Gå til innhold

Beste full HD instilling Vegas pro 9?

Anbefalte innlegg

1. Har bestilt Sony HDR-CX155 no som eg forventer å få iløpet av 2 dager. Kameraet filmer i Full HD og lagrer filene i AVC/MPEG-4 format. Videoene skal lastes opp på YouTube etter redigering. Er det nokken her som har forslag til beste Full HD instillinger?

2. En annen ting eg lurte på er; Har laget ferdig introen på første videoen. Varer i sånn 3-4 sek med bilde, tekst og en liten lyd effekt. Først lagra eg introen som en .avi fil og den tok maasse plass i tillegg til at den hakka når eg spilte den av. Templates eg brukte da var: <=HD 1080-60i YUV> <HD 1080-50i YUV> <HD 1080-24p>. Den siste, 24p, hadde minst hakking men fortsatt litt for masse. Så skifta eg, og lagra filmen som en .avc/.mp4 fil. Den tok mykje mindre plass og hakket ikkje. Først prøvde eg med <=AVCHD 1920x1080-60i>. Einaste problemet eg fekk da var når filmen var komt på 99%(Altså da eg trykte på "Render As") så fekk eg en ukjent error. Prøvde igjen med <AVCHD 1920x1080-50i>. Den hakka ikkje og den fekk ikkje error. Har eg gjort nokke feil når eg får error på en type instilling og filmen hakker på andre instillinger? Kanskje det er avhengig av instillingene eg bruker?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

YouTube rekoder filmer nesten uansett for å få fornuftig bitrate for streaming. Jeg har lastet opp en del som har 8 og 10 Mbps bitrate - fra YouTube ligger disse på ca 2 - 3 Mbps i HD kvalitet (720p) Personlig ser jeg ingen vits i å laste opp mer enn i 720p - for mange vil det gi bedre opplevelse enn 1080p. Husk at ikke alle har tilgang til linjer som vil håndtere for høye bitrater.

Sony Vegas har så vidt jeg vet egne settings for Internet kvalitet. Lagrer man (rendrer) i Sony AVC (h.264 f.eks) - skal det finnes standard maler for 720p og 1080p (25 og 30 fps) for Internett kvalitet. Når man i Vegas Movie Studio HD Platinium 10 velger "Upload it to You Tube", og høy kvalitet lastes det opp som HD og med fornuftig bitrate for YouTube/Internett (egentlig samme settings som angitt før - om det er 720 eller 1080p avhenger av hvordan prosjektet er satt opp).

AVCHD er ellers en spesfikk kontainer for H.264/AAC beregnet for lagring på minnekort i kamera. Ser ikke grunn til å bruke den for lagring av noe som helst som skal på nettet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...