Gå til innhold

Kupp på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel - det har tydeligvis ikke du. :roll:

"I used my D3's "AF Fine Tune" feature, second from the bottom in the wrench menu, to fix this. This particular lens and my particular D3 needed a setting of about -15.

I wouldn't penalize this model of lens; this varies from sample-to-sample."

 

Edit: Og som sn0dig nevner, og jeg også har fortalt deg før - Kenny Boy suger rør som hovedreferanse. Det er alt, alt for mange dårlige eksempler på hva dem mannen har klart å lire av seg. Han ga for eksempel objektivet i avataren min tommelen ned, og fortalte at det var noe verre, overpriset ræl. Før han neste dag fant ut at det var ham som ikke hadde peil på å fokusere objektiver med manuell fokus, fokuserte riktig og i stedet ga det sin beste karakter. D'oh!

 

 

Edit II: Legg også merke til at han kun snakket om autofokus i sitatet ditt - ikke optisk kvalitet. Han var nemlig veldig fornøyd med optikken, men poengterte at man skulle justere autofokus på akkurat hans eksemplar.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Vel - det har tydeligvis ikke du. :roll:

"I used my D3's "AF Fine Tune" feature, second from the bottom in the wrench menu, to fix this. This particular lens and my particular D3 needed a setting of about -15.

I wouldn't penalize this model of lens; this varies from sample-to-sample."

 

 

Det er vel også en tolkning..... ;)

, men jeg leste også dette:

 

"That said, this lens, which I borrowed from a friend for this review, works great on my D3 once I fine-tune the AF in the appropriate menu. This is why Nikon provides this adjustment. Other cameras, like all earlier Nikons like the D40, have no such adjustment."

 

Så kanskje vurdere den i forhold til flere momenter.....

Lenke til kommentar

Så kanskje vurdere den i forhold til flere momenter.....

flageborg. ALLE objektiver kan ha dårlige eksemplarer. Det der gjelder kun som referanse hvis du har tenkt å kjøpe det spesifikke objektivet som han anmeldte, og det kan godt være det bare var på akkurat hans D3. Les opp på en ordentlig kilde. Eksemplarvariasjon for ett enkelt eksemplar for en enkelt anmelder, som i samme anmeldelse skriver at han ikke synes man skal generalisere ut fra denne ene observasjonen - er et dårlig utgangspunkt for å generalisere om et objektiv.

 

Og - nok om temaet.

Lenke til kommentar

 

Det er alt, alt for mange dårlige eksempler på hva dem mannen har klart å lire av seg. Han ga for eksempel objektivet i avataren min tommelen ned, og fortalte at det var noe verre, overpriset ræl. Før han neste dag fant ut at det var ham som ikke hadde peil på å fokusere objektiver med manuell fokus, fokuserte riktig og i stedet ga det sin beste karakter. D'oh!

 

 

Jepp, og det bekrefter at man ikke skal ta såkalte "ekspert-tips" for god fisk, men med en stor klype salt - UTEN å miste lysten til å prøve det andre "disser".... ;)

 

Av egen erfaring(positiv) med tilsvarende objektiv sliter jeg med å forstå at Kenny Boy klager på dette:

"I'm afraid of this 28-70mm lens because it is so big and heavy. It is Nikon's heaviest midrange zoom ever...."

Lenke til kommentar

Spørsmålet her var vel om 5000 var en ok pris for 28-70, ikke om 28-70 var ett ok objektiv. Jeg kan bekrefte at 5000 er en ganske normal bruktpris på det objektivet.

 

Videre diskusjon rundt hvorvidt 28-70 er ett bra objektiv eller ikke, og hvor mange kilo salt man skal ta sammen med Kennys skriverier foreslår jeg å ta i en egen tråd...

Lenke til kommentar

 

Ser ikke ut som Thom har noe på det objektivet...

 

 

Jo, faktisk omtaler han det veldig positivt i denne artikkelen...

 

The 28-70mm f/2.8 AF-S is even....

 

MEN, det kommer en liten reminder i slutten av artikkelen:

"I was prepared to be disappointed with Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5 IF-ED AF-S lens. Instead, I've decided to keep in my bag and use it regularly. Remember, I don't say that about the 28-70mm or 35-70mm AF-S lenses.(Why? Because both are large lenses with very small focal length ranges--you don't get a lot of flexibility with them, so I don't find using them much more convenient than having a 35mm, 60mm, and 85mm lens in my bag. And, as good as the modern zooms are, they're no match for the fixed lenses.)"

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Er 5000 en OK pris for et pent brukt 28-70 fra nikon? :)

 

Jeg har sett dem ned i 4500,-

Men det er absolutt no way jeg ville kjøpt 28-70mm for å spare et par tusenlapper i stedet for en 24-70mm!

Den er litt bedre optisk, lettere, mindre, og går ned i 24mm, som er en himmellvid forskjell! (bokstavelig talt ;) )

 

Her er en (godt brukt en) til 7500,- som jo burde kvalifisere til et kupp:

http://www.finn.no/f...nnkode=31737049

 

EDIT: Leif&layout ;-)

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men det er absolutt no way jeg ville kjøpt 28-70mm for å spare et par tusenlapper i stedet for en 24-70mm!

Den er litt bedre optisk, lettere, mindre, og går ned i 24mm, som er en himmellvid forskjell! (bokstavelig talt ;) )

 

 

Ser ut som de fleste utvikler seg i denne retningen....

 

28-70mm ---> 24-70mm ---> 17-70mm ---> 17-50mm ---> FASTOPTIKK

Lenke til kommentar

Er 5000 en OK pris for et pent brukt 28-70 fra nikon? :)

 

Jeg har sett dem ned i 4500,-

Men det er absolutt no way jeg ville kjøpt 28-70mm for å spare et par tusenlapper i stedet for en 24-70mm!

Den er litt bedre optisk, lettere, mindre, og går ned i 24mm, som er en himmellvid forskjell! (bokstavelig talt ;) )

 

Her er en (godt brukt en) til 7500,- som jo burde kvalifisere til et kupp:

http://www.finn.no/f...nnkode=31737049

 

EDIT: Leif&layout ;-)

 

 

Det jeg sitter å vurderer opp og imente. Dog, ser at 8-8,5k er normalt for 24-70, så ville ikke betalt 7,5k for en sliten en. 1k mer for en strøken er verdt det.

 

Takk. Skal ta med det i vurderingen, selv om tester sier at 28-70 er et godt objektiv. Tenker også å kjøpe Samyang 14mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...