til kommentar
Dezzik Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 Mitt forslag høyres kanskje komplisert ut men er utan tvil eit veldig enkelt og greit oppsett for backup. Backupserverene er to maskiner med ZFS filsystemet. Den lokale eksporterer eit ZFS volum over iSCSI til Windows Serveren som formaterer volumetet til NTFS og lager ny disk med bokstav. Med eit sånt oppsett så kan du ta snapshot kvart femte minutt av det eksporterte volumet med ZFS. Denne kan du så sende kryptert med SSH protokollen over til den andre eksterne serveren. Det som er så kult med dette er at det blir tatt inkrementell backup. Ergo bare dei endringane som har blitt gjort siden forrige backup blir sendt over. Takker for detaljert svar! Dette høres veldig fornuftig ut, men er det mulighet for inkrementell backup oppdelt i ukedager? (litt som backup-tape) Jeg har sett på Backup Exec, og de skal visst ha denne løsningen. Jeg er også litt usikker når det kommer til maskinvare med dette oppsettet du nevner? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Ja, snapshot kvar sekund, kvar minutt, kvar dag, kvar veka, kvar år er ingen problem. Gjerne alle saman samla også. Det finnes også plugin til Nautilus der du kan slide deg fram og tilbake i tid korleis volumet var. Recovery fungerer på den måten at du bare tar det siste snapshottet og gjennoppretter. Ergo det fungerer betre enn tradisjonell backup der du må først kjøre ein stor backup også dei resterende inkrementelle etterpå. Av maskinvare så anbefaler eg minimum 2GB ram på kvar av lagringsserverane og støtte for 64 bits OS. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Mitt forslag høyres kanskje komplisert ut men er utan tvil eit veldig enkelt og greit oppsett for backup. Backupserverene er to maskiner med ZFS filsystemet. Den lokale eksporterer eit ZFS volum over iSCSI til Windows Serveren som formaterer volumetet til NTFS og lager ny disk med bokstav. Med eit sånt oppsett så kan du ta snapshot kvart femte minutt av det eksporterte volumet med ZFS. Denne kan du så sende kryptert med SSH protokollen over til den andre eksterne serveren. Det som er så kult med dette er at det blir tatt inkrementell backup. Ergo bare dei endringane som har blitt gjort siden forrige backup blir sendt over. Takker for detaljert svar! Dette høres veldig fornuftig ut, men er det mulighet for inkrementell backup oppdelt i ukedager? (litt som backup-tape) Jeg har sett på Backup Exec, og de skal visst ha denne løsningen. Jeg er også litt usikker når det kommer til maskinvare med dette oppsettet du nevner? Backup Exec er svært greit for små firmaer som ønsker standardiserte oppsett hvor det er lett å få hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå