Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja jeg har i alle år drasset med meg mine kamera ute uansett temp og min sønn som bor på Svalbard har bestandig med seg sin Canon ut på tur, og der er det virkelig kaldt.

Bar pass på å ikke ta det rett inn i varmen ubeskyttet, legg det feks i en tett plastpose før du tar det inn og la det ligge i denne til det er temperert, helst ikke i det varmeste rommet i huset.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt både Canon 350D, 30D og 7D i ekstrem kulde uten at de har tatt skade av det, iallefall ikke som jeg har oppdaget. 7D hadde jeg med på en flere dagers tur på fjellet forrige vinter og hadde det da liggende ute hele dagen, alle dagene, i temperaturer på mellom -25 og -31. Tok batteriet ut av kameraet og hadde det i lomma når kameraet ikke var i bruk. På natta turte jeg ikke la kamerasekken ligge ute, da lå det inni den kalde sekken på det kaldeste og mest trekkfulle stedet i teltet, jeg tok aldri kameraet inn i varmen mens jeg var på tur. Jeg tror at det mest kritiske er når kameraet engang skal tas inn i varmen igjen, da er snekkern sitt råd det jeg bruker å gjøre.

Lenke til kommentar

Bruker det i -30 som jeg gjør i +20, eneste forskjellen er at batteriet flater ut kjappere når det er virkelig kaldt. Er man veldig forsiktig tar man det i plastpose og "tempererer" det når det tas inn i varmen igjen. Har aldri brydd meg om å gjøre dette selv, så langt ingen problem utenom dugg på optikken de første 5 min.

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale og temperere kameraet etter en kuldeøkt,en helt lufttett plastpose fungerer eller og la fotobagen stå i en kald gang eller noe sånt en times tid.

Hvis man får kondens inni objektiver gir det grobunn for sopp,så hvis objektivet ved montering har hatt noen fete fingeravtrykk innvendig kan soppfaren være tilstede.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vet ikke med ditt kamera men jeg har hatt mitt med på utallige kuldeturer, byttet på å ha forskjellige objektiver, aldri fulgt råd om å ha batteri i pose eller hva det var som ble skrevet..

Men har ikke hatt problemer med kameraet i kulda.

Batteriene tømmes raskt som andre er inne på, men har du to batterier og det ene ligger i en lomme inntil huden eller rett på huden en eller annen nøye valgt plass på kroppen kan du alltids varme det andre når det ene går "tomt", og du vil kunne bruke batteriet igjen, om enn noe begrenset antall eksponeringer før det igjen "tømmes" men dog...

Pleier hvis jeg kjører til forskjellige plasser i løpet av en fototur å ha kun "kuldegrader" i bilen for å unngå temp.forskjeller og kondens mellom stoppestedene...

Men som sagt; to stk batterier og ett hele tiden varmt er nok et godt tips :)

Lenke til kommentar

Fuktproblemer etter kondensdannelse oppstår neppe umiddelbart uansett. Det er langtidsskader man må være redd for. Som Nautica er inne på så er en av kriteriene for sopp, eller mugg om man vil, at det er fukt. At det oppstår fukt når kalde ting tas fra kaldt til varmt er helt sikkert, det vet iallefall alle som er brillebrukere. Da er det med kamera i plastpose et triks for at den fukten skal samles på innersiden av plastposen istedenfor inne i kameraet, jeg vet ikke hvorfor men det samles alltid på innersiden av den ytterste flaten. (har jeg hørt/lest osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...