ThePerfectTool Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Det er ingen hemmelighet at dagens ungdom er langt mindre religiøs enn tidligere generasjoner. Nye framskritt innen vitenskap har gjort det vanskeligere og vanskeligere for religioner å holde på sine medlemmer. Her i Norge treffer jeg langt flere ateister enn troende på min alder, og KrF mister stadig fotfeste i befolkningen. Om 20-30 år når denne generasjonen for alvor begynner å få makt i samfunnet, hvordan vil det religiøse bildet være da? Vil vi fremdeles ha en statskirke? Vil troende bli sett på som en minoritet? Vil overgangen fra en befolkning med stor andel troende til en liten andel troende gå fredelig for seg? Vil det tjene befolkningen å distansere stat fra religion? Jeg tror ikke statskirken kommer til å bestå, og jeg tror vi vil ha en stor majoritet med ateister i landet, i alle folkegrupper, inkludert innbyggere med muslimsk bakgrunn. Diskuter 1 Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg tror den virkelig store nøkkelen som gir flere ateister er informasjon. Før Internett og massemedia hadde man ingen mulighet som tenåring å undersøke om det pastoren sa faktisk var sant... I dag kan man google hva som helst, og få sett saken fra ørten vinkler.. Uten informasjon hadde nok jeg fortsatt vært kristen. Jeg tror nok muslimene kommer til å holde ut i troen lengre enn kristne. Folk i Norge blir sekulære, mens ekstreme islamister blir flere og flere her... hva som skjer til slutt.. ikke godt å vite.. Ekstreme islamister skal jo ta hele verden... tro, eller dø. 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg tror muslimene som kommer til Norge har større sjanse for å ende opp med en kommende generasjon av ateister enn de som forblir i sitt opprinnelige hjemland. Litt off-topic, men jeg vil igjen påpeke at det beste forsvar mot "islamisering" er å lære at all religion er grunnløs, og at tro ikke er noe du kan vifte rundt med og kreve noe fra andre basert på. Tro er ikke noe mer enn tro. Mer konservativ kristendom vil være et dårlig forsvar, da det bare lærer folk opp til at det er riktig å basere sitt liv på tro. Statskirken håper jeg at vi blir kvitt snart. Men vi trenger nok nye politikere, kanskje nye politiske parti som tør å gjøre noe med det. Ja, det vil tjene befolkningen å bli mindre påvirket av religion. Vi vil få færre hindringer når det gjelder å lære nye ting, drive forskning i ukjente felt og faktisk hjelpe folk istedenfor å unngå å røre ved det "hellige" livet. Og vi vil stå langt sterkere mot religiøse ekstremister, som selv vil slite med å finne støttespillere i en ikke-troende befolkning. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Ingen vet hva som skjer i fremtiden, men det går an å anta mye. Og når er egentlig fremtiden? Om 5 år? Om 100 år? Om 10.000 år? Det som iallefall vil skje, og holder på å skje allerede, er: 1. Kristendommen blir stadig mer og mer upopulær, samtidig som det blir stadig mer og mer populært å ikke være kristen. Om dere ikke skjønner forskjellen, spiller det ingen rolle uansett. Statskirken blir avviklet, landet blir gradvis mer og mer avkristnet. 2. Islam blir mindre og mindre fremmed, skremselsord som "snikislamisering" som vi fnyser av, er et faktum. Og vi har bare sett toppen av isberget. Vi blir mer og mer positiv til muslimer og religionen generelt, ettersom vi stadig får flere og flere muslimske naboer og venner. Det vi vet er at Islam har som ideologi å ta over landet og innføre sharia. Når, og om det vil skje, er det ingen som vet. 3. I takt med at kristendommen mister popularitet, er alternativbevegelser og new age på fremmarsj. 4. Religion kommer aldri aldri til å dø ut. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg tror at man må se på fortiden får å kunne "spå" fremtiden. For flere tusen år siden var målet med religion å gi svar. For eksempel hvordan mennesket oppsto, hvem som skapte verden osv. Motivene for å spre denne "kunnskapen" var i noen tilfeller penger, men også makt. Kristendommen er et glimrende eksempel på dette, men korstog og syndegjeld som eksempel. I disse dager tror jeg at, i takt med den økende befolkningen i verden, at religion kommer til å handle mer om å organisere seg, og danne et fellesskap. Man ser dette innenfor Scientologikirken. Dette med fellesskap brukes veldig ofte innenfor markedsføring, for eksempel Apple og Harley Davidson. Skal religioner overleve må de bruke mange av de samme triksene som man bruker i nettopp markedsføring. Før var dette at man havna i helvete hvis man ikke gjorde som presten sa. Dette dreier seg om å spille på "de uvitendes" frykt. Nå til dags funker ikke dette lengre, i samme grad, og diverse sekter har gått over til mer moderne metoder. 3 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg tror at man må se på fortiden får å kunne "spå" fremtiden. For flere tusen år siden var målet med religion å gi svar. For eksempel hvordan mennesket oppsto, hvem som skapte verden osv. Motivene for å spre denne "kunnskapen" var i noen tilfeller penger, men også makt. Kristendommen er et glimrende eksempel på dette, men korstog og syndegjeld som eksempel. Dette er riv ruskende galt. Bibelen ble ikke skrevet for å gi svar på hvordan livet og verden oppstod. De som skrev den hadde også alt annet enn rikdom og makt. Derimot ble de forfulgt og drept for sin tro. Helvetesfrykt er også litt av en myte jeg skriver mer om her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1269714&view=findpost&p=16395587 2 Lenke til kommentar
ThePerfectTool Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 Ingen vet hva som skjer i fremtiden, men det går an å anta mye. Og når er egentlig fremtiden? Om 5 år? Om 100 år? Om 10.000 år? Det som iallefall vil skje, og holder på å skje allerede, er: 2. Islam blir mindre og mindre fremmed, skremselsord som "snikislamisering" som vi fnyser av, er et faktum. Og vi har bare sett toppen av isberget. Vi blir mer og mer positiv til muslimer og religionen generelt, ettersom vi stadig får flere og flere muslimske naboer og venner. Det vi vet er at Islam har som ideologi å ta over landet og innføre sharia. Når, og om det vil skje, er det ingen som vet. Er det utenkelig at den generasjonen med muslimer som vokser opp i Norge i dag kan bli påvirket av nordmenns tanker og verdier som ateister? Selvom mange av de kommer til å forbli muslimer, så vil jeg tro at også en god del kommer til å forlate den muslimske troen, eller ihvertfall gå inn for en mer moderat versjon av islam. Derfor er integrering veldig viktig. Hvis innvandrere går på skole sammen med kun andre innvandrere, og ikke blir introdusert til norsk kultur så sier det jo seg selv at de vil vokse opp til å bli som deres foreldre, istedenfor å dele norske idealer. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Er det utenkelig at den generasjonen med muslimer som vokser opp i Norge i dag kan bli påvirket av nordmenns tanker og verdier som ateister? Selvom mange av de kommer til å forbli muslimer, så vil jeg tro at også en god del kommer til å forlate den muslimske troen, eller ihvertfall gå inn for en mer moderat versjon av islam. Derfor er integrering veldig viktig. Hvis innvandrere går på skole sammen med kun andre innvandrere, og ikke blir introdusert til norsk kultur så sier det jo seg selv at de vil vokse opp til å bli som deres foreldre, istedenfor å dele norske idealer. Integrering av personer er viktig, ikke av religion. Integrering av religion vil bare forsøple samfunnet vårt. Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Er det utenkelig at den generasjonen med muslimer som vokser opp i Norge i dag kan bli påvirket av nordmenns tanker og verdier som ateister? Selvom mange av de kommer til å forbli muslimer, så vil jeg tro at også en god del kommer til å forlate den muslimske troen, eller ihvertfall gå inn for en mer moderat versjon av islam. Derfor er integrering veldig viktig. Hvis innvandrere går på skole sammen med kun andre innvandrere, og ikke blir introdusert til norsk kultur så sier det jo seg selv at de vil vokse opp til å bli som deres foreldre, istedenfor å dele norske idealer. Integrering av personer er viktig, ikke av religion. Integrering av religion vil bare forsøple samfunnet vårt. Viser til tråden finnes det en gud- Og mener at så lenge gud finnes som et begrep i noen av oss og muligens til evig tid,vil religion kunne oppstå av ingen verdens ting og dermed aldri utryddes. Men nå kan det jo hende genet forsvinner i evulusjonen-i og med at det muligens blir noe man ikke lenger har bruk for. Det store spørsmålet er da-Har vi bruk for Gud? (Jeg personlig har jo det ,men dette behovet knytter seg jo til tros genet regner jeg med. edit:som igjen kan tolkes som en grunn i seg selv til at det aldri vil bli utryddet)) Endret 28. oktober 2010 av Sarah78 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Er det utenkelig at den generasjonen med muslimer som vokser opp i Norge i dag kan bli påvirket av nordmenns tanker og verdier som ateister? Selvom mange av de kommer til å forbli muslimer, så vil jeg tro at også en god del kommer til å forlate den muslimske troen, eller ihvertfall gå inn for en mer moderat versjon av islam. Derfor er integrering veldig viktig. Hvis innvandrere går på skole sammen med kun andre innvandrere, og ikke blir introdusert til norsk kultur så sier det jo seg selv at de vil vokse opp til å bli som deres foreldre, istedenfor å dele norske idealer. Integrering av personer er viktig, ikke av religion. Integrering av religion vil bare forsøple samfunnet vårt. Viser til tråden finnes det en gud- Og mener at så lenge gud finnes som et begrep i noen av oss og muligens til evig tid,vil religion kunne oppstå av ingen verdens ting og dermed aldri utryddes. Men nå kan det jo hende genet forsvinner i evulusjonen-i og med at det muligens blir noe man ikke lenger har bruk for. Det store spørsmålet er da-Har vi bruk for Gud? (Jeg personlig har jo det ,men dette behovet knytter seg jo til tros genet regner jeg med) Selvfølgelig har vi ikke bruk for gud! Jeg har ikke gud og klarer meg veldig godt :-) 5 Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Er det utenkelig at den generasjonen med muslimer som vokser opp i Norge i dag kan bli påvirket av nordmenns tanker og verdier som ateister? Selvom mange av de kommer til å forbli muslimer, så vil jeg tro at også en god del kommer til å forlate den muslimske troen, eller ihvertfall gå inn for en mer moderat versjon av islam. Derfor er integrering veldig viktig. Hvis innvandrere går på skole sammen med kun andre innvandrere, og ikke blir introdusert til norsk kultur så sier det jo seg selv at de vil vokse opp til å bli som deres foreldre, istedenfor å dele norske idealer. Integrering av personer er viktig, ikke av religion. Integrering av religion vil bare forsøple samfunnet vårt. Viser til tråden finnes det en gud- Og mener at så lenge gud finnes som et begrep i noen av oss og muligens til evig tid,vil religion kunne oppstå av ingen verdens ting og dermed aldri utryddes. Men nå kan det jo hende genet forsvinner i evulusjonen-i og med at det muligens blir noe man ikke lenger har bruk for. Det store spørsmålet er da-Har vi bruk for Gud? (Jeg personlig har jo det ,men dette behovet knytter seg jo til tros genet regner jeg med) Selvfølgelig har vi ikke bruk for gud! Jeg har ikke gud og klarer meg veldig godt :-) Det har jeg ikke mer enn ditt ord på (spøk-refererer til dette med tro) edit-utrolig tørr- Men vi er jo et sterkt ord i sammenhengen da... Endret 28. oktober 2010 av Sarah78 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Det har jeg ikke mer enn ditt ord på (spøk-refererer til dette med tro) edit-utrolig tørr- Men vi er jo et sterkt ord i sammenhengen da... Ja, vi var kanskje litt feil, selv om jeg ikke tror at jeg er den eneste som klarer seg uten gud :-) Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Jaja, det kan ikke være lett å tenke som dere. Er dere helt blinde over helbredelser og overnaturlige ting? Tror dere seriøst at det ikke finnes en Gud? Kristendommen vil bestå. Endret 28. oktober 2010 av mrDaveAwesome 1 Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Jaja, det kan ikke være lett å tenke som dere. Er dere helt blinde over helbredelser og overnaturlige ting? Tror dere seriøst at det ikke finnes en Gud? Kristendommen vil bestå. Som kristen må jeg likevel si meg uenig i at kristendommen vil bestå som et faktum-mange religioner har tidligere dødt ut-man skal aldri si aldri. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Jaja, det kan ikke være lett å tenke som dere. Er dere helt blinde over helbredelser og overnaturlige ting? Tror dere seriøst at det ikke finnes en Gud? Kristendommen vil bestå. Det er dere som blir blindet av helbredelser og undre. Disse har aldri blitt påvist! 4 Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Det har de vel? Let litt flere steder enn Ateistgudikkeeksisterer.org 1 Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 all religion kommer til å dø ut etterhvert eneste poenget med religion er det faktum at menneskene trenger håp og tro for å drive seg selv framover. før i tida hadde man ingenting annet enn religionen å håpe og tro på at det var en mening med livet og alt det der. de som har tenkt at det ikke er noe mening med livet og har hatt depressive dager pga slike tanker vet nøyaktig hva jeg snakker om. de som ikke har hatt det: prøv å tenk slik en dag og føl hvor mye dere har lyst til å jobbe og drive verden framover, se hvor mye engasjemang dere har.... eneste dere kommer til å sitte igjen med er en konsoll eller pc og tenke hva faen er vitsen.. all religion er basert på håp og tro for menneskeheten i dag og framover så har vi mye kunnskaper innen universet og evulosjonen og vi kommer til å få så sinnsykt mye mer kunnskaper om hva, hvorfor og hvordan framover i tid. dette kommer til å ta håp og tro i fra menneskeheten fordi vi har noe vi kan bevise ordentlig som virkelig blir 100x sterkere enn noe religion noen gang har vært jeg syntes litt synd på de som enda ikke har forstått det men ok ting tar sin tid og generasjonene har slått seg fast med sitt og står for det de tror på, det er deres drivkraft i livet, men etterhvert kommer folk mer og mer til å gå over til vitenskapelige beviser som evulosjonen. og det kommer til å forandre på absolutt alt. akkurat som første post som ThePerfectTool skreiv at han møter på flere og flere ateister i dag på sin alder enn han gjør med kristne og annen religion. så gå enda 10 år ned i alder så er det tallet enda høyere... så når disse folkene er 50-70år gamle, hvor mange religøse folk tror dere det er igjen? så og si nada (ingen) kirker forsvinner og alt ja, men disse islamene som går med slør over hele odet kommer fortsatt til å gå med slørene men troen kommer til å være helt anderledes. så ja, all religion kommer til å dø ut ganske så kjappt nå framover Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 all religion kommer til å dø ut etterhvert eneste poenget med religion er det faktum at menneskene trenger håp og tro for å drive seg selv framover. før i tida hadde man ingenting annet enn religionen å håpe og tro på at det var en mening med livet og alt det der. de som har tenkt at det ikke er noe mening med livet og har hatt depressive dager pga slike tanker vet nøyaktig hva jeg snakker om. de som ikke har hatt det: prøv å tenk slik en dag og føl hvor mye dere har lyst til å jobbe og drive verden framover, se hvor mye engasjemang dere har.... eneste dere kommer til å sitte igjen med er en konsoll eller pc og tenke hva faen er vitsen.. all religion er basert på håp og tro for menneskeheten i dag og framover så har vi mye kunnskaper innen universet og evulosjonen og vi kommer til å få så sinnsykt mye mer kunnskaper om hva, hvorfor og hvordan framover i tid. dette kommer til å ta håp og tro i fra menneskeheten fordi vi har noe vi kan bevise ordentlig som virkelig blir 100x sterkere enn noe religion noen gang har vært jeg syntes litt synd på de som enda ikke har forstått det men ok ting tar sin tid og generasjonene har slått seg fast med sitt og står for det de tror på, det er deres drivkraft i livet, men etterhvert kommer folk mer og mer til å gå over til vitenskapelige beviser som evulosjonen. og det kommer til å forandre på absolutt alt. akkurat som første post som ThePerfectTool skreiv at han møter på flere og flere ateister i dag på sin alder enn han gjør med kristne og annen religion. så gå enda 10 år ned i alder så er det tallet enda høyere... så når disse folkene er 50-70år gamle, hvor mange religøse folk tror dere det er igjen? så og si nada (ingen) kirker forsvinner og alt ja, men disse islamene som går med slør over hele odet kommer fortsatt til å gå med slørene men troen kommer til å være helt anderledes. så ja, all religion kommer til å dø ut ganske så kjappt nå framover :!: 1 Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 all religion kommer til å dø ut etterhvert eneste poenget med religion er det faktum at menneskene trenger håp og tro for å drive seg selv framover. før i tida hadde man ingenting annet enn religionen å håpe og tro på at det var en mening med livet og alt det der. de som har tenkt at det ikke er noe mening med livet og har hatt depressive dager pga slike tanker vet nøyaktig hva jeg snakker om. de som ikke har hatt det: prøv å tenk slik en dag og føl hvor mye dere har lyst til å jobbe og drive verden framover, se hvor mye engasjemang dere har.... eneste dere kommer til å sitte igjen med er en konsoll eller pc og tenke hva faen er vitsen.. all religion er basert på håp og tro for menneskeheten i dag og framover så har vi mye kunnskaper innen universet og evulosjonen og vi kommer til å få så sinnsykt mye mer kunnskaper om hva, hvorfor og hvordan framover i tid. dette kommer til å ta håp og tro i fra menneskeheten fordi vi har noe vi kan bevise ordentlig som virkelig blir 100x sterkere enn noe religion noen gang har vært jeg syntes litt synd på de som enda ikke har forstått det men ok ting tar sin tid og generasjonene har slått seg fast med sitt og står for det de tror på, det er deres drivkraft i livet, men etterhvert kommer folk mer og mer til å gå over til vitenskapelige beviser som evulosjonen. og det kommer til å forandre på absolutt alt. akkurat som første post som ThePerfectTool skreiv at han møter på flere og flere ateister i dag på sin alder enn han gjør med kristne og annen religion. så gå enda 10 år ned i alder så er det tallet enda høyere... så når disse folkene er 50-70år gamle, hvor mange religøse folk tror dere det er igjen? så og si nada (ingen) kirker forsvinner og alt ja, men disse islamene som går med slør over hele odet kommer fortsatt til å gå med slørene men troen kommer til å være helt anderledes. så ja, all religion kommer til å dø ut ganske så kjappt nå framover https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1270937&view=findpost&p=16397221 Ingenting som tilsier at religion kommer til å dø ut. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Individualisme innenfor religion er et element som ser ut til å stå sterkere i fremtiden enn før. Det er mange som allere i dag på spørsmål om de er religiøse svarer: "Ja, men jeg har min egen forståelse av det guddommelige". Denne individualismen henger muligens også sammen med fokuset på individualitet i samfunnet generelt, men det er uansett vanskelig å spå om fremtiden. Samtidig som individualismen er stadig voksende, ser vi at trangen til å gruppere seg også gjør seg gjeldende, dette kan være en innebygd mekanisme i mennesket som søker etter samhold og anerkjennelse fra andre. Dette er forsåvidt ikke noe helt nytt, individualitet innenfor etablerte religiøse grupperinger fantes før også, Katarene og andre religiøse samfunn som ikke trengte prester som et "bindeledd" mellom individet og det guddommelige ble raskt fjernet av den mer dogmatiske og autoritære katolske kirken. Personlig ser jeg for meg at individuelle tolkninger vil stå sterkt i religion i fremtiden, og jeg tipper de etablerte religiøse institusjonene på et tidspunkt forandrer seg i takt med flertallets ønsker. (eksempler på dette ser vi allerede i forhold til reformasjonen, den katolske motreformasjonen, debatt rundt homofili i kirken, avskaffelse av avlat, tiende m.m.) Jeg tviler på at det noensinne vil oppstå én verdensreligion som alle kan enes om, men jeg tror heller ikke det åndelige aspektet vil forsvinne, selv om mange velger ateismen. Om jeg skal tippe hvordan religion ser ut en stund inn i fremtiden, tror jeg kanskje de religiøse i større grad vil vektlegge filosofiske spørsmål og universets mysterier, kanskje noen til og med vil hevde at "deres" gud bare er et aspekt av andres "guder", og på denne måten ser "sannheten" i ulike religioner heller enn å krangle og krige om detaljer i tolkningen. (Bahaismen ser ut til å utvikle seg i denne retningen bl.a.) Anyway, dette er mine tanker om temaet, kan godt hende det utvikler seg helt anderledes. Kanskje det ender opp med at vitenskapen i seg selv heller blir en slags religion, en slags "church of scientific reason", man forsøkte jo på et tidspunkt å ofre på "fornuftens alter" etter den franske revolusjon såvidt jeg husker, uten at dette slo helt an. "Church of the atom" fra Fallout spillet er jo også en form for dette, selv om det er hentet fra et postapokalyptisk sci-fi spill. Endret 28. oktober 2010 av ChaosPredicted 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå