Sarah78 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Jeg har ikke noe behov for å begraves i kirken, men for mine etterlatte når den tid kommer tror jeg at dette er den letteste løsningen. Har selv vært i den situssjonen, og det er ikke da man har lyst til å styre og ordne med alternative løsninger. De "kristne" tradisjonene som jul og bryllup vil nok bestå, det er fine tradisjoner, men man kan jo spørre seg selv hva man egentlig feirer ved jul og bryllup.... Viss det tradisjonelle kirke-bryllupet skal bestå er man avhengig at noen er interessert i å beholde religionen for øvrig.. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Det stemmer at det er den letteste løsningen. Til tross for dette, så fungerer det jo i praksis veldig bra. Jeg har i tillegg fått en del respekt for presten i kommunen, da han har vist stor støtte og forståelse i en fæl periode i livet mitt. Det finnes mye positivt (og en del negativt) i kristendommen, og jeg tror de fleste har noe å lære. Historiene er neppe sanne, men moralen er der fremdeles. Angående fering av jul og bryllup. Det er kjent at jul egentlig er en hedensk, nordisk feiring av midtvintersdagen - som senere er blitt "endret" til å feire Jesu fødsel. Den kristne verdien i julefeiringen er klart blitt mindre; men julen får likevel det gode frem i oss. Vi feirer og bryr oss om nære venner og slektninger. Det er vel det som betyr mest Jeg har ikke noe behov for å begraves i kirken, men for mine etterlatte når den tid kommer tror jeg at dette er den letteste løsningen. Har selv vært i den situssjonen, og det er ikke da man har lyst til å styre og ordne med alternative løsninger. De "kristne" tradisjonene som jul og bryllup vil nok bestå, det er fine tradisjoner, men man kan jo spørre seg selv hva man egentlig feirer ved jul og bryllup.... Viss det tradisjonelle kirke-bryllupet skal bestå er man avhengig at noen er interessert i å beholde religionen for øvrig.. Det viser seg at tradisjoner har en tendens til å vare - dog, endre seg ut i fra samfunnets syn. Endret 29. oktober 2010 av Quote 1 Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Det stemmer at det er den letteste løsningen. Til tross for dette, så fungerer det jo i praksis veldig bra. Jeg har i tillegg fått en del respekt for presten i kommunen, da han har vist stor støtte og forståelse i en fæl periode i livet mitt. Det finnes mye positivt (og en del negativt) i kristendommen, og jeg tror de fleste har noe å lære. Historiene er neppe sanne, men moralen er der fremdeles. Angående fering av jul og bryllup. Det er kjent at jul egentlig er en hedensk, nordisk feiring av midtvintersdagen - som senere er blitt "endret" til å feire Jesu fødsel. Den kristne verdien i julefeiringen er klart blitt mindre; men julen får likevel det gode frem i oss. Vi feirer og bryr oss om nære venner og slektninger. Det er vel det som betyr mest Kunne ikke vert mere enig Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Det stemmer at det er den letteste løsningen. Til tross for dette, så fungerer det jo i praksis veldig bra. Jeg har i tillegg fått en del respekt for presten i kommunen, da han har vist stor støtte og forståelse i en fæl periode i livet mitt. Det finnes mye positivt (og en del negativt) i kristendommen, og jeg tror de fleste har noe å lære. Historiene er neppe sanne, men moralen er der fremdeles. Angående fering av jul og bryllup. Det er kjent at jul egentlig er en hedensk, nordisk feiring av midtvintersdagen - som senere er blitt "endret" til å feire Jesu fødsel. Den kristne verdien i julefeiringen er klart blitt mindre; men julen får likevel det gode frem i oss. Vi feirer og bryr oss om nære venner og slektninger. Det er vel det som betyr mest Jeg har ikke noe behov for å begraves i kirken, men for mine etterlatte når den tid kommer tror jeg at dette er den letteste løsningen. Har selv vært i den situssjonen, og det er ikke da man har lyst til å styre og ordne med alternative løsninger. De "kristne" tradisjonene som jul og bryllup vil nok bestå, det er fine tradisjoner, men man kan jo spørre seg selv hva man egentlig feirer ved jul og bryllup.... Viss det tradisjonelle kirke-bryllupet skal bestå er man avhengig at noen er interessert i å beholde religionen for øvrig.. Det viser seg at tradisjoner har en tendens til å vare - dog, endre seg ut i fra samfunnets syn. Moralen kommer ikke fra kristendommen. De moralreglene som finnes er vanlige i de fleste kulturer. Og gudereglene med at han overvåker tankene dine er jo så man kan bli paranoid! Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem. Fullstendig enig, i feks bryllup er det absurd å love noe til gud ift å love noe til den man faktisk gifter seg med. Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem. Fullstendig enig, i feks bryllup er det absurd å love noe til gud ift å love noe til den man faktisk gifter seg med. Da kan du heller ikke forvente deg at brullupet skal finne sted i kirka... Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem. Fullstendig enig, i feks bryllup er det absurd å love noe til gud ift å love noe til den man faktisk gifter seg med. Da kan du heller ikke forvente deg at brullupet skal finne sted i kirka... Det er akkurat det jeg burde kunne, da jeg betaler min andel av lønna til prestene og vedlikehold av kirken. Endret 29. oktober 2010 av McHalvorsen Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem. Fullstendig enig, i feks bryllup er det absurd å love noe til gud ift å love noe til den man faktisk gifter seg med. Da kan du heller ikke forvente deg at brullupet skal finne sted i kirka... Det er akkurat det jeg burde kunne, da jeg betaler min andel av lønna til prestene og vedlikehold av kirken. Du er jo for at kirka skal løsrives fra staten? I tillegg kan du ikke forlange å gifte deg i guds hus og samtidig ta vekk alt det religiøse som er grunnen til at kirka eksisterer. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem. Fullstendig enig, i feks bryllup er det absurd å love noe til gud ift å love noe til den man faktisk gifter seg med. Da kan du heller ikke forvente deg at brullupet skal finne sted i kirka... Det er akkurat det jeg burde kunne, da jeg betaler min andel av lønna til prestene og vedlikehold av kirken. Du er jo for at kirka skal løsrives fra staten? I tillegg kan du ikke forlange å gifte deg i guds hus og samtidig ta vekk alt det religiøse som er grunnen til at kirka eksisterer. Kirken kan ikke overta kirkene dersom kirken løsrives, da må de kjøpe byggene. Så gjerne for meg at kirken løsrives og at bryllup uten prest kan foregå i en kirke istedetfor ett kjedelig kontor på tinghuset. De aller fleste som er i ett bryllup eller begravelse er ikke der for å få en religiøs opplevelse overhodet, de er der av helt andre grunner. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Beklager, ble litt feil med siteringa. Jeg kommenterer innlegg som Tobben70 har skrevet. Hva som skjer med meg etter at jeg er død er revnende likegyldig. De kan mate meg til grisene hvis de vil Mener du virkelig dette? Betyr det ingenting for deg at din kropp blir lagt i fred? I praksis er jo en tradisjonell kristen begravelse litt bisarr med tanke på forråtningen. Men den symbolske verdien er litt mer verdt enn å bli spist av griser. Moralen kommer ikke fra kristendommen. De moralreglene som finnes er vanlige i de fleste kulturer. Og gudereglene med at han overvåker tankene dine er jo så man kan bli paranoid! Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem. Ja, det stemmer sikkert at moral ikke nødvendigvis kommer fra kristendommen. Men jeg tror at da kristendommen ble "oppfunnet", ble det brukt for å skape flere moraler og for å få folk til å bry seg mer. På samme måte som politiet gir deg bot dersom du ikke følger samfunnets lover og normer. Frykt er et våpen for seg selv. Jeg er forøvrig enig i det siste utsagnet. Dette er jo allerede godt i gang med tanke på humanetiske bryllup, konfirmasjon og begravelse. Det er vanskelig å ta et sunt og fornuftig valg. En vil vel gjerne stå for det en mener, men en vil vel også beholde tradisjoner som en har utviklet et visst forhold til i løpet av livet? Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem. Fullstendig enig, i feks bryllup er det absurd å love noe til gud ift å love noe til den man faktisk gifter seg med. Da kan du heller ikke forvente deg at brullupet skal finne sted i kirka... Det er akkurat det jeg burde kunne, da jeg betaler min andel av lønna til prestene og vedlikehold av kirken. Du er jo for at kirka skal løsrives fra staten? I tillegg kan du ikke forlange å gifte deg i guds hus og samtidig ta vekk alt det religiøse som er grunnen til at kirka eksisterer. Kirken kan ikke overta kirkene dersom kirken løsrives, da må de kjøpe byggene. Så gjerne for meg at kirken løsrives og at bryllup uten prest kan foregå i en kirke istedetfor ett kjedelig kontor på tinghuset. De aller fleste som er i ett bryllup eller begravelse er ikke der for å få en religiøs opplevelse overhodet, de er der av helt andre grunner. Jeg regner det faktisk som svært sannsynlig at overgangen til dette skjer ved at kirken betaler leie for byggene til de har råd å kjøpe dem opp. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Det kan godt hende, men det vil bli en betydelig regning fordelt på en ganske liten del av den norske befolkningen. Spørs hvor mange som er interresert i dette når det kommer til stykket. Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Det kan godt hende, men det vil bli en betydelig regning fordelt på en ganske liten del av den norske befolkningen. Spørs hvor mange som er interresert i dette når det kommer til stykket. Viss man ønsker at barn skal døpes ,konfirmeres ,gifte seg og begraves i kirka må man være medlem-dette er nok til å betale. edit:skrive feil Endret 29. oktober 2010 av Sarah78 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Beklager, ble litt feil med siteringa. Jeg kommenterer innlegg som Tobben70 har skrevet. Hva som skjer med meg etter at jeg er død er revnende likegyldig. De kan mate meg til grisene hvis de vil Mener du virkelig dette? Betyr det ingenting for deg at din kropp blir lagt i fred? I praksis er jo en tradisjonell kristen begravelse litt bisarr med tanke på forråtningen. Men den symbolske verdien er litt mer verdt enn å bli spist av griser. Ja, for min del betyr det ingenting....jeg er jo død. Det er vel for de etterlatte at dette har betydning. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Det vil bli en umulig oppgave å løse, skal man da ha karantene tid for å være medlem? Bindingstid kanskje? Eller betale for hver gang man skal foreta seg noe i kirken? Hvis kirken skulle hatt samme betingelser som alle andre, feks leie 10 mål tomt på vestre gravlund i oslo ville de aldri kunnet dekke kostnadene. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Jaja, det kan ikke være lett å tenke som dere. Er dere helt blinde over helbredelser og overnaturlige ting? Tror dere seriøst at det ikke finnes en Gud? Kristendommen vil bestå. Hvilke helbredelser og overnaturlige ting er det du snakker om? Jeg har faktisk ikke sett bevis for noen av delene enda. Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Det vil bli en umulig oppgave å løse, skal man da ha karantene tid for å være medlem? Bindingstid kanskje? Eller betale for hver gang man skal foreta seg noe i kirken? Hvis kirken skulle hatt samme betingelser som alle andre, feks leie 10 mål tomt på vestre gravlund i oslo ville de aldri kunnet dekke kostnadene. Jeg regnet faktisk med det var selve bygget det var snakk om-innbiller meg at gravsteder er offentlige områder og bør derfor eies av staten. Regner med man betaler års kontigent for å være medlem.dette er bare synsing. Men siden de fleste(om det ikke akuratt er gjennomsnittet av brukeren av denne tråden)ønsker disse kirkelige handlingene-vil det ikke være et problem. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Mener du virkelig dette? Betyr det ingenting for deg at din kropp blir lagt i fred? I praksis er jo en tradisjonell kristen begravelse litt bisarr med tanke på forråtningen. Men den symbolske verdien er litt mer verdt enn å bli spist av griser. Ja, for min del betyr det ingenting....jeg er jo død. Det er vel for de etterlatte at dette har betydning. Er så utrolig enig!!! Hadde det ikke vært for de etterlatte og deres behov for en stein et eller annet sted så kunne de godt ha gravlagt med opp ned ute på en fylling for alt jeg bryr meg! Jeg er jo død så det bryr meg overhodet ikke.. Skjønner heller ikke hvorfor vi skal ha en stein med navnet på heller jeg da... Har aldri besøkt en slik stein (Enda jeg har en del venner som er havnet "six foot under" som det heter opå nynorsk..) og kommer aldri noensinne til å besøke en slik stein med et navn på nettopp fordi jeg med stor sannsynlighet ikke tror at det har en dritt for seg.... Det er batre en stein med et navn på, that's it... Og derfor fylling, for da kan jeg i det minste bli til gass folk kan ha nytte av Men kirker burde åpnes for alle da alle betaler dem. Enten det eller så får vi sette opp nøytrale bygninger der hvemsomhelst kan vies/gravlegges og rive/selge kirkene, for de oppfyller ikke kravene til de som faktisk betaler dem.... I så måte gleder jeg meg til staten skiller lag med kirken, for den kirken vi har her jeg bor er så stygg at fuglene flyr opp ned over den og den MÅ derfor rives. Eller bygges om til noe som passer i en slum... Og så slipper jeg det infernalske bråket om søndagene og det gleder jeg meg til... Tenk å få sitte på verandaen med tømmermenn UTEN å plages av klokke spillet til fanklubben til jesus... *Ser for meg ruinene* Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem. Jeg blir bare mer oppgitt og lei meg av å lese sånt. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Vi kan beholde tradisjonene, men fjerne det religiøse fra dem. Jeg blir bare mer oppgitt og lei meg av å lese sånt. Hvorfor det? De kristne har jo kuppet våre gamle skikker og gjort dem "kristne".... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå