Nimba Skrevet 27. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2010 Hei Jeg er holder på med et lite prosjekt og i den forbindelse trenger jeg litt "elektronikk" assistanse . Det hele går ut på å måle et væskeforbruk , der jeg bruker en flowsensor som gir meg pulser til en frekvensteller . Problemstillingen er at en del av væsken går i retur , dvs at ikke alt blir forbrukt , til "returen" bruker jeg også en flowsensor og en frekvensteller tilsvarende d.o Så , for å kunne lese av faktisk forbruk må jeg trekke fra resultatet til returen . Til eksempel: Forbruk viser 35 pulser , returen viser 15 , da vet jeg faktisk forbruk er 20 . I tilegg har jeg regnet og målt med litermål og stoppeklokke for å finne ut væskeforbruk i Liter/time som gir meg en faktor på 0.930 Så visst jeg ganger dette med faktoren får jeg antall liter pr.time . Så kommer spørsmålet mitt ? Finnes det ikke en IC krets eller en annen form for elektronikk , som kan hjelpe meg med utregningen , som leser begge pulssensorene og trekker den ene fra den andre og i tilegg kan scalere utgangen , slik at jeg kan lese av Liter/time på et instrument. Frekvenstelleren min leser pulser fra 20-9999 Hz , og har 12Vdc driftspenning , flowsensoren har samme driftspenning og har et utsignal som kalles non-isolated . Hilsen Vidar Lenke til kommentar
kurrant Skrevet 28. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2010 Dette er relativt enkelt gjort med en mikrokontroller, men det krever jo en viss kompetanse på programmering. Dette tror jeg er litt for spesielt til at du kan regne med å finne en dedikert integrert krets til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå