Gå til innhold

Religion i framtiden

Anbefalte innlegg

Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem.

Jeg blir bare mer oppgitt og lei meg av å lese sånt.

Hvorfor det? De kristne har jo kuppet våre gamle skikker og gjort dem "kristne"....

Er det ikke nyttår som er da vikingene feiret at dagene ble lysere? Har aldri hørt at det var Julen de feiret det med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mennesket er og forblir sin egen fri vilje, tro og håp.

se litt på discovery channel om dokumentarer om universet og oppstandelsen av livet, meninga med livet, hvor lite unikt liv egentlig er

se litt på tv4 fakta om kriminelle og hardcore folk

dra hauet ut av den firkanta boksen og finn fram litt svar istedenfor å sitte her og komme med helt håpløse spekulasjoner

http://www.youtube.com/results?search_query=morgan+freeman+through+the+wormhole&aq=7

http://www.youtube.com/results?search_query=forensic+files&aq=f

http://www.universetoday.com/

http://www.yourdiscovery.com/web/shows/biblical-mysteries-explained/

religion er allerede den dag i dag bevist feil på så og si absolutt alt via science.

skal dere finne svaret så nytter det ikke bare å se på 1 side av saken. det er alltid 2 sider av en sak og dere blir alltid nøtt til å lære og utforske begge deler før dere kan si noe som helst egentlig.

http://www2.bonniershop.dk/cm/1.2679

utrolig god bok...

http://illvit.no/

les og lær folkens..

det finnes snart ikke 1 eneste ting som står i bibelen som ikke har blitt motbevist av science.

jesus var bare en vanlig person som vi egentlig kaller svindler og ville bli rik og berømt.

gud er bare oppdiktet, så er bibelen.

tro og håp for livets mening fordi folk ikke hadde den teknologien som trengtes for åfå svar er svaret på hvorfor det ble stort og trodd på.

tro og håp for livets mening er årsaken til menneskehetens framdrift av verden og livet, det er det som gjør at vi alle ikke bare går å henger oss med engang fordi det ikke er mening med livet (jeg sier ikke at det ikke er mening med livet men sier at tro og håp er det som hvert eneste menneske trenger her på jordkloden for å kunne drives framover, uten tro og håp ville alt vært dødt og kaotiskt)

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20060921201716AAdrXz7

]People need something to believe in because they need something to hold on to. Something that will stay constant and not change (to them at least). Life is so full of change and people take comfort in knowing that thing they believe in will never change.[/b]

http://www.wfs.org/J-F2010/Visionarie_Speckhardt.htm

les hele teksten!

Lenke til kommentar

Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem.

Jeg blir bare mer oppgitt og lei meg av å lese sånt.

Hvorfor det? De kristne har jo kuppet våre gamle skikker og gjort dem "kristne"....

Er det ikke nyttår som er da vikingene feiret at dagene ble lysere? Har aldri hørt at det var Julen de feiret det med.

Nei, det var kristendommen som kuppet vinterblot og ikke omvendt... For når var jesus født? Mener det sto noe om at det var når trærne fikk løv og det er jo på våren... Og legg også merke til at det heter christmas (kristmesse) på engelsk, mens det fremdeles heter jul her i landet... Kristendommen klarte aldri å gjennomføre navne skiftet fra jul til kristmesse her i landet...

Så hvorfor skulle du bli oppgitt og lei deg av dette? Ting fornadrer seg jo, de gjør det hele tiden og har alltid gjort det. Kristendommen har hatt en stygg uvane med å rappe helligdager fra andre og eldre både religioner og annen overtro og nå mister kristendommen grepet. Kristendommen vil nok etterhvert gli over i en tilstand i glemsel, samme som tor og odin har gjort, for å nevne noen guder vi trodde på like sterkt og mye som vi har troddpå den kristne gud. Spørsmålet som burde oppta deg er hva vi vil "tro" på isteden... Mange i dag hopper fra jesus til snåsamannen, new age, healing og whatnot, med andre ord same shit but new wrapping... Men ting endrer seg. Og fordi du tror på jesus syntes du det er trist, for oss som ikke tror er det ikke trist i det hele tatt....

For ønsket til de aller fleste realister, ateister og fritenkere +++ er jo at alle tar den røde pillen og lar den blå, som lar folk leve i overtro, være....

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mennesket er og forblir et religiøst vesen i all evighet.

De som klarer å tenke selv, og ikke blindt følger en gammel bok om overtro forblir ikke religiøse!

Vi vet nå at mye som står i bibelen er feil, og vi trenger ikke den gamle overtroen for å forklare disse tingene.

Det er en del ting vi ennå ikke vet, men vi må ikke lukke øynene og kalle det gud.

Vi må forske videre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

har en haug av personlige meninger men hver gang jeg sier dem så blir jeg bedt om å bevise/dokumentere dem så derfor gjorde jeg det slik denne gangen. se side 1 for mitt første innlegg som er noe av samme duren.

du har altså ikke noe bedre å svare?

btw: vi er samfunnet = hele verden = mennesket = homosapiens = du, meg og alle andre.....

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

har en haug av personlige meninger men hver gang jeg sier dem så blir jeg bedt om å bevise/dokumentere dem så derfor gjorde jeg det slik denne gangen. se side 1 for mitt første innlegg som er noe av samme duren.

du har altså ikke noe bedre å svare?

btw: vi er samfunnet = hele verden = mennesket = homosapiens = du, meg og alle andre.....

Ja, men hva har big bang og evolusjon med kristendom å gjøre?

Lenke til kommentar

Ja, men hva har big bang og evolusjon med kristendom å gjøre?

ingenting.

evolusjonen er det motsatte av religion. religion er overtroiske hendelser som ikke kan bevises, evolusjon er det stikk motsatte: ting som er logisk og kan bevises med naturlover og mattematikk

og det er innenfor evolusjonen vi kommer inn.

visste dere for eksempel at det er levanes organismer på planeter som mars og månene til jupiter?

visste dere at forskerne tror 25% av the milky way består av jordlignende planeter? (= mye mer enn bare organismer)

livet er ikke noe skjeldent eller spesielt i den formen, det er mange milliarder planeter der ute som har liv, bare vi som ikke helt vet hvordan vi skal finne de enda, og/eller de er for langt unna...

hvordan klarer folk å presse en religion inni alt dette skjønner jeg ikke i det hele tatt, eneste forklaring på det er at de reliøse ikke har sett en eneste ting på science bevisene, ergo de har ikke noe å si fordi de ikke har undersøkt begge sider av saken, eller bare rett og slett redde for å innse sannheten pga forandring og hvordan det påvirker livet dems

Lenke til kommentar
evolusjonen er det motsatte av religion
Her driter du deg i buksen.

For å sitere deg selv:

ikke har undersøkt begge sider av saken
For det er nemlig deg selv du beskriver her.

Som sagt, evolusjon har ingenting med kristendom å gjøre, og det er ingen motsetning heller.

Dine spekulasjoner om aliens har heller ingenting med kristendom å gjøre.

Lenke til kommentar

det er ikke mine spekulasjoner men hva forskerne kommer fram til.

evolusjon = svar = fasit

religion = tro = overtro

legg merke til hvordan de strider imot hverandre.

hva tror du på? fasiten eller noe som bare er tro?

tror du 2+2=5 eller vet du at 2+2=4?

det er forskjellen.

og den forskjellen er det motsatte. tro og fasit er stikk motsatt av hverandre.

de fleste som vet noe om 2012 vet ikke om the big rip, eller om solar flare, eller om den gigantiske vulkanen som skal slå ut, eneste folk vet er om mayakalenderen slutter og dermed tror de ikke noe på 2012 doomsday og det er jeg fullstendig enig i men de glemmer alle de andre tingene som nasa følger med på per den dag i dag som ikke sikkert skjer nøyaktig den 21/12/2012 men en gang nå i nermeste framtid.

