larsingedude Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hei, har ett par spørsmål angående egen hjemmeside. Jeg fikk tak i dreamweaver, og har holdt på å leke meg litt med det. Nå har jeg ett par siden, som jeg har lyst til å publisere på nettet. jeg var innom på domeneshop.no, og tenkte å kjøpe meg ett domene. Men så kom det opp en sånn liste, så lurte jeg på hva de enkelte punketene på denne lista betyr. Hva betyr f.eks MySQL 5, og hva er fordelen med egen ip-adresse? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 php = tar "behind the scenes" delen altså utregninger, hente ut data etc fra server/databasen (f.eks forumet her er php) mysql = mest brukte databasen for nettsider Skal du ha noe mer enn bare statiske html sider trenger du php(eller evnt aspx men det er fysj). alle de populære/beste ferdige blogger,forums,portaler etc kommer i php/mysql. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Lei heller en VPS istedet for webhotell. Du lærer mye mer av det, og får et mye mektigere verktøy å leke med. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Skal du leie vps ville jeg skippet leie fra norske sjapper isåfall, ellers blir du ranet Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Absolutt! Jeg eier en VPS i Nederland. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 VPS er jo somregel mye dyrere, skal man bare ha en enkel webside ser jeg ikke poenget. Desutten kan server i Norge være en fordel da det blir raskere for norske brukere, som jeg antar er målgruppen for nettsiden. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 er ikke mange ms vi snakker i forskjell. ikke få av de "norske" hostene som har serverne i utlandet heller. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Kan ikke skjønne hva du skal kjøpe domene for når du ikke engang kan lage nettside. Det blir nesten som å selge skinnet før bjørnen er skutt. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hadde ikke dårlige nettsider fått sett dagens lys ville nettet vært betraktelig mindre enn i dag. *host*nye prisguiden*host* Alle starter et sted Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Det er sant, da hadde vi hatt mye mindre junksider. Man begynner gjerne å lage noe lokalt, og laster det ikke opp før det er brukbart. Man trenger virkelig ikke betale for et domene for å øve seg på å lage nettside. Eller skal du lage for en organisasjon som trenger nettside oppe å gå asap ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå