polini Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 hei hei! jeg har et stereo-annlegg som nå består av: 1 par Cerwin Vega Ve12 og en Nad C355BEE integrert forsterker. Som jeg da syns spiller helt ok for mitt bruk i grunn. Men så fikk jeg tilfeldigvis en Tandberg 3026a Stereoforsterker av en kompis som fungerer helt fint. Men jeg har ikke så alt for mye peiling på annlegg da. Så det jeg lurer på rett og slett er: vil det bli mer lyd i annlegge mitt om jeg da kobler denne Tandberg 3026a Stereoforsterkeren i lag med Nad Forsterkeren?? Har nemlig hørt det at jeg skal kunne få littegrann bedre lyd ut av høytallerene mine om jeg har bedre forsterker. Og så lurer jeg på hvordan disse Tandberg forsterkerne er? Kvalitet i forhold til nad? Noen som har erfaringer med disse forsterkerne ? Nad C355BEE (Integrert Forsterker) 2x 140w i 8 ohm Tandberg 3026a (stereoforsterker) 2x 150w i 8 ohm Disse fakta stemmer vel ? Håper på noen svar som kan hjelpe meg litt Takker på Forhånd Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Begge to er AB-klasseforsterkere (har en transistor for positiv og en transistor for negativ del av signalet). Når det kommer til lyd så er uttrykket "bedre lyd" veldig subjektivt. Vil du ha mere oompf så har utgangseffekten mer å si. Hvis du ønsker en renere lyd så er det andre ting å tenke på. En rent objektiv test er å sette et rent sinus-signal på inngangen og et oscilloskop på utgangen og se på forvrenging av signalet. Ideelt sett så ville du brukt et oscilloskop med to kanaler og lagt de to signalene over hverandre for å se forvrenging. Siden det her er AB-forsterkere så er det viktig å se både på toppene og på overgangen. Når det gjelder å "koble dem i lag" så må du isåfall kun bruke utgangstrinnet på en av forsterkerene og da må forsterkeren støtte dette. Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Om du fikk en 3026 A,så bør du erklære deg som svært heldig.De omsettes enda for mellom 4-6000 kroner.Mye pga samleverdien,men også fordi den er noe av det ypperste norsk hi-fi har begått. Etter min mening en av de mest vellydende effekttrinn noensinne,men det er selvfølgelig en helt subjektiv oppfatning!Smaken er som baken. Som effekttrinn trenger den en forforsterker,og du kan muligens bruke Nad`en til det,om den har fysisk delt forforsterker og effektdel. Dette ser du lett ved å se etter om den har to bøyler som kopler dette sammen bak Det skal stå pre out,og main in over de uttakene/inngangene. Om den har det,kan du ta en signalkabel fra pre out(etter at du har nappet ut bøylene),og over til inngangen bak på 3026 A. Da bruker du Nad til å kontrollere med,og kopler høyttalerene til 3026 A.Effektdelen i Naden er da utkoplet. Og bare så det er sagt! : 3026 A stiller minst en divisjon over Nad`en som lydgiver,om ikke to! Litt forbehold om høyttalere,for alle merker har nok sine favoritter i så måte.3026 A liker best høyttalere med litt lav følsomhet.Helst ikke over 90 dB. PS,jeg var litt for rask,og la i farten ikke merke til hvilke høyttalere du hadde. Dessverre så vil ikke dine CV være en god match for 3026 A. De er alt for upresise og har for høy følsomhet til å yte 3026 A rettferdighet,men det behøver ikke å stoppe deg det da.3026 A vil drive dem så det suser etter,men gromlyden vil du ikke oppnå med disse høyttalerne.Det vil heller ikke hjelpe særlig mye å forsøke så mange andre forsterkere,det er høyttalerne som vil forbli det svakeste leddet der. Endret 28. oktober 2010 av ulfsn Lenke til kommentar
polini Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 tusen takk for svarene. har nå koblet til Tandberg Forsterkeren, og spilte en del bedre suns eg. En del mer bass og ja spillte en del høgere. Klarer vel ikke og ta knekken på høytalerne, med denne tanberg forsterkeren ? Lenke til kommentar
magb Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Det er alltid mulig, men da skal du spille fryktelig høyt over lang tid. Bare pass på at du ikke spiller så høyt at du hører forvrengning/klipping. Edit: Det er forresten sånn at sjangsen for å ødelegge høyttalere er større med en svak forsterker. Jo større kontroll forsterkeren har desto høyere kan du spille uten å skade høyttalerne. Endret 29. oktober 2010 av magb Lenke til kommentar
bruno Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 er det ikke bare effrkt som avgjør om en forsterker kontrollerer høyttalerene bra da, det er noe som heter dempningsfaktor også og det finnes kraftige forsterkere med liten dempningsfaktor og små forsterkere med høy dempningsfaktor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå