Gå til innhold

Overtid innbakt i lønnen?

Rankiz

Anbefalte innlegg

Hei, har en kontrakt som ikke sier noe om overtid i det hele tatt. Har 150 timer overtid, skal disse avspaseres blir de til 200 timer med fri. Dette tilsier nesten en hel månede fri, noe som ikke akkurat er aktuelt da jeg trives i jobben min.

Ledelsen sier at overtiden er bakt inn i kontrakten, men det står ikke noe om overtid i kontrakten, som egentlig er til min fordel, men hvordan kan jeg få utnyttet overtidstiden min? Det er jo ikke bare å ta fri i en månede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer helt an på kontrakten din. Hvis du har fastlønn uten overtid, så har du som oftest ikke krav på hverken avspassering eller overtidsbetalt (det er dog strenger regler for hvilke stillinger som kan ha det slik).

Sier ledelsen at du må avspassere, og at de ikke vil betale ut? Eller nekter de deg avspassering også? Står det ingenting om overtid/arbeidstid i kontrakten, eller står det at overtid ikke kompenseres?

Så vidt jeg vet har ikke arbeidsgiver plikt til å betale ut overtid, og hvis de ønsker at du skal ta ut dette som avspassering så tror jeg du må det. Men litt usikker her, og dere kan ha andre avtaler på jobben som regulerer dette.

Lenke til kommentar

Kanskje AML er på sin plass akkurat nå.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-6

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Du bør også lese §10-12. Unntak. Er du i en ledende stilling har du et problem.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...