Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hei! Hadde en fin liten oljebrann på kollektivet jeg bor i på fredag, og kan pga. rengjøring av pulver/røykskader ikke bo der på rundt 4 uker. Er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har ang. husleie; må jeg betale? Referer gjerne til aktuell lovparagraf. Innboforsikringa til faren min dekker hotellopphold/mat osv. hvis det skulle ha noe å si. Lenke til kommentar
monofon Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Hmm. Det var uheldig. Tror bare det er forsikringsselskapet ditt som kan hjelpe her. Tror utleier kan kreve husleie uansett Men er altså ikke jurist Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Mange standard leigekontrakter har med ein klausul på at leigeavtalen faller bort dersom leiligheita blir skada av brann. Men i dette tilfellet så er jo dette av midlertidig karakter, men dersom du har ein standard leigekontrakt så kan du bruke denne anledninga til å seie opp avtalen, men det er kanskje ikkje det du er ute etter? Eg vil no også tørre påstå at det vil være litt avhengig av kven som har skuld i denne brannen. Dersom huseigar ikkje kan klandrast og brannen er av ein slik karakter at leiligheita berre midlertidig er ubeboelig så tviler eg på at du kan kreve så mykje. Så lenge huseigar gjer det han kan for at du kan flytte innigjen så fort som mulig så trur eg at huseigar har gjort det som kan krevast av han. Ein kan jo ikkje brenne ned kåken med vilje og deretter skulde på at huseigaren ikkje har ein plan for kvar dere skal bu medan han fikser ei skade som dere har forårsaka (hypotetisk sett sjølvsagt, ingen her som påstår at det er din feil at dette har skjedd). Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Inressant. Jeg har nemlig hørt rykter om at man ikke trenger og betale husleie. Er dårlig til å leite i lovdata, så hadde håpt på at noen kunne finne den aktuelle paragrafen som omhandler dette Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Jeg ville anta at dersom det blir stilt tilgjengelig en alternativ bolig til deg av utleier eller forsikringsselskap uten vederlag, så må du fortsette å betale husleie. Men dersom du må flytte ut og betale egen bolig, slipper du selvsagt. Men siden det er ditt forsikringsselskap som betaler for bopel kan det være at ting stiller seg annerledes. Hvorfor er det ikke utleiers forsikringsselskap som stiller bolig til rådighet? Men nå er ikke jeg en jurist, så det er mulig jeg tar feil. Endret 29. oktober 2010 av Orjanp Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) For hva det måtte være verdt: Jeg spurte Gjensidige da jeg tegnet deres mest omfattende boligkasko, om jeg fikk dekket å plassere leieboerne i hotell eller annen leid bolig hvis huset brenner og blir ubeboelig. - Nei, var svaret. Leieboerne måtte bruke sin innboforsikring til å dekke overskytende boutgifter i et slikt tilfelle. Mens jeg ville få dekket tapte leieinntekter fra forsikringsselskapet. Jeg tipper dermed at leier slettes ikke skal betale leie til utleier i den tid han ikke kan bo i boligen pga. brann, og dersom huseier vil ha leieinntekter fram til boligen er beboelig igjen må han prøve å få dette dekket av forsikringen. Husleieloven § 2-11 bør kunne være relevant. (Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer.) Eller kanskje vel så relevant § 5-7 Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden som igjen henviser til muligheten til å holde tilbake leie etter § 2-15. Jeg er ikke jurist. Dersom utleier ser annerledes på det, meld dere inn i leieboerforeningen og få juridiske råd der. Endret 29. oktober 2010 av Svinks 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Tusen takk, det var egentlig det jeg visste Svinks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå