Gå til innhold

Regler for feriepenger?

pierce007

Anbefalte innlegg

Avslutter forhold ved månedsskiftet og begynner i ny jobb.

Det er slik at jeg kan få utbetalt feriepenger ved arbeidsslutt minus skattesatsen på skattekortet. Ved neste år kan jeg vet ta dette ut uten å skatte.

Når jeg nå begynner i ny jobb, kan jeg da ta ut feriepenger tom juni minus skatt? (ferie i juli)? Sålenge arbeidsgiver sier ja...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanlige i en slik situasjon er vel at du tar (ulønnet) ferie fra din nye arbeidsgiver, og så bruker av feriepengene fra forrige arbeidsgiver istedenfor lønn.

Det varierer litt hvordan arbeidsgiverne løser dette. Noen lar deg trekke hele ferien i forkant (slik du skriver), andre trekker deg i lønn den tiden du har ferie (altså trekk i første lønning etter du tar ut ferie).

Lenke til kommentar

Det vanlige i en slik situasjon er vel at du tar (ulønnet) ferie fra din nye arbeidsgiver, og så bruker av feriepengene fra forrige arbeidsgiver istedenfor lønn.

Det varierer litt hvordan arbeidsgiverne løser dette. Noen lar deg trekke hele ferien i forkant (slik du skriver), andre trekker deg i lønn den tiden du har ferie (altså trekk i første lønning etter du tar ut ferie).

vil ikke få utbetalt lønn nei, så det blir jo bruken av feriepenger fra nov - juni som da evt brukes i juli...

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på feriepengene fra 2009. Altså de du får utbetalt nå (minus skattetrekket, men det får du jo igjen på skatteoppgjøret neste år), samt nov+des fra ny arbeidsgiver. Men det forutsetter jo at du setter til side feriepengene du får nå.. ;)

Forøvrig kan det hende at din nåværende arbeidsgiver kan vente med utbetalingen av feriepenger til over nyttår. Da slipper du skattetrekket :) Jeg husker ikke alle regelene, men mener å huske at siden det er så kort tid igjen av året kan utbetalingen av feriepengene utsettes til etter årsskiftet så lenge begge parter er enige.

Edit: Leif

Endret av RVF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...