det er akkurat det samme som religion, noen tror at gud skapte allt og at det er liv etter døden og at jesus var gudds sønn og at han gikk på vannet og fikk vannet til å flytte på seg og andre ting som ikke er mulig. (kan remse opp til jeg blir grønn i skallen)

andre har fulgt med evolusjonen og den forskningen som blir gjort og har lest og sett svarene selv og dermed vet de at religion bare er noe bullshit som er oppdikta.

akkurat samme som kreft er menneskelagd sykdom.

akkurat som vi har skrevet harry potter, ringenes herre etc etc. slik er bibelen også oppdiktet.

tror du virkelig det ikke fantes noveller eller forfattere i den tida? det var kanskje verdens første forfatter da eller?

jeg har tatt kristendom på skolen og tvunget valgfri kristendom på videregående i tillegg til jeg har vært involvert i kristen familie (fosterfamilie)

tror du virkelig ikke jeg har en del kunnskaper om bibelen akkurat som alle andre har eller? hvor lever du?

men jeg har alltid vært space entusiast hele mitt liv og dermed undersøkt og fulgt med på det aller meste som innebærer universet og dermed har jeg kunnskaper fra begge sider

du derimot har ikke engang sett på 1 av de linkene jeg la opp eller hatt gidda til å undesøke bittelittegrann engang før du snakker.

her snakker du for kristendommen men kommer ikke 1 eneste fornuftig ord utav deg som tilsier at du kan noe som helst annet enn bibelen og dermed så bekrefter du bare det jeg sier:

eneste forklaring på det er at de reliøse ikke har sett en eneste ting på science bevisene, ergo de har ikke noe å si fordi de ikke har undersøkt begge sider av saken, eller bare rett og slett redde for å innse sannheten pga forandring og hvordan det påvirker livet dems

ta å bruk denne dagen og gjerne et par dager til til å undersøke litt science før du poster noe mer så har du litt mer innblikk i hva jeg sier og hvorfor jeg sier det og tror nok du kommer til å få litt anderledes syn på ting ja

Lenke til kommentar
det er ikke mine spekulasjoner men hva forskerne kommer fram til.

Er det jeg som ikke forstår hva du prøver å si eller er det du som ikke forstå hva jeg prøver å si?

Du setter evolusjon og religion opp mot hverandre som om de står i opposisjon til hverandre. Mener du på helt generelt basis at religion er tro og at vitenskap er fasit, eller mener du helt spesifikt at evolusjon konflikter med kristendom? Jeg har allerede skrevet det spesifikt at evolusjon ikke står i opposisjon til kristendom.

Jeg vet noe om 2012, og jeg vet også noe om "mayakalenderen". Jeg kan røpe såpass at "mayakalenderen" ikke går ut i 2012, og at de heller ikke har spådd verdens undergang i 2012. Det er det media og populævitenskap som har diktet opp, og tillagt mayaene.

Det er helt feil å sammenligne Harry Potter/Ringenes Herre med Bibelen av mange åpenbare grunner. Selv om du tror at begge deler er fiksjon.

Jeg ser heller ikke hvor du vil med de "science"-linkene dine. Har da aldri sagt noe om hverken big bang eller evolusjon. Om de stemmer eller ikke, har da ingenting med kristendom å gjøre.

Lenke til kommentar

de har ikke noe med hverandre å gjøre sånn sett nei men de har velig mye med hverandre å gjøre med svaret på livet og svaret på menneskeheten og svaret på universet og jordkloden

hvorfor, hvordan og hva

de 3 spørsmålsordene der er de samme som går i hvilken som helst religion som også går i evolusjonen.

det er de ordene som skaper tro, håp og fasit.

det er de mest stillte spørsmålene på jorda.

Jeg vet noe om 2012, og jeg vet også noe om "mayakalenderen". Jeg kan røpe såpass at "mayakalenderen" ikke går ut i 2012, og at de heller ikke har spådd verdens undergang i 2012. Det er det media og populævitenskap som har diktet opp, og tillagt mayaene.

jeg kan si deg såpass at mayakalenderen går ut 21/12/2012, akkurat som vi ferier 1nyttårsdag, våres kalender slutter da og begynner på nytt. det er det som skjer med mayakalenderen på den datoen, og jo mayane spådde verdens undergang på den datoen deres kalender gikk ut.

noen av tingene du bør vite om 2012 eller nermeste framtid:

http://www.universet.../36929/big-rip/

http://science.nasa....r_stormwarning/

http://www.universet...12-no-planet-x/

http://www.nasca.org...pervolcano.html

disse tingene er ingen spådom men er faktum, eneste er at det er ikke sikkert at dette skjer på 21/12/2012 men det kommer til å skje i nermeste framtid og det kommer til å ødelegge jordkloden totalt, det ansees like ødelegganes som det som drepte dinosaurene (nytt research har gjort at det ikke var komet som tok knekken på dinosaurene men en super duper vulkan som er mye større enn den jeg linker til igjen)

Du setter evolusjon og religion opp mot hverandre som om de står i opposisjon til hverandre. Mener du på helt generelt basis at religion er tro og at vitenskap er fasit, eller mener du helt spesifikt at evolusjon konflikter med kristendom? Jeg har allerede skrevet det spesifikt at evolusjon ikke står i opposisjon til kristendom.

jeg sier at det går ikke ann at begge 2 stemmer med det som faktiskt er sant, dermed er det kun 1 ting som er sant, og siden kristendommen og mye av annen religion har blitt motbevist på mange områder allerede mens vi beviser for evolusjonen mer og mer hver eneste dag så er det akkurat som mattestykket jeg satte opp til deg:

religion er ikke annet enn fiksjon og overtro, det finnes ikke noe beviser for dette, det finnes ingenting som kan fastslå dette i det hele tatt.

bibelen er bare en novelle, eller bok om du vil, altså det er bare oppdiktet av 1 helt normal person fordi han søkte makt, berømthet, rikdom...

hvor ofte ser vi ikke rykter dukker opp om ny teknologi og ryktene går og går og går i lange tider også tilslutt kommer svaret fram enten om det er ja eller nei

Final Fantasy 7 remake

Amd Radeon 6*** serien

de er veldig gode eksempler på nøyaktig det,

FF7 remake er svaret nei ryktene er ikke sanne selv om det var håp for det ei lita stund

amd 6*** serien stemte veldig godt med ryktene som gikk

så er det rykter om ny harry potter bok også nå (en 8er i serien)

men dette er da tro helt til svaret kommer, ikke sant?

så kommer svaret etterhvert og da er det ikke tro lengre men faktum og sannhet

slik inngår religion med evolusjonen:

folk trodde/tror på religionen men når svarene begynner å ramle ut så ser fler og fler folk at religion ikke er sannheten lengre

Norge er basert på kristendom (alt av lover og regjering og alt sammen)

men hvordan har det da seg at nesten kun 1 mill mennesker i norge signerte seg opp til den norske kirke?

hadde man tatt det valget for hundre år siden så ville utfallet vært helt andereledes

mer og mer folk forsvinner fra religion over til evolusjon pga det er der sannheten ligger, men enkelte folk vil tro på gud og religion og dermed så bryr de seg ikke mer enn det de tror på og gidder ikke å se på en eneste link eller bok eller noe som helst om den andre tingen.

dette med religon vs evolusjon er at du kan ikke tro på begge, man må velge 1 av de... klarer man ikke å velge noen av de så har de ingen tro på noe som helst

forskjellen mellom evolusjon og religion er at reiligon er kun tro mens evolsujon er science og svar/fasit...

å tro på religion blir det samme som å si at einstein tok feil i det aller meste han oppdagde

å gå på vannet eller flytte vannet trår ikke i rett spor med natur lovene, det går rett imot naturlovene.

alt i universet er logikk, for at det skal bli logikk for allmenneskeheten så må forskerne bevisene disse tingene via science med naturlovene og det vi har i unvierset

og det er nettopp det nasa og hele verden som holder på med universet holder på med...

hva tror du hubble, mars land rover, ISS er til for noe? til å lete etter gud?

religion er motbevist på så mange områder og viktiskt av alt så er det motbevist spesielt på de viktigste plassene som gjør at religion stryker ut.

evolusjonen har tatt over for religion og evolusjon er ikke tro men fasiten på nettopp de 3 viktigste spørsmålsordene: hvorfor, hvordan og hva

du er fri til å tro hva du vil selvfølgelig. men ikke kom å si at religion kommer til å leve evig fordi det har vi bevis på allerede den dag i dag at det ikke gjør:

hvor mange religøse folk er det i dag i forhold til for 100år siden? (verdensbasis og landsbasis)

worldrel.gif

for 100år siden så var det ikke annet enn religøse folk, hva er det folk tror på når de ikke er religøse?

hva er det de har innsett?

sett verden ytterligere 50år fram da jeg er 75år gammel og min generasjon har styrt landet og teknologien i verden har skutt fram til de grader og nasa har mange flere solide svar å gi oss.

hva da?

jo da får du sett dramatiske forskjeller.

du får sett dramatiske forskjeller på det med religion når de over 50 per i dag er dødd ut.

se hvordan verden har forandret seg siden 70tallet, da var det hippie tida og lite med teknologiske duppedingser, så kom 80 tallet med ny frisyre og klesstil, nye teknologiske sprang, så kom 90 tallet da hele verden blei til "1 land" (aka internett) og alle ville bare være seg selv, det var ikke noe sånn spesiell frisyre og sånt som 60,70 og 80 tallet var.

så kom 2000 tallet og ting begynte å gå mye fortere framover og sånt

hvor raskt kommer det nye revolusjonerende teknologi i anything i dag enn for 10-20år siden?

eksempel: hvor ofte ble det gitt ut ny mobil med revolusjonerende ting på 90 tallet enn i dag?

hvor lang tid gikk det fra liten svart hvit skjerm til fargeskjerm og hvor lang tid gikk det til fargeskjerm til touchskjerm og smarttelefoner og hvor lang tid gikk det fra hustelefon til mobil???

med andre forenklede ord:

hvor mye har vi laget av ny teknologi de siste 110 årene enn det menneskeheten har gjort de siste 400 000 årene? (utenom de siste 110 årene, før det)

vi har funnet menneskerester som stammer 4 millioner år tilbake i tid...

edit: tror du jomfru maria var så mye jomfru da ho fødde jesus eller vet du at ho ikke var det pga du vet at det ikke er mulig fordi en viss ting må svømme inn i en viss anna ting før det skjer noe???

er det ikke mye mer mulig/logiskt/rett at ho rett og slett løy om det???

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
jeg kan si deg såpass at mayakalenderen går ut 21/12/2012
Kan du vise meg en kilde på hvor mayaene selv sier at verden går under i 2012? Eller kanskje du kan referere til skriftsted i Popol Vuh som forteller det?

Det er veldig mange huller i det du sier det. For det ene er ikke mayakalenderen én kalender, mayaene har mange kalendre, hvert til sitt bruk. Den du mener er den såkalte "long count"-kalenderen. Om den slutter 21. desember er høyst diskutabelt, da det bare er en av flere gjettninger I dette tilfellet er det Thompsons teori du legger fram som om det var et ubestridt faktum. Problemet har alltid vært å finne en korrelasjonsdato til vår gregorianske kalender. Uansett når den riktige datoen er, så går ikke kalenderen ut. Det som skjer er at for mayaene, så ender en baktun (400 år) og en ny syklus begynner. For aztekerne, så ender en syklus på 25 800 år. Jeg skal ikke nekte for at noen astronomiske hendelser vil skje i 2012, det vil være aktivitet der ute i verdensrommet vært eneste år.

jeg sier at det går ikke ann at begge 2 stemmer med det som faktiskt er sant, dermed er det kun 1 ting som er sant, og siden kristendommen og mye av annen religion har blitt motbevist på mange områder allerede mens vi beviser for evolusjonen mer og mer hver eneste dag så er det akkurat som mattestykket jeg satte opp til deg:
Igjen viser du til at du ikke har satt deg inn i stoffet. Kan du forklare med egne ord hvorfor ikke begge to kan stemme, uten å google deg fram til masse youtube-linker som skal overbevise meg? Du er kanskje ikke klar over at kirkene selv godtar evolusjon? Og siden du drar inn Einstein, hva er det Einstein sa som kræsjer med det kristendommen sier?
Lenke til kommentar

jeg kan si deg såpass at mayakalenderen går ut 21/12/2012, akkurat som vi ferier 1nyttårsdag, våres kalender slutter da og begynner på nytt. det er det som skjer med mayakalenderen på den datoen, og jo mayane spådde verdens undergang på den datoen deres kalender gikk ut.

Den lange Mayakalenderen begynner en ny syklus denne datoen, den ender ikke. Vår kalender ender ikke ved nyttårsaften, den begynner på nytt. Mayaene i dag tillegger ikke denne datoen noe særlig vekt, og selv tolkningen av de få tekstene fra Mayakulturen som omhandler "verdens ende" er omdiskuterte.

Uten å gå inn i en diskusjon om religion er sant eller ikke, er det ikke alltid slik at 2 meninger eksluderer hverandre. Rock er bra musikk motsier ikke at klassisk musikk også kan være bra. Begge deler kan stemme, selv om dette er et banalt eksempel. Religion er selvsagt omdiskutert, all den tid det ikke går an å motbevise det guddommeliges eksistens. Det er derfor det kalles "tro", og mange irriterer seg grenseløst over at man ikke kan basere dette på beviser. Man kan sannsynliggjøre at gud ikke finnes, men man kan ikke bevise det, all den tid gud regnes for å være overnaturlig, og derfor ikke kan motbevises med grunnlag i naturvitenskapen (som baserer seg på det "naturlige", og ikke "overnaturlige").

religion er ikke annet enn fiksjon og overtro, det finnes ikke noe beviser for dette, det finnes ingenting som kan fastslå dette i det hele tatt.

Riktig, man kan ikke bevise, derav begrepet "tro". Man kan som sagt heller ikke motbevise noe som per definisjon står over det bevisbare. Hadde det kunne bevises eller motbevises ville det vært kalt "viten" og ikke "tro".

bibelen er bare en novelle, eller bok om du vil, altså det er bare oppdiktet av 1 helt normal person fordi han søkte makt, berømthet, rikdom...

Forskere har lenge debbatert formålet med bøkene i bibelen, men makt og rikdom var sannsynligvis ikke en av dem, all den tid de fleste evangelistene og andre forfattere i bibelen led martyrdøden og ble forfulgt for sitt syn. Forøvrig er det mer enn 1 forfatter av bibelen, men det visste du sikkert. Igjen, sannhetgestalten av Bibelen er på mange områder blitt tilbakebevist, i det minste på områder som tåler vitenskapelig inspeksjon, men trosgrunnlaget for den kristne tro kan vanskelig bevises eller motbevises,

Norge er basert på kristendom (alt av lover og regjering og alt sammen)

men hvordan har det da seg at nesten kun 1 mill mennesker i norge signerte seg opp til den norske kirke?

hadde man tatt det valget for hundre år siden så ville utfallet vært helt andereledes

Grunnloven vår er tuftet på kristne idealverdier, men innholdet er i mye større del basert og inspirert av resultatene av den franske revolusjonen og opplysningstiden. Det er nesten bare kravet om at den norske kongen må bekjenne seg til den kristne tro som kan sies å være utelukkende tuftet på kristendommen. Mennesker i dag bruker kirkene i mindre grad enn tidligere, dette kan ha noe med en større andel ateisme i samfunnet, eller det kan ha noe med at mange ønsker å praktisere en individualistisk religiøsitet i dag. Vi blir ikke lenger stigmatisert fordi vi ikke går i kirkene, slik som før. Man skal ikke fryktelig langt tilbake i tid før det var straffbart å ikke møte til gudstjeneste om søndagen.

Jeg ønsker ikke å diskutere sannhetsgestalten av religioner, men valgte å peke på noen av poengene dine som kan diskuteres eller klargjøres bedre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...