TheRocky Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Mobbing I løpet av året har det blitt skrevet om elever som har blitt mobbet. Her er det et eksempel. Det var en gutt hvor moren har søkt plass på en annen skole fordi han er blitt mobbet. Den nye skolen ligger flere mil unna så han er nødt til å gå med drosje vær dag. På den skolen han går på nå har han blitt holdt nede og slått og sparket av medelver som er et par år yngre enn han. Mobbing er erting over lang tid med hensikt å påføre en annen person skade. Alvorlig mobbing er å være med på at en medelev blir utsatt for dette gjentatte ganger. I enkelt tilfeller må man ta det opp med skolen og prøve å få slutt på dette problemet. De elevene som blir mobbet blir det fordi de usikre på seg selv. Det kan være noe med familien eller hvilke utsende de har. De kan også oppføre seg rart i forhold til de andre elevene Det fins en del forskjellige typer for mobbing. Man har psykisk og fysisk mobbing. Psyksis mobbing kan være blikk, bemerkninger og erting. Fysisk mobbing kan være slåing, spark og klyping. De fleste som mobber bruker mest psykiske måten. De mister lysten på skolen og får fårligere karakterer i de forskjellige fagene. De virker ulykkelige og mister for humøret. De kan veldig lett bli sure. De stjeler eller får penger av foreldrene for å hindre mobberene så de ikke gjør noe den dagen. Hva kan elevene gjøre for å stoppe mobbing? De kan snakke om det i klassens time, hjelpe de som blir mobbet ved å si det til foreldrene, prøve å være sammen med de elevene som blir lett alene. Jeg ønsker at jeg kan gå på en skole hvor det ikke er mobbing, et sted hvor alle elevene er venner og støtter hverandre. Skolen må finne ut hvem som mobber og hvorfor de gjør det. Elevene må forstå at mobbing ikke kan aksepteres, foreldrene må snakke med barna sine om dette og skolen. Gjør egentlig lærerene noe om dette? I min mening, så syntes jeg at de ikke gjør jobben bra nok slik at ingen blir mobbet på skolen. De kan kanskje stoppe det for en stund, men mobberne vil mobbe offeret kanskje både psykisk og fysisk når de får sjangsen. Noen lærere vill virkelig stoppe mobbingen, mens andre bryr seg ikke noe om det. Jeg syntes at lærerene gjør ikke en veldig bra jobb, de kunne ha gjort mye bedre. De kunne sendt mobberene vekk til en annen skole, slik at offeret ikke blir mobbet mer. Hvorfor skulle offeret få dårligere utdanning bare på grunn av noen mobbere? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Det er mindre mobbing nå enn det var før. Lærerne overser ingen med vilje, men særlig på store skoler er det vanskelig å holde øye med alle elevene. Du sier at vi må finne ut hva som får folk til å mobbe andre. Det er egentlig kjent allerede. Jeg vil be deg fokusere på noe annet. Tenk heller på hva du selv kan gjøre for å hindre at noen mobber deg. Det er ikke din feil at du blir mobbet. Men når alt kommer til alt, kan du ikke regne med hjelp fra noen. Du stiller spørsmål ved hva lærerne gjør, og ber elevene om å passe på hverandre. De aller færreste vil gjøre dette. De har blitt fortalt det før, men til slutt vil til og med din beste venn snu deg ryggen for å redde sitt eget skinn. Stol på deg selv, mer enn noen annen. Vær sterk. Dette er en tråd med mange gode råd og interessante tanker rundt mobbing. Det er verd å lese hele, i hvert fall hvis du selv er et mobbeoffer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1269711 1 Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Heyhey Nei, jeg er ikke ett offer. Jeg hadde bare noen tanker om mobbing. Ja, du har sant om at det er mindre mobbing, men er det ikke flere som tar livet av seg nå enn før? Endret 27. oktober 2010 av Halmats Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Lærerne overser ingen med vilje. Tja, det er ikke alltid sant, har sett det skje mange ganger selv. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 De færreste er så kyniske. Ja, du har sant om at det er mindre mobbing, men er det ikke flere som tar livet av seg nå enn før? Befolkningen øker hele tida, så jeg kan tenke meg at selvmordene øker i takt med den. Om den prosentvise andelen av selvmord har økt, vet jeg ikke. Men det behøver ikke å være en sammenheng mellom mobbing og selvmord. Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Har lyst på en tattis som sier Humiliation Compassion Love Tenkte ut denne da jeg pluttselig så tilbake til barneskolen og en gutt vi hadde mobba. Stakkars gutt Blir vel ikke direkte mobba fortsatt, men kanskje sett på som snål. Ydmykhet, medfølelse og kjærlighet for alle mennesker rundt deg. Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det værste er at mange mennesker har problemer med å se mobbing når en person blir latterliggjord/ydmyket og de selv ler av det. De flirer og ler med, og som regel overser de problemet... Hvis det er morsomt å le av en person som blir ydmyket/krenka/mobbet av en tredjeperson, så er det vel siste man tenker på at det er mobbing. Personen som blir mobbet blir liksom den personen alle kan dytte for at dem selv skal bli mer populære... Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 er egentlig veldig enig i det Zarac sier her. Isteden for å prøve å få andre til å slutte å mobbe, og få lærere til å bry seg mer, noe jeg mener vil være umulig å få gjennomført, burde man heller fokusert på mobbeofferet. Isteden for at mobbeofferet skal være avhengig av alle andre for at han skal ha det bra på skolen, burde han heller prøve å gjøre noe med seg selv. For den eneste personen man virkelig kan stole på, og alltid vil prøve å gjøre det beste for deg, er nemlig deg selv. folk blir ikke mobbet pågrunn av utseende sitt, eller fysiske egenskaper, men det er disse egenskapene som mobberne bruker for å rakke ned på personen. Grunnen til at de fleste blir mobber, er fordi de oppfører seg på en spesiell måte, som mobberne ikke liker. Jeg mener man burde finne roten av problemet, og prøve å finne ut av hva problemet er derfra. Kanskje han kan ha hatt en litt vanskelig barndom, og har derfor veldig fårlig selvtillit, som gjør at han kan ha problemer med å snakke med andre folk og vil kanskje oppføre seg litt annerledes enn mange andre fordi han ikke har fått den erfaringen. Som igjen kan føre til mye mobbing. Om f.eks lærere og foreldre får en stopper for mobbingen av den eleven, betyr ikke det at problemene hans er over. Han vil fortsatt være et utsatt offer, selvom mobbingen kanskje har stoppet på skolen hans. Derfor vil han mest sansynlig ha problemer med dette videre i livet.. jeg mener hvertfall at om lærere og foreldre får mobberne til å slutte å mobbe, så løser det bare en liten del av problemene til mobbeofferet.. 2 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det holder at du ikke kjenner noen andre fra før så ser mobbere at du er alene og vips er du utvalgt som mål, uten at det trenger å være noe mer enn det. Begrenset hva man kan gjøre med seg selv da. Problemet ligger oftere hos de som mobber, som har et behov for å trykke ned andre for å få oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 ^ ... eller bedre sin egen selvtillit. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det holder at du ikke kjenner noen andre fra før så ser mobbere at du er alene og vips er du utvalgt som mål, uten at det trenger å være noe mer enn det. Begrenset hva man kan gjøre med seg selv da. Problemet ligger oftere hos de som mobber, som har et behov for å trykke ned andre for å få oppmerksomhet. Er det ikke da man skal gå å bli kjent med folk? poenget er at mobberne selv ikke mener de har noe behov for å endre på seg.. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det holder at du ikke kjenner noen andre fra før så ser mobbere at du er alene og vips er du utvalgt som mål, uten at det trenger å være noe mer enn det. Begrenset hva man kan gjøre med seg selv da. Problemet ligger oftere hos de som mobber, som har et behov for å trykke ned andre for å få oppmerksomhet. Er det ikke da man skal gå å bli kjent med folk? poenget er at mobberne selv ikke mener de har noe behov for å endre på seg.. Og derfor skal alle andre tilpasse seg deres behov for å rakke ned på andre? Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det holder at du ikke kjenner noen andre fra før så ser mobbere at du er alene og vips er du utvalgt som mål, uten at det trenger å være noe mer enn det. Begrenset hva man kan gjøre med seg selv da. Problemet ligger oftere hos de som mobber, som har et behov for å trykke ned andre for å få oppmerksomhet. Er det ikke da man skal gå å bli kjent med folk? poenget er at mobberne selv ikke mener de har noe behov for å endre på seg.. Og derfor skal alle andre tilpasse seg deres behov for å rakke ned på andre? vel, nei, det er såklart ikke sånn det burde være, Men det er dessverre sånn det er... 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Så ansvaret ligger vel likevel hos de foresatte til mobberne. Desverre lever mobbere sine foreldre i fornektelse eller ignoranse og gjør ikke noe med det, og lærerne gidder ikke ta foreldrenes jobb. Så det er likevel de som blir mobbet som sitter igjen som taperne her, slik det alltid har vært. Hvis en som blir mobbet endrer seg eller får mobberen til å slutte å mobbe, vil de bare finne seg et nytt offer, og slik vil det fortsette. Så hvordan du kan påstå at det er mobbeofferne sin feil er forbi meg, og jeg klarer ikke å beskrive hvor latterlig det er. I motsetning til hva sosialister mener er ikke alle identiske, og så lenge det er noen som skiller seg ut med så mye som en millimeter har mobberne sitt offer. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Tenk heller på hva du selv kan gjøre for å hindre at noen mobber deg. Det er ikke din feil at du blir mobbet. Det var to setninger som ikke helt passet sammen. Med en gang du ber offeret gå i seg selv impliserer det automatisk at offeret har i noen grad selv ansvar. Litt som "jeg voldtok henne fordi hun kledde seg så innbydende". Ønsker vi en slik mentalitet? edit: Eller kanskje enda mer interressant - er det sannhet i dette? Endret 4. desember 2010 av srbz Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Så ansvaret ligger vel likevel hos de foresatte til mobberne. Desverre lever mobbere sine foreldre i fornektelse eller ignoranse og gjør ikke noe med det, og lærerne gidder ikke ta foreldrenes jobb. Så det er likevel de som blir mobbet som sitter igjen som taperne her, slik det alltid har vært. Hvis en som blir mobbet endrer seg eller får mobberen til å slutte å mobbe, vil de bare finne seg et nytt offer, og slik vil det fortsette. Så hvordan du kan påstå at det er mobbeofferne sin feil er forbi meg, og jeg klarer ikke å beskrive hvor latterlig det er. I motsetning til hva sosialister mener er ikke alle identiske, og så lenge det er noen som skiller seg ut med så mye som en millimeter har mobberne sitt offer. jeg har heller aldri sagt at det er mobbeofferne sin feil. Det jeg mener er at det alltid vil finnes mobbere som vil gjøre alt for å rakke ned på andre, for selv å komme seg opp. Ingen vil klare å stoppe den slags oppførsel. Da mener jeg at det enkleste vil være å tenke på seg selv i en slik situasjon, og prøve å gjøre seg selv mindre mottakelig mot mobbing, selvom mobberne da vil finne seg et annet offer.. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Jeg tror det er viktig å både se på omgivelsene til mobbeofre (dem som eventuelt mobber), og mobbeofferet selv. Et mobbeoffer trenger ikke nødvendigvis å få det bedre kun pga mobbingen stopper opp, da han/hun kan ha problemer med seg selv som fortsetter å gjøre livet surt (problemene som fikk ham/henne mobbet i utgangspunktet). Det kan også utelukkende være mobberne sin feil, er mobbeønsket stort nok trenger det vel ikke være noe galt med mobbeofferet i det hele tatt. Selv på en skole med kun sterke personligheter vil alltid én være svakest av dem. Ellers mener jeg ansvaret for å forbedre livssituasjonen ligger i størst grad hos mobbeofferet selv, men at foreldre/venner og skolevesen så klart burde gjøre alt(spesielt sistnevnte) som står i deres makt for å gjøre det lettere. Helt generelt kan vi ikke ha et samfunn som deler ut gratis papirtørkler man kan tørke tårene i, hver enkelt må selv være i stand til å ha en viss påvirkning på sitt eget liv. Edit: Vil også nevne at jeg tror foreldre/skolevesen (autoritet) har liten eller ingen makt hva barneskolen/ungdomsskolen angår. Dette sier jeg av personlig erfaring. Men om det er snakk om mobbing på videregående skole/universitet eller i arbeidslivet vil kanskje "tilsnakk"/sanksjonering fungere på en annen måte. Edit2: Slik jeg ser det står barna som blir mobbet på barne- eller ungdomsskolen helt alene. Kun medelever kan gå i forsvar av mobbeofrene. Dette skjer trolig ikke, da en slik person vil risikere å selv bli mobbet for dette. Barneskolen handler jo om å bli likt og å ikke skille seg ut, for mange. Endret 4. desember 2010 av Sitronsaft 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hvis en som blir mobbet endrer seg eller får mobberen til å slutte å mobbe, vil de bare finne seg et nytt offer, og slik vil det fortsette. Det er alltid noen som vil tape. Uansett hva man gjør, så vil alltid noen tjene på det og noen vil alltid tape på det. Sett bort ifra det, så er det ikke sikkert at mobberen vil finne seg et nytt offer. Han er like fullt en dynamisk person som offeret sitt. Dersom offeret oppnår et gjennombrudd, vil kanskje mobberen få et nytt perspektiv og forandre seg. Og nå diskuterer vi hva mobbeofferet kan gjøre. Han har ingen kontroll på hva noen andre gjør. Han kan bare forandre seg selv. Det er ikke hans ansvar å passe på at ingen andre blir mobbet. Det vil bli det eventulle neste mobbeofferet sitt ansvar. Så han kan ikke ignorere det eller ta imot mobbingen kun for å skåne en annen person. Tenk heller på hva du selv kan gjøre for å hindre at noen mobber deg. Det er ikke din feil at du blir mobbet. Det var to setninger som ikke helt passet sammen. Med en gang du ber offeret gå i seg selv impliserer det automatisk at offeret har i noen grad selv ansvar. Litt som "jeg voldtok henne fordi hun kledde seg så innbydende". Ønsker vi en slik mentalitet? edit: Eller kanskje enda mer interressant - er det sannhet i dette? Beklager, jeg slurvet med linjedelingen. Den andre setningen skulle vært begynnelsen på et nytt avsnitt. For hvis du leser videre, så forstår du at det var en temasetning, og at de påfølgende kommentarsetningene utdyper hva jeg mener. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Men det du sier er at alle skal tilpasse seg slik mobberen ønsker det, at alle skal tilpasse seg den ene. Det gir ingen mening. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Bra at noen tar opp dette, noe også folk må forstå er at mobbing ikke bare er masse dritt slenging hver dag, det kan faktisk være så lite som morsomme kommentarer om ørene til en person flere ganger i uken. Husker da jeg gikk i 6 klasse. Alle vennene mine, de jeg gjorde lekser med, de jeg hang med nesten vær dag, sto rundt meg og snakket høylytt om de ''utstående'' ørene jeg hadde. Dette skjedde flere ganger, de skjønte det nok ikke selv, men det har satt spor og når jeg tenker etter det idag, synes jeg faktisk at jeg ble mobba, og det var VENNENE mine. Når det er sagt har jeg faktisk litt dårlig samvittighet selv for en episode på barneskolen, trodde ikke selv at vi mobbet, men når jeg tenker etter det, så var det faktisk jævlig dårlig gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå