Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er et upolart molekyl?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig forenklet forklaring:

Et upolart molekyl er et molekyl som ikke har en negativ eller positiv del.

Vann er et polart molekyl, eten er et upolart molekyl. For å gjøre det vanskeligere kan et upolart molekyl ha polare bindinger, så lenge de "slår hverandre ut".

Fant en fin forklaring på wikipedia, riktignok på engelsk, men bildene viser godt hva jeg prøver å si:

http://en.wikipedia.org/wiki/Polar_molecules

Og dipoler og upolare molekyler er på en måte to sider av samme sak...

Lenke til kommentar

Vann er et polart molekyl, eten er et upolart molekyl. For å gjøre det vanskeligere kan et upolart molekyl ha polare bindinger, så lenge de "slår hverandre ut".

Fant en fin forklaring på wikipedia, riktignok på engelsk, men bildene viser godt hva jeg prøver å si:

Ok, takk! Men dipol og upolart molekyl er ikke det samme. Og når du sier at et upolart molekyl ikke har en negativ eller positiv ende, hva med CO2, der begge endene er negativ? (O=C=O) (CO2 er et upolart molekyl.)

Endret av 24erBest
Lenke til kommentar

Ok, takk! Men dipol og upolart molekyl er ikke det samme. Og når du sier at et upolart molekyl ikke har en negativ eller positiv ende, hva med CO2, der begge endene er negativ? (O=C=O) (CO2 er et upolart molekyl.)

Jeg tror neppe at alkymist mente at upolart molekyl og dipol var det samme. Derimot kan det være riktig å si at et upolart molekyl et et molekyl uten dipolmoment. CO2 molekylet er upolart fordi det kan oppfattes å ha to motsatt rettede dipolmomenter.

Dipolmomenter kommer av usymmetri i ladningsfordelingen.

Endret av compus
Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg var litt uklar. Jeg mente absolutt ikke at dipoler og upolare molekyl er det samme, men det er de samme fysiske lovene som bestemmer om et molekyl er polart som om det er en dipol.

Se igjen på eksempelet BF3. Ser man på molekylet som et hele er det upolart, men hver enkelt B-F binding er en polar binding. Man kan derfor si at BF3 består av tre dipoler som kansellerer hverandre. (selv om man aldri vil finne et fritt B1/3F dipol)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...