waddaf Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Da det viser seg at kjølepastaen i Acer pcen min var helt svart så må jeg gå til anskaffelse av ny, men hvilken er best til bærbare pcer i dag? Søkte litt, men fant bare artikler og tråder datert 2005 og eldre. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Kjølepasta er oppskrytt, kjøp deg en relativt grei kjølepasta uten allslags tull. Denne er relativt god og billig: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302910 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Den kan ikke kalles kjølepasta da den i seg selv ikke har noen kjølende egenskaper. Termisk pasta eller thermal paste er den riktige betegnelsen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Finnes det noe slikt da? Kjølepasta som faktisk kjøler? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Smeltede peltier-elementer med bittesmå batterier inni. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Finnes det noe slikt da? Kjølepasta som faktisk kjøler? Så vidt jeg vet finnes det kjølende pasta man kan smøre på kroppen for å lindre skade. For å svare på tråden. Noctua NT-H1 er en god pasta. Jeg skal ikke påstå at det er den desidert beste som eksisterer, men den går for å være en av de bedre. Endret 28. oktober 2010 av BadCat Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Er meget fornøyd med Noctua NT-H1, og har selv hatt best resultater med denne. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Jeg har brukt Noctua NT-H1 og Arctic Silver 5. AC5 gikk for å være best før, men Noctua er vinneren av de siste testene jeg har sett (siste to år). Jeg synes imidlertid at Noctua-en ikke er så grei å bruke når kjølerne har "Direct touch", dvs at kobberrørene er i direkte kontakt med prosessoren. Noctua og Scythe's kjølere har ikke direct touch, men en helt jevn og blank flate og på disse synes jeg NT-H1 funker best. Det er en ganske hard pasta, og den sprer seg veldig greit på en helt jevn flate. På Xigmateks direct touch-kjølere (som jeg har to av) har jeg inntrykk av at AC5 kanskje funker bedre. NT-H1 sprer seg ikke så lett fordi det er små sprekker mellom kjølerørene og resten av kjøleflaten. Er veldig i tvil hvor mye dette har å si for kjøleeffekten fordi det kan være så mye som påvirker. Har andre noen erfaringer med dette? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Noctua har mikroriller og ingen jevn flate på sine kjølere. Pastaen bør uansett gjøres myk ved å legge pastasprøyten i en kopp med kokt vann noen minutter før påføring. Endret 29. oktober 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 OK, men de har ihvertfall ikke HDT som Xigmatek. Skal prøve å varme den opp neste gang, takk for tipset, BadCat. Hvordan ville du lagt NT-H1 på en kjøler med direct touch-kjølerør? En klump i midten, strek på tvers av kjølerørene eller gnidd den ut med gladpack? Har prøvd alle tre metodene, men klarer ikke helt å finne ut hva jeg synes er best. Når jeg tok en liten klump i midten som Noctua anbefaler synes jeg ikke det så ut som om den hadde fått spredd seg skikkelig da jeg tok av kjøleren neste gang. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Tynn strek over kjernene funker bra fordi det gir noe jevnere fordeling. På i7 skal streken være på tvers over teksten på varmesprederen. Streken kan starte og slutte en liten halv-centimeter inn på varmesprederen på begge sider. Husk at kjernene bare er under en del av varmesprederen og at varmen går rett opp i kjøleren, så det er ikke nødvendig å dekke hele varmesprederen med pasta. En liten "ert" i midten skal og funke, men har mer tiltro til en tynn strek. Det kan bli for lite fordelt enten man har for mye eller for lite pasta. Endret 29. oktober 2010 av BadCat Lenke til kommentar
waddaf Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Endte opp med å kjøpe Noctua NT-H1 siden det var en av de få som faktisk var å få kjøpt. Norske nettbutikkers sortiement Hvordan skal jeg ta på denne? I min stasjonære pc så la jeg bare på en liten kladd i midten og vridde kjøleren oppå til det var fint utdelt. Dette går jo ikke i den bærbare pcen siden alt sitter så sykt trangt. Skal jeg bare fordele gjevnt utover med et ødelagt kredittkort eller noe? Endret 1. november 2010 av waddaf Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Tror nok en "ert" kan fungerer her også. Kjølepastaen skal spre seg ut når det blir varmt. Hvis du ikke er komfortabel med det ville jeg heller brukt litt gladpack rundt fingeren og smørt det utover enn å bruke et kredittkort. Varm den opp litt på forhånd slik som BadCat foreslår, så sprer den seg lettere. Pass på at det ikke kommer noe hår eller støv nedi der når du holder på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå