Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det farlig å drikke så mye?

Bandidos-Pelle

Anbefalte innlegg

Hei!

Har de siste månedene vært ute i hvert fall to (til tre) ganger i uken, HVER eneste uke. Det involverer selvsagt en del innabords, men aldri sannsløst. Jeg har ikke merket noe på kroppen foreløpig, men hvor går liksom "grensen" mellom det akseptable og det uakseptable? Er ikke keen på å få ødelagt lever i en alder av 21, så tenkte jeg skulle spørre de fagkyndige her på diskusjon.

Finnes det noen informasjon rundt temaet? Spørsmålet er kort og greit: Hvor mye er "farlig" å drikke i uka?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke hva som er "mye", når jeg sier at jeg ikke drikker meg sannsløst så er vel en normal kveld for meg:

1. Én flaske vin før jeg stikker på vors (14 %)

2. 6-8 halvlitere på vors

3. 4-5 halvlitere på byen

4. 2-3 shots

Jeg vil påstå det er temmelig mye å drikke det to til tre ganger i uken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt, jeg drikker egentlig ikke for å bli drita, fordi jeg sjeldent blir det. Jeg har blitt full kanskje to ganger i mitt liv, nesten uansett hvor mye jeg drikker.

Jeg lurte på om det var noen som kunne fortelle meg hvor lenge alkohol er i kroppen, hvor mye mengder som "vanligvis" er skadelig for lever osv. All mulig moralpreik kan tas i en annen tråd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan skaffe deg en time hos din fastlege der du kan spørre, og om du vil kan dere sikkert ta noen tester for å se at alt er ok.

Leveren et veldig viktig organ i kroppen. Hvis denne blir alvorlig skadet vil din almenntilstand gå dramatisk ned. Likevel tror jeg det skal veldig mye til for at man skader den såpass mye. Leveren er dessuten veldig flink til å lege seg selv. Drikker du større mengder alkohol HVER dag, slik som alkoholikere gjør, da er risikoen for å skade leveren alvorlig relativt høy.

Oppsøk din fastlege. Han eller hun har svaret. Det er det beste rådet jeg kan gi.

EDIT: Langvarig og overdreven bruk av smertestillende kan også føre til leverskade. Bare for å ha det nevnt.

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan nok med rimelig sikkerhet si, at det der er mye.

Om det er for mye for ditt vedkommende, er vanskeligere å si.

Det er nemlig også individuelt hvor mye man tåler, helsemessig.

I tillegg har kroppsvolum en del å si.

Uansett vil jeg anbefale deg sterkt å kutte ned vesentlig.

I din alder drakk jeg ikke så ofte. Men kunne bli temmelig dritas de gangene jeg drakk.

De siste 16 årene fram til for 2 år siden, drakk jeg omtrent hver dag. Kan tenke meg gjennomsnitt en til 2 flasker vin hver dag. Pluss noe mer i helger og høytider.

For 2 år siden fikk jeg brev fra sykehuset etter en prøve, at jeg hadde fått "begynnende fettlever" som det sto. Uten at det sa meg noe hva det egentlig betyr. Og det ble anbefalt at jeg sluttet helt med alkohol. Hvilket jeg gjorde i et halvt år.

Etter det begynte jeg litt igjen, men drikker da bare i helger (lørdag eller fredag og lørdag)

Merker ingenting selv, og har egentlig aldri kjent meg sprekere.

Burde sikkert redusert eller stoppet helt eller lenger.

Men nå er jeg så gammel at jeg ikke gidder bry meg noe særlig hvordan det går.

Men når en så ung som deg, ville jeg passet meg mer ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...